تفاوت طلای سفید با طلای زرد چیست؟

طلای سفید و طلای زرد تفاوت‌هایی باهم دارند. طلای سفید یک آلیاژ خاص از طلاست که حداقل دارای یک فاز سفید، مثل پالادیم یا نقره باشد.

مقیاس اندازه گیری طلای سفید مانند زرد همان قيرات، خواص و ویژگیهای طلای سفید به میزان فلزات و نسبت های به کار رفته در آن بستگی دارد. آلیاژ های مختلف طلای سفید برای اهداف مختلفی به کار می روند. آلیاژ نیکلی طلای سفید، سنگین و محکم است و برای درست کردن حلقه و زنجیر کاربرد دارد، در حالی که آلیاژ پالادیمی آن نرم و قابل انعطاف است و برای تولید نگین های ظریف به کار می رود. 

بالاترین درجه طلای سفید عیار ۱۷ است که از طلا و پالادیم ساخته شده و گاهی به آن پلاتین هم اضافه می شود. از آنجا که طلای سفید جلا و درخشندگی خود را بعد از مدتی از دست میدهد، یک لایه فلز رودیم روی سطح آن می دهند که باعث درخشندگی آن مثل پلاتین ونقره شود. جالب است بدانید که با اضافه کردن مقداری مس به طلا می توانید طلای صورتی هم داشته باشید.

خواص و ویژگی های طلای سفید

خواص و ویژگی های طلای سفید به میزان فلزات و نسبت های به کار رفته در آن بستگی دارد. آلیاژهای مختلف طلای سفید برای اهداف مختلفی به کار می رود. مثلا آلیاژ نیکلی طلای سفید، سنگین و محکم است و برای درست کردن حلقه و زنجیر کاربرد دارد، در حالی که آلیاژ پالادیمی آن نرم و قابل انعطاف است و برای تولید جواهرات نگین دار ظریف به کار می رود.برای استحکام بخشیدن به طلای زرد ـ چون طلا فلزی نرم است ـ معمولا از مس استفاده می شود، اما برای طلای سفید از نقره استفاده می شود. برای ایجاد جلا و براقی بر روی طلای سفید، از یک روکش رودیوم (RHODIUM) استفاده می گردد. این روکش در مدت ۱۲ الی ۱۸ ماه از بین می رود و مجددا باید آن را تمدید کرد. در برخی از موارد در آلیاژ طلا سفید ۱۸ عیار بجای فلز روی از پالادیم استفاده می شود. بر طبق درجه بندی خاص در تولید طلا ۱۸ عیار سفید،می بایست ۷۵۰ قسمت طلا، ۵۰ قسمت نقره و ۲۰۰ قسمت پالادیم و یا ۷۵۰ قسمت طلا، ۱۳۵ قسمت نیکل، ۸۵ قسمت مس و ۳۰ قسمت روی استفاده می شود.

پلاتین چیست؟

پلاتین یا پلاتینیوم، فلزی سنگین و بسیار مقاوم است که مـعمولا با پـالادیـوم، رادیـوم، ایـریـدیوم، مس، روتیوم و تیتانیوم ترکیب می‌شود. درجه خلوص آن مانند نقره، بر پایه هزار قسمتی است. اگر بخواهیم پلاتین را با طلای سفید مقایسه کنیم، باید بگوییم پلاتین سنگین‌تر از طلای سفید است. این فلز به‌طور طبیعی، سفید بوده و درخشندگی و لومینانس بیشتری از طـلای سفید دارد. همچنین از طلا کمیاب‌تر بوده و در نتیجه گرانبهاتر است. در نهایت اینکه پلاتین مقاومت بیشتری نسبت به کدرشدگی دارد.

تفاوت قیمت پلاتین و طلای سفید

در گذشته قیمت جهانی پلاتین حدودا دو برابر قیمت طلا بود. این موضوع باعث میشد تا قیمت تمام شده ی زیورآلات پلاتین به نسبت مدل های مشابه طلا، قیمتی دو برابر داشته باشد. اما طی چند سال گذشته با رشد قیمت جهانی طلا، و حتی عبور آن از قیمت جهانی پلاتین، قیمت زیورآلات پلاتین هم رده با نمونه های مشابه طلا است و تنها وزن نهایی محصول است که بر قیمت آن اثر می گذارد، چرا که پلاتین سنگین تر از طلا ساخته می شود. پس در مواجهه با فروشندگانی که قیمت دو برابری پلاتین به شما می دهند آگاهی لازم را داشته باشید.

آیا طلای زرد بهتر است؟

گرچه طلا سفید طلای کامل نیست، اما در عوض طلای زرد دارای مشکلات خاص خود است. طلا یک فلز نرم است و هرچه بیشتر از طلا و جواهر طلا باشد، راحت تر خراشیده خواهد شد. شما همیشه می توانید زردی طلا را جلا دهید، اما پولیش کردن طلا همیشه یک لایه از طلای شما را به همراهش می برد. در مقابل، هنگامی که طلای سفید باعث خراش های زیادی می شود، شما همیشه می توانید آنها را پاکسازی کنید و قطعه را با ردیوم پر کنید و لایه سطحی طلا و جواهر را بازیابی کنید. طلا زرد با عیار پایین  با دوام تر است، اما اگر شما به آلکیل های نیکل حساس هستید، طلای ۱۰ عیار یا حتی ۱۴ عیار ممکن است برای شما مفید نباشد.

دانستنی هایی که باید در هنگام خرید طلا و جواهر به آنها توجه کنید

صابون مد، به تن طلا و جواهر هم خورده است. این روزها اگر چه به اقتضای مد، مارک‌هایی مانند ورساچی و بولگاری، ویترین‌های طلا و جواهرفروشی‌‌ها را پر کرده‌اند، اما برای یک انتخاب خوب در دنیای طلا و جواهر باید به چند نکته توجه کنید:

اگر پوست‌تان سفید یخی است، ترجیحا به جای طلای زرد از طلای سفید استفاده کنید.درخشندگی طلای سفید، زیبایی و جلوه پوست‌‌تان را بیشتر می‌کند.

موقع انتخاب دستبند دقت کنید که دستبندتان تنگ نباشد و ضمنا آنقدر هم بزرگ نباشد که با کاهش وزن‌تان توی دست لق بزند یا از دست‌ بیفتد.اگر دست‌تان نسبتا چاق است، دستبندی انتخاب کنید که کیپ دست‌تان نباشد.دستبندهای تنگ، دست‌تان را چاق‌تر از آن چیزی که هست، نشان می‌دهند.در انتخاب دستبند باید راحتی دست را هم در نظر بگیرید. اگر دستبندتان باعث درد یا حس گرفتگی در مچ دست‌تان می‌شود، همیشه حس ناخوشایندی خواهید داشت و از خریدتان ناراضی خواهید بود.

اگر پوست‌تان گندمگون (رنگی مابین سفید و برنزه) است، استفاده از طلای زرد و ترکیب آن با طلای قرمز برای جلوه پوست‌تان مناسب‌تر است.

وقتی از گردنبند پهن استفاده می‌کنید، بهتر است از گوشواره صرف‌نظر کنید‌، چون بخشی از فضایی که برای جلوه‌ی گوشواره‌تان لازم است، توسط پهنی و درخشندگی گردنبندتان از بین می‌رود. ضمنا بهتر است که رنگ سنگ‌های به کار رفته در جواهرتان با رنگ پوست‌تان هماهنگ ‌باشد

اگر پوست‌تان برنزه یا سبزه تیره است، ترجیحا از زیورآلاتی استفاده کنید که ترکیبی از طلای سفید و زرد باشند.

در مهمانی‌های رسمی اگر تنها نگین انگشتر و یا نگین آویز گردنبندتان همرنگ لباس یا مکمل رنگ لباستان باشد، مناسب‌تر است.

 اگر طلا و جواهرتان را با استانداردها و معیارهای انتخابی خودتان بخرید، مطمئنا علاقه بیشتری به آن پیدا خواهید کرد و در نهایت هم از خرید خودتان راضی و خشنود خواهید بود. اسیر مد بودن و تقلید کورکورانه از مد روز، باعث می‌شود حس مالکیت و علاقه‌تان نسبت به آنچه خریداری کرده‌اید، به مرور از بین برود.

اگر طلا و جواهرتان را با استانداردها و معیارهای انتخابی خودتان بخرید، مطمئنا علاقه بیشتری به آن پیدا خواهید کرد و در نهایت هم از خرید خودتان راضی و خشنود خواهید بود. اسیر مد بودن و تقلید کورکورانه از مد روز، باعث می‌شود حس مالکیت و علاقه‌تان نسبت به آنچه خریداری کرده‌اید، به مرور از بین برود.

اگر گوشواره‌ای با آویز بلند دارید، بهتر است از گردنبند صرف‌نظر کنید تا جلوه‌ی گوشواره‌تان بیشتر شود.اگر گردنی کشیده و بلند دارید و اگر موهایتان کوتاه است یا اگر موهای بلندی دارید که همیشه جمع می‌کنید، بهتر است از گوشواره‌های بلند و پهن استفاده کنید.اگر گوش‌های کوچکی دارید، ترجیحا از گوشواره‌های چسبان استفاده کنید.

از طرح‌های جدید طلا و جواهر می‌توان به این موارد اشاره کرد: طرح‌های شوپارت ، که در آنها چندین جواهر در یک محفظه شیشه‌ای به صورت معلق قرار می‌گیرند.کارهای مرصع کاری پنهان،که یک نگین بزرگ از به هم پیوستن چندین نگین کوچک‌تر تشکیل می‌شود به نحوی که از دور فقط یک تکه بزرگ نگین به نظر می‌رسد. و توری‌های بسیار نازک و ظریف، که برگرفته از طرح‌های ایتالیایی و سوییسی است.

خطر بروز حساسیت‌های پوستی در استفاده از انگشتر، گردنبند، گوشواره و دستبند وجود دارد.اگر با نشانه‌هایی از حساسیت پوستی مواجه شدید، حتما برای درمان به پزشکان مراجعه کنید.

ترفندهای فراموش شده برای برق انداختن طلا و جواهرات قدیمی

تمیز کردن طلا و جواهر مخصوصا سکه ها اصول خودش را دارد اگر در این کار اشتباه کنید به مال خود ضرر زده اید.

برای‌ تمیز کردن طلا و جواهر  روش‌ های توصیه‌ می ‌شود :

استفاده از مخلوط‌ جوش‌ شیرین‌ و مایع‌ ظرفشویی

با استفاده از این دو‌ خمیری‌ تهیه‌ کنید. طلا یا جواهر را به‌ خمیر آغشته‌ کنید و بعد از چند دقیقه‌ با آب‌ بشویید.

استفاده از یک مسواک نرم

بعد از این که طلا درون محلول خوب خیس خورد آن را به وسیله یک مسواک نرم برس بزنید. شما برای این کار می‌توانید از سر مسواک‌های برقی جدید و کوچک نیز استفاده کنید.

استفاده از مخلوط مایع ظرف شویی و نوشابه گازدار

شما می‌توانید با استفاده از آب، نوشابه گازدار و مایع ظرفشویی ملایم، طلا را بشویید. برای این کار کافیست درون یک کاسه آب، مقداری نوشابه گازدار و مایع ظرفشویی بریزید. بعد از این مرحله تکه طلای مورد نظر را درون کاسه قرار دهید. تا چند دقیقه‌ای خیس بخورد.

ترکیب معجزه آسای آب و آمونیاک

برای شروع این مرحله ابتدا مقداری آمونیاک را درون ظرف آب می‌ریزیم. نسبت آمونیاک به آب باید ۶/۱ باشد یعنی یک قسمت آمونیاک و شش قست آب باشد.

استفاده از پارچه مخصوص جواهرسازی

شما با استفاده از پارچه‌هایی که مخصوص پاک کردن جواهرات و طلا هست استفاده کنید دقت کنید که تمام سطوح طلا به خوبی پاک شده باشد درون شیارها را با دقت نگاه کنید تا جرمی و یا گردو غباری باقی نمانده باشد.

از مایع ظرفشویی استفاده کنید

برای اینکار ابتدا درون یک ظرف آب مقداری مایع ظرفشویی ریخته و طلایتان را درونش قرار دهید. سپس آن را با دستتان مالش داده تا تمیز شود. سپس طلا را آبکشی کرده و خشک کنید.

نگهداری‌ از طلا و جواهر

برای‌ نگهداری‌ صحیح‌ از طلا و جواهر آنها را در جعبه‌ های‌ خود قرار دهید. همچنین‌ می‌ توانید دفترچه ‌ای‌ پارچه ‌ای‌ درست‌ کنید و طلاها را با سنجاق ‌قفلی‌ در آن‌ وصل‌ کنید؛ به‌ گونه ‌ای‌ که‌ سطح‌ آنها به‌ هم‌ ساییده‌ نشود، زیرا در اثر سایش‌ از وزن‌ آنها کاسته‌ می‌ شود. دفترچه‌ را در مکانی‌ امن‌ قرار دهید.

منبع: آنا

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

56  −    =  55