بایدها و نبایدهای بیمه نامه بدنه و افزایش قیمت خودرو

بیمه گذاران بیمه نامه بدنه توجه کنند؛

در صورتی که شرکت بیمه در شرایط خصوصی، نوع افزایش را بصورت جزئی یا کلی تصریح نکند وفق ماده ۱۴ آیین نامه ۷۱ شورای عالی این عدم تصریح موجب افزایش سرمایه بیمه شده و تعهدات شرکت در کلیه خسارات اعم از جزئی و کلی خواهد بود

به گزارش ریسک نیوز ، در صورتی که شرکت بیمه در شرایط خصوصی، نوع افزایش را بصورت جزئی یا کلی تصریح نکند وفق ماده ۱۴ آیین نامه ۷۱ شورای عالی این عدم تصریح موجب افزایش سرمایه بیمه شده و تعهدات شرکت در کلیه خسارات اعم از جزئی و کلی خواهد بود.

به عنوان مثال اگر خودرویی با ارزش ۲۰۰ میلیون تومان بیمه شود و دارای پوشش نوسانات قیمت به میزان ۵۰ درصد (بدون ذکر جزئی یا کلی) باشد این امر به معنای افزایش تعهدات بیمه گر به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان بوده و تا زمانی که مبلغ خودرو از ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا نکند نیاز به الحاقیه افزایشی نیست و شرکت بیمه مجاز به اعمال ماده ۱۰ قانون بیمه و کاهش مبلغ خسارت نیست.

ولی اگر  ارزش خودرو به بیش از مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برسد نیاز به الحاقیه افرایشی هست و تسویه خسارت جزئی و کلی مشمول کسورات ماده ۱۰ قانون بیمه خواهد شد.

نتیجه گیری

اگر در فرم پیشنهاد بیمه نامه و یا شرایط خصوصی بیمه نامه نوع افزایش (جزئی یا کلی) درج نشود وفق ماده ۱۴ آیین نامه ۷۱ شورای عالی بیمه شرایط به نفع بیمه گذار تفسیر می شود و افزایش شامل هم خسارت جزئی و کلی می شود.

پس اگر در بیمه نامه بدنه پوشش نوسانات قیمت با افزایش ۲۵، ۵۰ یا ۱۰۰ درصدی دارید و در آن خسارت جزئی یا کلی ذکر نشده تا زمانی که قیمت خودرو با احتساب درصدهای مذکور بالا نرفته نیاز به دریافت الحاقیه افزایش قیمت ندارید.

ماده ۱۴- مؤسسه بیمه موظف است بیمه نامه و شرایط آن را با حروف خوانا، و عبارات قابل درک برای عموم بیمه‌گذاران تهیه نماید. مسئولیت درج صحیح اطلاعات در بیمه نامه بر عهده بیمه گر است و موارد اجمال، ابهام یا اختلاف در مندرجات بیمه‌نامه یا سایر مستندات به نفع بیمه‌گذار یا ذینفع تفسیر می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

47  −  42  =