افزایش شاخص کل بورس امروز ۱۳۹۹/07/08

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با ریزش مجدد 23 هزار و 28 واحد روبرو شد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز (سه شنبه 8 مهرماه) با ریزش 23 هزار و 28 واحد به رقم یک میلیون و 492 هزار و 901 واحد رسید.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن با کاهش 3863 واحد به رقم 398 هزار و 399 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز به بیش از 5 میلیون و 606 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 9.5 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 986 هزار نوبت معامله و به ارزش 8 هزار و 683 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس در روز جاری را که به 4 هزار و 792 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، امروز معامله گران بیش از 13.3 هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس داد و ستد کردند که کارشناسان می‌گویند معامله گران حرفه‌ای در شرایط ریزش بازار اقدام به خرید سهام ارزنده می‌کنند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس کاهشی بوده به گونه‌ای که شاخص کل بورس 1.5 درصد نسبت به روز قبل افت کرد، شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.52 درصد کاهش یافت. 

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر کدام 96 صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 1.8 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 2.4 درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس فقط 16 صدم درصد کاهش یافت.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز نماد تاپیکو به تنهایی بیشترین اثر افزایش در شاخص کل بورس را داشت و نمادهای ملی مس، پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و مخابرات ایران به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

امروز نمادهای بانک ملت، پتروشیمی سرمایه ایرانیان، پالایش نفت اصفهان، ایران خودرو، ملی مس ایران، تأمین سرمایه امین و بانک تجارت، از نمادهای پربیننده بورسی بودند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع تعریف چندانی نداشته به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با کاهش 108 واحدی به رقم 17 هزار و 453 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران امروز به بیش از یک میلیون و 169 هزار میلیارد تومان رسید. امروز معامله گران در فرابورس بیش از 2.3 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 725 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 792 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی مارون، آریا ساسول و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای بیمه پاسارگاد، هلدینگ معدنی خاورمیانه، صبا تأمین و بانک دی، بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز نمادهای بانک دی، پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، صبا تأمین، ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی ارومیه از نمادهای پربیننده فرابورس بوده‌اند.

گرچه این روزها شاخص کل بورس مرتب رو به کاهش و ریزش است، در عین حال برخی کارشناسان معتقدند در وضعیت کنونی بازار هم سهام ارزنده پیدا می‌شود و افراد حرفه‌ای اتفاقا در شرایط ریزش بازار اقدام به خرید سهام می‌کنند، بنابراین مردم باید دقت کنند، از پول‌های پس‌انداز خود در بورس استفاده کنند که نیاز فوری ندارند تا مجبور نشوند در شرایط افت شاخص بازار سهام خود را با ضرر بفروشند. بلکه بتوانند صبر کنند تا سهام آنها به سودآوری برسد.

همچنین کارشناسان معتقدند دولت باید در مرحله گذار بورس از یک بازار کوچک و سنتی به یک بازار مردمی قوانین مرتبط با آن را وضع کند که علاوه بر حفظ منافع اشخاص حقیقی منافع اشخاص حقوقی را که امروز به یک بازیگر اصلی بورس تبدیل شده‌اند را در نظر بگیرد و اجازه ندهد با نوسان بیش از حد پول‌ها از بورس خارج شده و وارد بازارهای موازی مانند مسکن یا ارز و طلا شود.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

34  −  32  =