کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۳۹۹/07/06

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با ریزش 43 هزار و 383 واحد روبرو شد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که این روزها روند نوسانی شدیدی در پیش گرفته و ریزش می‌کند، امروز هم در پایان معاملات با ریزش 43 هزار و 383 واحدی به رقم یک میلیون و 572 هزار و 148 واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن امروز با کاهش 2.6 درصدی 4 هزار و 736 واحد افت کرده و به رقم 407 هزار و 732 واحد رسید.

معامله گران امروز در بورس تهران بیش از 6.9 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 519 هزار نوبت معامله و به ارزش 6 هزار و 189 میلیارد تومان داد و ستد کردند. امروز همه شاخص‌های بورس کاهشی بوده به گونه‌ای که شاخص کل بورس نسبت به روز گذشته و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 2.69 درصد کاهش پیدا کردند.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 1.1 درصد کاهش یافته است. شاخص آزاد شناور 2.6 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 3.2 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 1.85 درصد افت کرد.


روند یک ساله شاخص بورس تهران

امروز نمادهای شاخص ساز به دلیل ریزش قیمت همگی در افت شاخص مؤثر بودند، به گونه‌ای که نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، سرمایه گذاری غدیر، گل گهر، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تهران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده که مورد اقبال معامله گران قرار گرفتند شامل پالایش نفت اصفهان، بانک ملت، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، ملی مس ایران، پتروشیمی سرمایه ایرانیان، تأمین سرمایه امین و سایپا بودند.

امروز در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل 251 واحد کاهش یافته و به رقم 17 هزار و 950 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 202 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش روز بازار بورس هم به بیش از 5 میلیون و 897 هزار میلیارد تومان رسید، امروز معامله گران در فرابورس ایران بیش از 1.2 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 339 هزار فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 882 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر با ارزش معاملات بورس که 6 هزار و 189 میلیارد تومان بود ارزش معاملات امروز بوس اوراق و فرابورس ایران به بیش از 9 هزار و 71 میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون و سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته و برعکس نمادهای آریا ساسول، بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن و بانک دی بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پربیننده در فرابورس شامل بانک دی، پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، صبا تأمین، پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن اصفهان و فولاد ارفع بودند.

با توجه به این که حدود 19 میلیون نفر از سهامداران عدالت به روش مدیریت مستقیم وارد بورس می‌شوند و از طرفی حدود 30 میلیون از سهامداران به روش مدیریت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی وارد بورس می‌شوند، بازیگران بازار بورس امسال به صورت خرد و مردمی می‌شوند و لازم است قواعد متناسب با سرمایه‌گذاران خرد در بورس حاکم شود. نه این که مانند گذشته عمده اثرگذاری بازار و قواعد آن به نفع سهامداران حقوقی و شرکت‌ها باشد.

از طرفی گرچه نوسان ذات بازار است و سرمایه‌گذاری در بورس به منزله پذیرش ریسک و سود و زیان آن است، اما ریزش شدید بازار ظرف یک ماه گذشته طاقت بسیاری از سهامداران خرد را طاق کرده و دولت برای حفظ سرمایه مردم که وارد بورس شده‌اند، باید چاره‌اندیشی کند، گرچه شرکت بورس قواعدی مانند عدم امکان خرید و فروش یک سهام در یک روز و ممنوعیت معاملات الگوریتمی را تصویب کرده، اما باید قوانین بیشتر به نفع سرمایه‌گذاران خرد باشد، زیرا اگر سرمایه‌های خرد از بازار سرمایه خارج شوند، به سمت بازارهایی مانند سکه، طلا و یا مسکن حرکت می‌کند که این مسأله نیز باعث افزایش تورم در جامعه می‌شود، در حالی که حضور سرمایه‌ها در بورس زمینه‌ای فراهم می‌کند تا بخشی از این سرمایه‌ها به خطوط تولید شرکت‌های بورسی تزریق شود.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  ×  9  =