آمارهای شگفت‌انگیز از بورس

درحالی که در ۵ ماهه نخست سال حدود ۷ میلیون کد بورسی صادر شده است، تامین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به سال قبل ۷ برابر شده است.

در پنج ماهه ابتدایی سال 1399 بدون احتساب کدهای صادر شده مربوط به سهامداران سهام عدالت، بیش از 7 میلیون کد بورسی صادر شده، در حالی که تعداد کدهای صادره در کل سال 1398 بالغ بر 820 هزار کد بوده است. 

افزایش یازده برابری ارزش معاملات ماهانه بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در تیر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ثبت ارزش معاملات روزانه 25 هزار میلیارد تومانی خود نیز بیانگر مشارکت قابل توجه سرمایه‌گذاران خرد در بازار سهام و توسعه سرمایه‌گذاران پایه در این بازار است.

بر اساس اعلام معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد، در 5 ماهه اول سال 1399 بالغ بر 271.5 هزار میلیارد تومان تأمین مالی در بازار سرمایه کشور صورت گرفته که نسبت به رقم مدت مشابه سال قبل حدود 632.8 درصد افزایش (بیش از 7 برابر) یافته است.

بنابراین این بازار می‌تواند نقش حائز اهمیتی در جهت تأمین مالی بخش حقیقی اقتصاد در راستای تحقق هدف جهش تولید در کشور ایفا نماید. در این راستا، به منظور استفاده از ظرفیت موجود بازار سرمایه، برنامه دولت در جهت تأمین مالی بخش حقیقی اقتصاد و عمق بخشی به بازار سرمایه و حمایت بنیادین از ارکان بازار سرمایه است.

از سوی دیگر، در سایر کشورهای جهان نیز، تأمین کسری بودجه دولت از طریق ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه، در مقایسه با سایر شیوه‌های تأمین کسری بودجه نظیر استقراض از بانک مرکزی (که آثار تورم زایی بسیاری در پی دارد) ارجحیت دارد. بنابراین تأکید بر تأمین مالی دولت از طریق ابزارهای تأمین مالی در بازار سرمایه مشتمل بر واگذاری سهام دولت در بازار سهام، واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و انتشار انواع مختلف اوراق بدهی دولتی در شرایط کنونی کشور گریز ناپذیر است.

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  ×    =  48