اقتصاد ترکیه سقوط کند بانک های اروپا هم سقوط خواهند کرد

موسسات مالی غرب باید از بحران اقتصاد ترکیه بترسند. شاید مشکلات اقتصادی ترکیه به خودش مربوط باشد ولی می تواند به اروپا راه یافته و برای غرب هم چالش ایجاد کند.

در گزارشی در روزنامه آلمانی «دی ولت» باعنوان «اردوغان متحدان قدرتمندی در اروپا دارد» آمده است: مشکلات فعلی اقتصاد ترکیه شاید مربوط به خودش باشد ولی می تواند به اروپا هم راه یافته و برای غرب هم ایجاد چالش کند.

 نویسنده در این گزارش می نویسد:«موسسات مالی اروپا باید از فروپاشی اقتصاد ترکیه بترسند. بسیاری از این موسسات هنوز هم میلیاردها یورو در این کشور سهیم هستند بنابراین غرب چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد. به این ترتیب، اجرای تحریم ها سخت تر و قدرت رئیس جمهور ترکیه تقویت می شود».

 علی رغم تخلفات مداوم ترکیه و تهدیدهای آن علیه کشورهایی مثل یونان و قبرس که عضو اتحادیه اروپا هستند، روابط اقتصادی نزدیک با غرب اروپا مخصوصا آلمان، اجرای تحریم ها را برای اروپا سخت می‌کند.

 در گزارش روزنامه دی ولت آمده است:«در نگاه اول به نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان کاملاً در برابر قدرت بازارها که نظر خوبی نسبت به او و سیاست هایش ندارند، تنهاست. ولی بازیگران قدرتمندی هستند که به طور مستقیم از وی حمایت می کنند چون سرنوشت مشترکی با او دارند».

 نویسنده این گزارش که یک متخصص مسائل مالی است ادامه می دهد:« بانک های اروپایی پس از چهار سال از بحران مالی ترکیه هنوز هم با سرمایه‌گذاری میلیاردها یورو در اقتصاد این کشور سهیم هستند. موسسات مالی غرب باید از بحران اقتصاد ترکیه بترسند. شاید مشکلات اقتصادی ترکیه به خودش مربوط باشد ولی می تواند به اروپا راه یافته و برای غرب هم چالش ایجاد کند. بنابراین اروپایی ها باید در اجلاس اتحادیه اروپا در اواخر سپتامبر، حین گفتگو در مورد تحریم‌های احتمالی علیه آنکارا، حواسشان به بانک های خودشان باشد.  لازم نیست رئیس جمهور ترکیه از قطع ارتباط بانک‌های کشورش از بازارهای مالی بین‌المللی بترسد، آمریکا یک بار این کار را با بانک‌های روسیه انجام داده است».

 گرچه موسسات مالی اروپا طی سال های اخیر فعالیت های خود در ترکیه را کاهش داده اند، ولی بانک های اسپانیا، فرانسه، انگلیس و آلمان هنوز هم بیش از صدها میلیارد دلار در ترکیه سرمایه دارند.

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

9  ×    =  90