به گزارش ریسک نیوز، در سال ۱۳۹۱ شورای عالی بیمه یکی از بهترین آیین نامه ها را برای حفظ حقوق بیمه گذاران و بیمه شدگان به نام آیین نامه ۷۱ "آیین نامه حمایت از حقوق بیمه گذاران ،بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها" را تصویب کرد.
این آیین نامه جهت تقویت اعتماد عمومی به صنعت بیمه و افزایش آگاهی عمومی از خدمات بیمه ای و شیوه عرضه آن و الزام بیمه گران به ارایه اطلاعات کامل، درست و به موقع قبل و بعد از صدور بیمه نامه به بیمه گذاران و همچنین الزام بیمه گران به تسهیل فرآیند بررسی و پرداخت خسارت و رسیدگی به شکایات بیمه ای در هفت فصل و سی و سه ماده و چهار تبصره تصویب شد.
یکی از مواد مهم این آیین نامه که در نتیجه عدم یکپارچگی در رویه و عملکرد شرکت های بیمه بود و در جهت یکسان سازی فرم رضایت نامه تصویب شد ماده ۲۳ آیین نامه ۷۱ می باشد که اشاره می دارد:
"ماده ۲۳- اخذ رضايتنامه توسط شركتهاي بيمه براي پرداخت خسارت صرفاً بر اساس متن نمونه رضايتنامهاي خواهد بود كه توسط بيمه مركزي تهيه و ابلاغ میشود."
ولی بعد از گذشت ۸ سال از تصویب این آیین نامه تاکنون نمونه رضایت نامه ای که می بایست بیمه مرکزی آنرا تهیه کند انجام نشده است و همچنان صنعت بیمه بدون داشتن نمونه رضایت نامه یکپارچه دارد وارد نهمین (۹) سال بعد از تصویب آیین نامه ۷۱ می شود.
و بنظر سال های بعد نیز خواهد گذشت و اقدامی انجام نخواهد شد و می بایست منتظر حذف این ماده در صورت اصلاح آیین نامه ۷۱ باشیم.