چالش بیمه گذاران و دارالترجمه های رسمی!

قابل توجه قوه قضائیه؛

چرا با توجه به اینکه امکان تایید و استعلام اصالت سوابق بیمه نامه خودرو از طریق سایت بیمه مرکزی ج.ا.ایران برای همگان فراهم شده است، دارالترجمه های رسمی مراجعین را به سوی صنعت بیمه جهت تایید فیزیکی اصالت سوابق مذکور سوق می دهند؟

امروزه سازمان ها و نحوه خدمت رسانی آنها با توجه به امکان ارایه خدمات دیجیتالی  نسبت به گذشته تغيير قابل ملاحظه ای کرده  و سازمان ها سعی دارند با تاکید  بر کاربرد بیشتر خدمات دیجیتالی نقش موثرتری در رضایت ارباب رجوع و مشتریان خود داشته باشند.  دامنه گسترش آن به جایی رسیده است که امروز در دنیا با دولت الکترونیک مواجه هستیم  .

درگذشته سازمان ها بر حفظ و محرمانه نگه داشتن اطلاعات و داده ها تاکيد داشتند، اما در حال حاضر اشتراک اطلاعاتي در سرتاسر مرزهاي سازماني اولويت اصلي آن هاست تا در پناه نشر اطلاعات غیر محرمانه بتوانند در خارج از مرزهای جغرافیایی نیز به مشتریان خود ارائه خدمات کنند .

از اواخر سال 1390 بیمه مرکزی ج.ا.ایران به دنبال طراحی سامانه ای بود که بتواند به بهبود وضعیت آمار و اطلاعات شرکت‌های بیمه و سهولت دسترسی اطلاعات عملکردی صنعت بیمه برای ارائه به دستگاه‌های نظارتی و وزارت امور اقتصادی و دارایی ممکن سازد.

بیمه مرکزی با توجه به نقش و جایگاه نظارتی خود در  هنگام طراحی و پیاده سازی سامانه مد نظر، با رویکردی جامع نگرانه به آن پرداخته و هدف وسیع‌تری در خصوص تجمیع اطلاعات و فراهم آوردن امکان نظارت و هدایت شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه را در سامانه مد نظر قرار داد و سامانه ای با نام سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب)، را راه اندازی نمود. سامانه سنهاب در حال حاضر با تلاش بیمه مرکزی ج.ا.ایران به عنوان یک پایگاه داده بسیار قوی برای صنعت بیمه مورد استفاده قرار می گیرد.

بیمه مرکزی با در اختیار داشتن بانک جامع اطلاعات بیمه نامه های صادره توسط شرکت های بیمه اقدام به استفاده از این اطلاعات جهت خدمات رسانی مناسب به بیمه گذاران و صاحبان حقوق آنها  نمود و در سایت  بیمه مرکزی به نشانی www.centinsur.ir قسمتی را با عنوان میز خدمات الکترونیک طراحی نمود و در این قسمت از سایت  استعلامات گوناگونی را برای بیمه گذاران جهت اصالت بیمه نامه خود و همچنین سوابق بیمه ای و سوابق بیمه خودرو  قابل انجام است .

شرکت های بیمه خارجی در کشورهایی که هموطنان ما در آنجا سکونت دارند  با ارائه تخفیف عدم خسارت بیمه نامه خودروی خود در مدت سکونت در ایران ، تخفیفاتی را برای آنها در هنگام صدور بیمه نامه لحاظ می کنند و این عمل باعث شده است که هموطنانی که قصد استفاده از این تخفیفات را دارند جهت دریافت سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه نامه خودرو خود به شرکت های بیمه و بالاخص بیمه مرکزی جهت دریافت سوابق مذکور  مراجعه می نمایند.

حسب مشاهدات در سایت  بیمه مرکزی مشخص است که بیمه مرکزی جهت رفاه حال این قبیل اشخاص و جلوگیری از مراجعات ایشان به شرکت های بیمه و بیمه مرکزی در قسمت میز خدمات الکترونیک "سامانه پاسخ به استعلام سوابق بيمه خودرو" را طراحی نموده است که حسب استعلام از این سامانه مشخص شد که برگه گزارش ارائه شده دارای کد پیگیری و کد  code)  (QR می باشد و به راحتی می توان اصالت آن را در هر گوشه دنیا  با مراجعه به همین سامانه استعلام نمود.

دریافت برگه  استعلام مذکور جهت  ارائه به شرکت های بیمه کشورهای دیگر بصورتی که از سایت  بیمه مرکزی اخذ می شود،  برای بیمه گران خارجی غیر قابل پذیرش  است و هموطنان می بایست استعلام سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه نامه اتومبیل خود را توسط دارالترجمه رسمی که مجوز خود را از اداره کل اسناد و امور مترجمان رسمی قوه قضائیه دریافت می کنند ترجمه نمایند تا بتوانند در خارج از کشور از مزایای آن استفاده کنند .

ولی مشاهده می شود که مراکز دارالترجمه رسمی اعلام می نمایند که برگه استعلام ارائه شده فاقد مهر می باشد و تا زمانی که مهر بیمه مرکزی یا شرکت های بیمه را نداشته باشد امکان ترجمه وجود ندارد به عبارتی هموطنان مجبورند برای تنها یک مهر مجددا به شرکت های بیمه یا بیمه مرکزی مراجعه حضوری داشته باشند .

در حال حاضر با توجه به شرایط حاکم بر دنیا به دلیل ویروس منحوس کرونا که دولت ها را وادار به استفاده حداکثری از امکانات الکترونیکی جهت جلوگیری از مراجعات حضوری به سازمان ها نموده است و تاکیدات ستاد ملی مقابله با کرونا جهت الکترونیکی کردن خدمات سازمان ها و همچنین تاکیدات ریاست محترم قوه قضائیه در جهت تکریم مراجعین بصورت مناسب در قوه قضائیه که در این بازه زمانی همگان شاهد تحول خوبی در قوه قضائیه بوده اند و رضایت حداکثری مردم را در پی داشته است لازم است در جهت حل این مشکل نیز تدابیری اندیشیده شود .

چون سوالی که قابل طرح است  و می بایست به آن پاسخ داد و در جهت رفع این مشکل گامی  جدی برداشت، این است که  چرا با توجه به اینکه امکان تایید و استعلام اصالت سوابق بیمه نامه خودرو از طریق سایت بیمه مرکزی ج.ا.ایران برای همگان فراهم شده است، دارالترجمه های رسمی مراجعین را به سوی صنعت بیمه جهت تایید فیزیکی اصالت سوابق مذکور سوق می دهند؟

شایسته است  قوه قضائیه با بخشنامه ای  دارالترجمه های رسمی را ملزم به استعلام اصالت سوابق مذکور از سایت بیمه مرکزی ج.ا.ایران نماید.

مصطفی عبدالملکی، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی

شعبان لطیفی،کارشناس مدیریت مالی

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  ×  1  =