مقررات کرونایی جدید در اروپا آغاز شد/ از منع رفت و آمد شبانه تا تعطیلی مدارس

با افزایش آمار کرونا در اروپا، برخی کشورهای قاره سبز بار دیگر مقررات سختگیرانه‌ای را برای مبارزه با شیوع کووید ۱۹ وضع کرده‌اند.

در هفته گذشته در حالی که شمار مبتلایان به کرونا در آمریکای جنوبی، خاور میانه و آسیا کمتر شد، آمار اروپا نسبت به هفته پیش از آن ۴۴ درصد افزایش یافت، به طوری که سازمان جهانی بهداشت وضعیت همه‌گیری کووید۱۹ در اروپا را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد.

این وضعیت، رهبران چند کشور این قاره را به صرافت تشدید مقررات بهداشتی انداخت و در این میان سخت‌ترین مقررات از روز شنبه ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر) در بریتانیا و فرانسه و از آغاز هفته در لهستان اعلام شد.

بریتانیا؛ تجمع غیرخانوادگی ممنوع

مقامات بریتانیایی که پیش از این مقررات جدیدی را به امید مهار کرونا اعلام کرده بودند، از روز شنبه باز هم قوانین سختگیرانه‌تری را در کشور وضع کردند. تنها در روز جمعه، آمار مبتلایان به کرونا در بریتانیا به ۱۵ هزار نفر رسید و این کشور همچنین با ۴۳ هزار و ۴۲۹ قربانی، بیشترین آمار جان‌باختگان کرونا در قاره اروپا را دارد.

پیش از این بریتانیا اجتماع بیش از ۶ نفر چه در منزل و چه در بیرون از منزل ممنوع اعلام شده بود و کافه‌ها و بارها ملزم شده بودند که ساعت ده شب تعطیل کنند. اما از روز شنبه، بیش از نیمی جمعیت ۵۵ میلیون نفری بریتانیا مشمول قانون دیگری شده‌اند که می‌گوید افراد حق ندارند کسی خارج از خانواده‌شان را در منزل بپذیرند. این قانون در لندن و چندین منطقه دیگر از جمله لانکشایر در شمال غرب و لیورپول که در آنها وضعیت هشدار حداکثری سلامت اعلام شده، اعمال خواهد شد.

در این مناطق همچنین بارها و کافه‌هایی که غذا نمی‌دهند، تعطیل خواهند بود. در ایرلند شمالی بارها و رستوران‌ها از روز جمعه برای مدت یک ماه تعطیل و تعطیلی مدارس نیز تمدید شده است.

مقررات کرونایی جدید در اروپا آغاز شد/ از منع رفت و آمد شبانه تا تعطیلی مدارس

فرانسه؛ منع رفت و آمد شبانه در ده شهر

همزمان با افزایش چشمگیر میزان مبتلایان در هفته گذشته در فرانسه، مقررات تازه کرونایی در بسیاری از مناطق این کشور برقرار می‌شود. به این ترتیب از شنبه در استان ایل دو فرانس به مرکزیت پاریس و دست کم ۹ شهر بزرگ دیگر یعنی لیون، لیل، تولوز، مونپلیه، سنت اتین، اکس‌ مارسی، روان و گرنوبل مقررات منع رفت و آمد از ساعت ۹ شب تا ۶ بامداد برقرار خواهد شد. این مقررات که دست کم تا چهار هفته ادامه دارد، شامل حال حدود ۲۰ میلیون تن از شهروندان این کشور ۶۷ میلیونی می‌شود.

ممنوعیت اجتماع بیش از ۶ نفر و لغو تمامی برنامه‌ها، جشن‌ها و مراسم فرهنگی و مذهبی جمعی مانند عروسی، همایش‌ها، رویدادهای دانشجویی و غیره در سرتاسر کشور از دیگر موازین جدید اعلام شده در فرانسه برای جلوگیری از شیوع گسترده کروناست.

دانشجویان دانشگاه پانتئون، پاریسMichel Euler/Copyright 2020

در فرانسه که یکی از بالاترین آمارهای کرونا در اروپا را دارد، تنها در روز جمعه بیش از ۲۵ هزار نفر به کووید۱۹ مبتلا شدند. این آمار در روز پیش از آن به بیش از ۳۰ هزار نفر رسید که رکورد آمار روزانه در این کشور محسوب می‌شود. از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در فرانسه حدود ۸۳۵ هزار نفر به کووید۱۹ مبتلا شده و بیش از ۳۳ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

لهستان؛ مدارس تعطیل شد

بنا بر جدیدترین تصمیم دولت لهستان، مدارس مقطع دبیرستان و پیش از دبیرستان در پایتخت، ورشو و چند شهر بزرگ دیگر این کشور موقتا تعطیل و قرار شده است که دانش‌آموزان به صورت آنلاین کلاس‌های درس را دنبال کنند.

در این کشور همچنین از روز شنبه رستوران‌ها از ساعت ۹ شب به بعد بسته و برگزاری مجالس عروسی ممنوع خواهد بود. شمار افراد حاضر در فروشگاه‌ها، وسایل نقلیه همگانی و مکان‌های مذهبی نیز از این پس محدود بوده و کنترل خواهد شد.

آمار مبتلایان به کرونا در لهستان از ابتدای ماه جاری میلادی به شدت افزایش یافته، به طوری که تنها در شبانه‌روز گذشته نزدیک به ۱۰ هزار نفر در این کشور به کووید۱۹ دچار شدند.

مقررات کرونایی جدید در اروپا آغاز شد/ از منع رفت و آمد شبانه تا تعطیلی مدارس

بلژیک؛ منع رفت و آمد و تعطیلی رستوران‌ها

در بلژیک که هم اکنون به دلیل افزایش آمار بیماران کرونا با بحران کمبود تخت در بخش آی‌سی‌یو روبروست، مقرات منع رفت و آمد از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح اعلام شده و کلیه رستوران‌ها و کافه‌ها نیز از روز دوشنبه به مدت یک ماه تعطیل خواهند شد.

تشییع یک قربانی کرونا، بلژیکFrancisco Seco/Copyright 2020

در این کشور آمار مبتلایان به کووید۱۹ در تاریخ ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور) از ۱۰۰ هزار نفر گذشت و امروز تنها پس از حدود ۲۵ روز این آمار دو برابر شده و به ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

آلمان؛ توصیه به کاهش روابط اجتماعی

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان روز شنبه به مردم کشورش توصیه کرد تا حد امکان از میزان روابط اجتماعی خود بکاهند، کمتر سفر کنند و به جای برگزاری اجتماعات، در خانه بمانند.

شمار روزانه مبتلایان به کووید۱۹ در آلمان در ۲۴ ساعت گذشته به ۷ هزار و ۸۳۰ مورد رسید که تا این زمان رکورد بالاترین آمار روزانه کرونا در این کشور بوده است.

جمهوری چک؛ ارتش وارد عمل می‌شود

در جمهوری چک که بیشترین سرانه ابتلا و فوت کرونا در اروپا را دارد، دولت از ارتش خواسته است تا در منطقه‌ای در خارج از پایتخت، پراگ یک بیمارستان صحرایی ۵۰۰ تختخوابی برای بیماران کرونایی بسازد.

چارلز بریج، پراگ، پایتخت جمهوری چکPetr David Josek/Copyright 2020

در این کشور کوچک که ۱۰ میلیون ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، تنها در روز جمعه ۱۱ هزار و ۱۰۵ نفر به کرونا مبتلا شده و هزار و ۲۸۳ نفر بر اثر آن فوت کردند. این سومین رکورد روزانه پیاپی کرونا در این کشور است.

ایتالیا؛ رکورد آمار روزانه شکست

در ایتالیا که در بهار گذشته یکی از کانون‌های اصلی کرونا در جهان بود، در شبانه روز گذشته ۱۰ هزار و ۱۰ مورد جدید ابتلا به کرونا گزارش شده که بالاترین رکورد ابتلای روزانه از آغاز شیوع کرونا در این کشور است.

منبع: یورونیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  15  =  22