روند کاهشی دلار ادامه می­‌یابد؟

بازار ارز در اولین روز کاری هفته، بالاخره کاهشی شد. این اتفاق مقارن شد با اولین عرضه جدی صرافان. اما به نظر تداوم روند کاهشی، نیازمند تغییر زمین بازی از سوی سیاستگذار است.

بازار ارز نیازمند نگاه جدید بازارساز است

با وجود افزایش قیمت ارز در هفته گذشته، این هفته بازار کاهشی آغاز کرد و کانال 32 هزار تومانی را پس داد. به نظر اقدامات سیاستگذار کارساز شد و تا حدودی توانست از التهابات بکاهد.

اما اینکه این مسئله بتواند طی روزهای آینده ادامه یابد یا خیر، به استراتژی سیاستگذار وابستگی زیادی دارد. بازارساز بدون تغییر در سطح قیمتی عرضه نمی‌تواند به کنترل بازار نائل شود. چرا که در نزدیکی 30 هزار تومان، بار دیگر سطح تقاضا افزایش خواهد یافت. از نظر کارشناسان، استراتژی جدید باید به حراج هلندی تغییر فاز دهد، تزریق ارز از بالای قیمت بازار صورت گیرد. وقتی نرخ زیر قیمت بازار است، انگیزه خرید و تهییج بازار نیز بالا است. 

نکته عجیب در بازار امروز این بود که نرخ خرید و فروش دلار در صرافی فاصله قابل توجهی از هم  یافته‌اند. نرخ فروش هر دلار آمریکا در تابلوی صرافی ملی 31 هزار و 850 است، در حالیکه نرخ خرید 29 هزار و 600 تومان اعلام شده است. در چنین حالتی، فروش دلار به صرافی احتمالا انگیزه کمی خواهد داشت. 

دیروز هم تزریق ارز به قوت قبلی ادامه یافت و 74 میلیون دلار به بازار اسکناس تزریق شد. نکته اینجا بود که میزان خرید ارز در بازار متشکل، از سوی صرافی‌ها به بالاترین مقدار رسید؛ معادل 1.7 میلیون دلار. اگرچه این عدد در مقابل حجم عرضه، عدد قابلی به حساب نمی‌آمد. 

نرخ‌های ابتدایی در بازار هرات و تهران، نشان‌دهنده سردرگمی معامله‌گران است. با اینحال، درهم روندی افزایشی را آغاز کرده است. اگر نرخ درهم از 8800 تومان عبور کند، مسیر دلار برای سقف‌های بالاتر هموار می‌شود. 

مسئله دیگری که برای بسیاری ابهام ایجاد کرده، رابطه دلار و شاخص بورس و آینده کوتاه‌مدت بازار ارز است.

منبع: اقتصادنیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

43  +    =  45