بیمه حافظ، غائب در لیست توانگری مالی بیمه مرکزی // از بازنگری آیین نامه هفت ساله 69 چه خبر؟

گذاری در جدول توانگری مالی شرکتهای بیمه نشان می دهد بیمه حافظ در این لیست به چشم نمی خورد. /نکته دیگری که با انتشار توانگری مالی شرکتهای بیمه در سال 99 بر اساس عملکرد سال قبل دیده می شود افزایش سطح یکی ها در جدول توانگری مالی نسبت به سالهای گذشته است.

به گزارش ریسک نیوز ، اخیرا بیمه مرکزی حمهوری اسلامی ایران جدید ترین لیست توانگری مالی شرکتهای بیمه را در پرتال نهاد نظارتی بازگذاری کرده است.
در این لیست سطح توانگری مالی شرکتهای بیمه بر اساس عملکردشان در سال 98 منتشر شده است.
اما نکته عجیب در لیست این است که خبری از بیمه حافظ نیست، گذاری در جدول توانگری مالی شرکتهای بیمه نشان می دهد بیمه حافظ در این لیست به چشم نمی خورد و در نوشتار مندرج در ذیل این جدول نیز توضیحاتی در خصوص علل نبودن نام این شرکت در لیست  توانگری مالی دیده نمی شود.

اما نکته دیگری که با انتشار توانگری مالی شرکتهای بیمه در سال 99 بر اساس عملکرد سال قبل دیده می شود افزایش سطح یکی ها در جدول توانگری مالی نسبت به سالهای گذشته است.

اما ایا با توجه به رکود اقتصادی ، افزایش بی رویه نرخ ارز و تورم  بی سابقه و از سوی دیگر کم ارزش شدن سرمایه شرکتهای بیمه این آمار چقدر می تواند با واقعیات بازار منطبق باشد؟
در جائی که بسیاری از شرکتها تلاش می کنند افزایش سرمایه دهند تا توانگری مالی خود را ارتقاء دهند از طرفی بسیاری کارشناسان میزان سرمایه فعلی شرکتهای بیمه را با توجه به رشد افسار گسیخته نرخ ارز کافی نمی دانند و معتتقدند برای اینکه در آینده بتوانند از عهده ایفاء تعهدات خود بر ایند باید سرمایه ها بیش ازین افزایش یابد

نکته مهم دیگری که باید در همین زمینه دوباره تکرار شود کم توجهی به  انتقادات کارشناسان به مفاد آیین نامه69 است که بازنگری این ایین نامه را از سوی نهاد نظارتی ضرروت می بخشد.

در همین زمینه بیمه داری نوین میزگردی مبسوط برگزار کرد که آسیب شناسی هفت ساله آیین نامه توانگری مالی را در دستور کار قرار داد.

در این میزگرد محمد آسوده ، مدیر عامل بیمه اتکائی ایرانیان تاکید می کند: نکته اول اینکه این آیین‌نامه مستلزم بازنگری است و موارد متعددی وجود دارد که باید در آن اصلاح شود و ضرایب ریسک آن به روز شود. نکته دوم اینکه به نظر من اگر این شاخص مرتب در بازار تبلیغ و به تنها عامل تصمیم‌گیری بیمه‌گذار تبدیل شود، می‌تواند شاخص گمراه‌کننده‌ای باشد ، پیشنهاد من این است که باید فرآیند تدوین و تصویب مقرراتمان را به نوعی بازمهندسی کنیم که وزن بررسی‌های تخصصی در خصوص آیین‌نامه‌ها بیشتر شود.

غلامعلی جهانگیری، عضو هیات عامل و معاونت اتکائی بیمه مرکزی تصریح می کند:گاهی بعضی از آیین‌نامه‌ها باید با تغییرات روز مانند تغییرات بازار، تحریم‌ها، تلاطم‌های ارزی، ورود شرکت‌های بیمه‌ای جدید و… هماهنگ باشند در غیر این‌صورت قطعا قدرت نفوذ و کارایی که در سال اول داشتند، در سال‌های بعد نخواهند داشت.

معتقدم؛ بیمه‌ مرکزی باید توانگری را پخته‌تر و در سطح دیگری به بازار عرضه کند تا مشکلات مالی شرکت‌ها حل شود؛ چون یک شرکت فقط با مسائل مالی زنده نیست؛ بلکه اهرم‌های بسیاری وجود دارد.

وی تاکید می کند:به نظرم مدت هفت سال کافی است باید روی آن مانور دهیم و عیب و ایرادات‌مان را اصلاح کنیم.

در همین میزگرد صفری مدیر پیشین پژوهشکده و مدیر کل نطارت بر بیمه های زندگی نهاد نطارتی اذعان می دارد:از توانگری بیش از حد انتظار نداشته باشیم. همه ضعف‌ها و مشکلات‌مان را با توانگری حل نکنیم. ما بیش از حد بر توانگری تاکید کرده‌ایم. توانگری در انتها به ما یک عدد می‌دهد که به هیچ دردی نمی‌خورد مگر اینکه آن عدد را تحلیل کنیم. ما باید از آن عدد فهم و درک داشته باشیم و آن را تحلیل کنیم .

حق‌وردیلو مدیر کل نظارت مالی بیمه مرکزی تاکید می کند: تیم پژوهشکده بیمه ضرایب را به‌روزرسانی کردند و ما نیز در مقاطع مختلف براساس ضرایب جدید، توانگری را محاسبه و نتایج حاصله را به هیات محترم عاملِ وقت بیمه مرکزی گزارش دادیم .

اما در همین زمینه شهریار کارشناس بیمه بازنگری در مفاد آیین‌نامه و ضرایب آن  را کاملا ضروری می داند و تاکید می کند: باید آزمون استرس، مدیریت دارایی و بدهی و کمیته‌های ALCO (Asset Liability Commitee) را در شرکت‌های بیمه راه‌اندازی کنیم.

بختیاری مدیر عامل بیمه رازی نیز در همین زمینه تاکید می کند:اطلاع‌رسانی سطح توانگری شرکت‌ها در سایت، توسط بیمه مرکزی نمی‌تواند جنبه تبلیغی داشته باشد اما به  عنوان ابزار تبلیغ استفاده می‌شود که با توجه به ضرورت بازنگری ایین نامه 69 مطلوب نیست.
به هر روی به نظر می رسد ، تاخیر در بازنگری ایین نامه توانگری مالی در نهایت می تواند به ضرر شرکتهای بیمه تمام شود.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

28  −    =  19