کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۳۹۹/06/19

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز هم دچار ریزش شد و در نهایت با کاهش 13 هزار و 684 واحد روبرو شد.

بورس اوراق بهادار تهران که در هفته‌های پیش روند رو به رشد و رکوردشکنی داشت از ابتدای ماه رو به سقوط آورده و اصطلاحا بازار در جهت اصلاح برآمده، اما ریزش‌های شاخص بورس همچنان ادامه دارد و معلوم نیست تا چه حد ادامه یابد.

گرچه در این موقعیت هم برخی از سهام ارزنده در بازار وجود دارد که حرفه‌ای‌ها و حقوقی‌ها در سه عدد جمع‌آوری سهام ارزنده از بازار برآمدند.

امروز چهارشنبه آخرین روز معاملاتی هفته گرچه عرضه اولیه سهام شرکت توسعه و عمران امید انجام شد، اما باز هم این عرضه اولیه مانع ریزش بازار نشد و شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز 13 هزار و 684 واحد کاهش یافته و به رقم یک میلیون و 556 هزار و 325 واحد رسید.

شاخص کل بورس با معیار هم وزن 5 هزار و 270 واحد کاهش یافته و به رقم 426 هزار و 980 واحد رسید.

روند یکساله شاخص بورس اوراق بهادار تهران

ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس به 5 میلیون و 825 هزار میلیارد تومان رسید که در پی این ریزش‌های پی در پی شاخص بورس ارزش بازار حدود یک و نیم میلیون میلیارد تومان کاهش یافت.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 8.2 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب یک میلیون و 785 هزار معامله و به ارزش 10 هزار و 649 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین در فرابورس ایران معامله‌گران امروز 3 هزار و 81 میلیارد تومان داد و ستد کردند که مجموع ارزش معاملات بورس اوراق و فرابورس ایران به بیش از 13 هزار و 600 میلیارد تومان رسید.

امروز عمده شاخص‌های بورس کاهشی بودند اما شاخص کل بورس در نهایت فقط 87 صدم درصد کاهش یافت.

شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 87 صدم درصد افت کرد.

شاخص کل بورس با معیار هم وزن 1.22 درصد کاهش یافت.

شاخص قیمت با معیار هم وزن 1.22 درصد کاهش یافت.

شاخص آزاد شناور 1.12 درصد کاهش یافت.

شاخص بازار اول بورس یک درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس فقط 6 صدم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای گل‌گهر و پتروشیمی پارس به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای فولاد مبارکه، مخابرات ایران،‌کشتیرانی، گروه مپنا وهمراه اول بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را بازی کردند.

نمادهای پربیننده شامل فولاد مبارکه‌،‌ملی مس ایران، بانک صادرات، بانک تجارت، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو،‌معدنی دماوند و پتروشیمی خلیج فارس بودند.

امروز در فرابورس ایران شاخص کل تعریف آنچنانی نداشته و در پایان معاملات177 واحد ریزش کرده و به رقم 16 هزار و 489 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و74 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 1.6 میلیارد سهام و حق تقدم و اوراق مالی در قالب 739 هزار معامله و به ارزش 3 هزار و 81 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نهادهای پتروشیمی مارون، آریاساسول و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن، اصفهان و بانک دی به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده امروز شامل پلیمر آریاساسول ، بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی ارومیه ونیروی برق دماوند بوده‌اند.

رئیس سازمان بورس گرچه اعلام کرده که قرار است یک درصد از منابع باقی مانده در صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص داده شود اما برخی کارشناسان می‌گویند، اولا دولت نباید از منابع صندوق توسعه ملی که برای دادن وام به کارآفرینان در نظر گرفته شده است، برای کمک به بازار سرمایه و بورس و به سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه که ریسک و بازدهی و سود و زیان جزو ذات آن است، اختصاص دهند.

همچنین برای حمایت از بازار بهتر است شرکت‌های جدید سهام خود را در بازار عرضه کنند و قرار بر این شد شرکت‌های وابسته به دولت و نهادهای عمومی امسال سهام شناور خود را به 25 درصد برسانند و این حمایت واقعی است نه اینکه از منابع صندوق بین‌النسلی برای حمایت از سرمایه‌گذاران موجود در بازار پرریسک سرمایه استفاده شود.

در عین حال کارشناسان همواره توصیه می‌کنند مردم برای حضور در بازار سرمایه از پس‌اندازهای مازاد خود استفاده کرده و ابتدا فقط سهام عرضه اولیه و صندوق‌های دولتی را خریداری کنند و همچنین روش سهامداری غیرمستقیم یعنی مشارکت در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس اقدام کنند.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  +  1  =