مولفه های دیجیتالیزه سازی واقعی در صنعت بیمه چیست؟/ علی صلاحی نژاد

بدیل شدن به یک شرکت دیجیتالی فراتر از ارائه کارکرد ها به صورت انلاین در بستر موبایل است دیجیتال شدن به معنی ساده سازی تمام تعاملات بین مصرف کنندگان و مشتریان تحت یک فناوری مدرن است تبدیل شدن به یک شرکت و سازمان دیجیتالی یک فرایند فراگیر است که تمام فعالیت های کارکنان را شامل می شود و همچنین فرایند های تعامل با افراد خارج از سازمان را در بر می گیرد

تاثیر بحران شیوع کوید 19 بر تمام بخش های تجاری انکار پذیر نیست و کمترین تردید در خصوص مواجه با یک بحران فراگیر جهانی ناشی از کرونا وجود دارد همه فعالان اقتصادی در  تمام صنایع برای عبور از این بحران می بایست خود را اماده کرده و یا کنند با  ان که قبل از شیوع بحران کرونا وضعیت شرکت های بیمه در دنیا بهتر از وضعیت بحران مالی 2008 بود اما بحران کرونا شدید است و اگر مهار نشود سیستم های مالی و اقتصادی را دچار مشکل اساسی خواهد کرد.

یکی از اثرات بزرگ بحران کنونی بر صنعت بیمه حرکت سریع بیمه های اینترنتی ، موبایل بیمه ، … ودر واقع بیمه دیجیتال است در ماه های اخیر شاهد افزایش تعداد خرید های اینترنتی در تمام صنایع از جمله بیمه هستیم و قاعدتاً این روند افزایش بیشتری خواهد یافت.

در واقع اتفاق کنونی برای صنعت بیمه و خصوصا شرکت های بیمه سنتی و حتی شرکت های تازه تاسیس تحول بزرگی است که باید برای دوران جدید اماده شد.دورانی که مشتریان به دنبال خرید به شکل انلاین هستند و به حضور در محل علاقه و یا تمایلی ندارند.

امروز شاهدیم که همه صنایع در دنیا به دنبال دیجیتال شدن هستند و اعمال فناوری های جدید و افزایش مشارکت مشتریان می باشند بنابراین این تغییرات کوچک نیستند ودر مقیاس بزرگ است ممکن است چند سال طول بکشد فناوری های جدید شامل استراتژی ها، فرایند ها،… در ساختار سازمان سنتی است در واقع حرکت شرکت ها از محصول محوری به مصرف کننده و مشتری محوری خواهد بود.

به هر حال تحول در دیجیتال شدن ممکن است چند سال طول بکشد و یقیناً مواردی مانند ساده سازی کارها و تلفیق داده ها باید مورد توجه قرار گیرد اما تاثیرگذار ترین تحول در تعامل با مشتری نهفته است. تبدیل شدن به یک شرکت دیجیتالی فراتر از ارائه کارکرد ها به صورت انلاین در بستر موبایل است دیجیتال شدن به معنی ساده سازی تمام تعاملات بین مصرف کنندگان و مشتریان تحت یک فناوری مدرن است تبدیل شدن به یک شرکت و سازمان دیجیتالی یک فرایند فراگیر است که تمام فعالیت های کارکنان را شامل می شود و همچنین فرایند های تعامل با افراد خارج از سازمان را در بر می گیرد بنابر این در بسیاری از موارد نقش ها و مسئولیت ها باید تغییر کند تا تحول دیجیتال رخ دهد بدین منظور باید فرهنگ دیجیتالی را القا کرد و اهمیت ان را مکرر در سازمان تکرار کرد.

در بسیاری از شرکت ها فقط به جنبه های فناوری و دیجیتالی توجه میشود درحالی که فرهنگ دیجیتالی مهم ترین کلید موفقیت است در واقع فرهنگ دیجیتالی مجموعه ای از ارزش ها و رفتار ها است که همه مدیران اعم از هیئت مدیره درتمام سطوح از ان حمایت کنند فرهنگ دیجیتال همه را هدایت می کند تا مطابق استراتژی عمل کنند بنابراین بدون فرهنگ تحول دیجیتالی امکان پذیر نخواهد بود.

فرهنگ دیجیتالی اساساً مشتری محور است و بر اساس سلیقه مشتری پیشنهاد ارائه می دهد فارغ از ساده سازی داده ها و تجزیه و تحلیل عملکرد گذشته یک سازمان دیجیتالی از داده ها استفاده میکند تا در مقابل مشتری تصمیم گیری خوبی داشته باشد و بهبود تصمیمات مشتری از اهمیت بالایی برای سازمان خواهد داشت فرهنگ دیجیتالی بر سرعت در پاسخگویی تاکید دارد و بر اساس بازار نیاز ها و رفتار مشتری را به عنوان فرصت و تهدید در نظر می گیرد.

اگر مدیران سازمان خود را مکلف به انجام ندانند و در سیاست های دیجیتالی سازمان را حمایت نکنند تلاش های تحول دیجیتالی با شکست رو به رو خواهد شد در برنامه استراتژیکی دیجیتالی باید از برنامه ریزی به اقدام واقعی رسید و فواید برنامه ریزی مذکور را برای همه ی سطوح سازمان مشخص کرد تا به خوبی انجام شود و سرانجام ان بازده عملیاتی را افزایش داد و باعث شود سوداوری سازمان در بلند مدت پایدار شود اما داشتن یک برنامه کافی نیست و در بسیاری از شرکت ها با شکست مواجه میشود برنامه ریزی باید در حد امکان ساده انجام شود و تمام سطوح سازمان متعهد به انجام ان باشد.

به هرحال اخیراً صنعت بیمه در تلاش است تا بخش زیاد تری را از تجارت پوشش دهد. فرهنگ موجود مانند سدی است در مقابل تغییر مورد نیاز برای تبدیل شدن به دیجیتالی قرار دارد. مدیران نه تنها باید دید اینده نگرانه برای افزایش ارائه خدمت به مشتری- رقابت سالم –کانال های تحول جدید فناوری را ارائه دهند بلکه می بایست منابع را برای تبدیل شدن به سازمان فناور و دیجیتال فراهم کنند.

مدیران باید با افزایش سرعت تغییر در صنعت سازگار شوند باید با تاثیر صد ها شرکت بزرگ و کوچک که فقط امور مشتریان را با تلفن ارائه می دهند رقابت کنند با اختلافات مخرب با دیدگاه قدیمی و سنتی بیمه مقابله کنند مدیران باید تغییرات را بپذیرند و ریسک کنند و خود را تغییر دهند.

مهم ترین مهارت برای موفقیت در یک شرکت بیمه دیجیتال وجود یک نگاه تحول افرین و اینده نگر است مدیران باید توانایی پیش بینی بازار ها و تجارت هوشمندانه و حل مشکلات سخت در بازار ها و زمان های اشفته داشته باشد لذا باید تغییر را پذیرفت و ریسک کرد برای موفقیت مدیران در زمان تغییر دیجیتال مهم ارزیابی میشود در واقع توانایی درک فناوری است.

 البته متاسفانه در کشور ما سواد دیجیتالی بالاتر از سطح مدیران میانی تقریبا وجود ندارد و در حقیقت یک شکاف بزرگ و مهم در مهارت های مدیران سنتی از جمله هیئت مدیره شرکت ها با فرهنگ دیجیتال وجود دارد. سواد دیجیتالی بخش اساسی از مهارت یک مدیر موفق است چراکه مدیرانی که اگاهی به تاثیرات و تهدیدات و فرصت های ناشی از تحول دیجیتالی را ندارند به دلیل عدم اگاهی و مهارت ان ها در سواد دیجیتالی است به همین دلایل می بینیم که پیشرفته ترین شرکت ها در دنیا خصوصا موسسات و نهاد های مالی دارای مدیران اگاه به دانش فناوری اطلاعات هستند.

 

در پایان اینکه نیاز به درک فناوری دیجتالی نیاز به ذهن باز و پذیرش تغییرات است این مشخصه تمام ویژگی های فوق را در بر میگیرد و مدیران قادر به پاسخگویی در تمام شرایط خواهند بود البته باید توجه کرد که برخی از مهارت های جدید برای تحول دیجیتالی مورد نیاز است هر چند باید گفت که اصول گذشته هنوز مورد نیاز است و مدیران باید دقت کنند که تحولات تکنولوژی ان ها را منحرف نکند و درک خوبی از الویت بندی-سرمایه گذاری- مدیریت کارها در مواقع تغییر از اهمیت زیادی برخوردار است امید است ضرورت این مهم هرچه سریع تر در صنعت بیمه کشور به سمت فناوری دیجیتال انجام پذیرد.

علی صلاحی نژاد / عضو رسمی انجمن حرفه ای صنعت بیمه

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  4  =  2