سیر تحول مدیریت فاوا به معاونت فناوری در بیمه کوثر / مسیر سامانه جامع بیمه گری در بیمه کوثر

در گفتگو با معاون فناوری و توسعه زیرساخت بیمه کوثر بررسی شد؛

این تغییر ساختاری همان‌طور که از نام‌گذاری جدید مشخص است، با هدف توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت به ‌صورت تخصصی انجام شده است؛ به ‌طوری که در ساختار جدید، یک مدیریت برای خدمت‌های پشتیبانی و جاری در نظر گرفته‌ایم و یک مدیریت تخصصی نرم‌افزار که وظیفه اصلی آن توسعه بخش نرم‌افزار و زیرساخت‌های لازم در بخش‌های فنی شرکت است.

به گزارش ریسک نیوز، «مسیر حرکت معاونت فناوری و توسعه زیرساخت به سمت دیجیتالی کردن بیمه در صنعت و ارائه خدمت‌های غیرحضوری به مشتریان است. البته در این مسیر جلب رضایت حداکثری تمام ذی‌نفعان شرکت، اعم از بیمه‌گذاران و سهام‌داران را نیز در نظر داریم.» این جملات، بخشی از صحبت‌های محمدرضا مومنی، معاون فناوری و توسعه زیرساخت بیمه کوثر است. او طی این گفت‌وگوی اختصاصی با ریسک نیوز از دلایل ارتقای مدیریت فاوا به معاونت و ارکان جدید این معاونت صحبت کرد. مومنی همچنین به تشریح فعالیت‌های سال گذشته این بخش و بیان اهداف آن در سال‌ ۹۹ پرداخت. متن این گفت‌وگو در پی آمده است.

 

مدیریت فاوا سال ۹۸ را چگونه پشت سر گذاشت و چه اهدافی را محقق کرد؟

درخصوص عملکرد سال ۹۸ مدیریت فاوا، یا معاونت فناوری و توسعه زیرساخت، باید بگویم که در سه بخش نرم‌افزار، زیرساخت و پشتیبانی پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام‌شده در سال گذشته، آغاز عملیاتی کردن پروژه خدمت‌های غیرحضوری بود که منجر به ایجاد یک چارچوب مناسب برای توسعه این خدمت‌ها در شرکت شد. همچنین فعالیت‌های دیگری برای توسعه سامانه‌های جاری شرکت در بخش‌های فنی و سازمانی و تامین نیازهای نرم‌افزاری بخش‌های مختلف انجام شد.

همچنین در بخش زیرساخت، تکمیل پروژه‌های توسعه زیرساخت سخت‌افزاری، شبکه‌ای و سرویس‌دهنده‌ها، شروع پروژه SOC، توسعه رصد و طراحی سرویس‌دهنده‌ها در ساختمان جدید شرکت را به سرانجام رساندیم.

در حوزه پشتیبانی سامانه جامع بیمه‌گری داتین در رشته‌های غیرزندگی در چند استان را به صورت آزمایشی و در رشته زندگی در سراسر کشور اجرایی کردیم.

به اعتقاد من، عملکرد این معاونت در سال گذشته مطلوب بوده است، چرا که توانستیم برنامه‌های پیش‌بینی‌شده را اجرایی، نهایی و در مسیر اهداف شرکت در این بخش حرکت کنیم.

مسیر این معاونت به کدام نقطه ختم می‌شود و مهم‌ترین هدف‌تان چیست؟

مسیر حرکت معاونت فناوری و توسعه زیرساخت به سمت غیرحضوری کردن صدور و پرداخت خسارت و ارائه هر نوع خدمت به مشتریان است. البته در این مسیر جلب رضایت حداکثری تمام ذی‌نفعان شرکت، اعم از بیمه‌گذاران و سهام‌داران را نیز در نظر داریم. بنابراین برای رسیدن به هدف خدمت‌رسانی غیرحضوری، عملیات ایجاد زیرساخت نرم‌افزاری در سال ۹۸ آغاز شد و در بخش سخت‌افزار هم، پیش‌بینی‌های لازم تحقق یافت. در مجموع در این حیطه فعالیت‌هایی انجام شده است که آثار و نتایج آن را در سال ۹۹ به‌وضوح خواهیم دید.

جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بنگاه‌های اقتصادی به‌ویژه شرکت‌های بیمه چیست؟ کمی در این خصوص توضیح دهید.

درباره جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت‌های بیمه، هر چند که شاید همه پاسخ آن را بدانند اما باید بگویم که امروزه ذی‌نفعان به دلایل و عوامل زیادی، تمایل دارند تا خدمت‌های لازم را به صورت غیرحضوری دریافت کنند و این مهم از طریق ارائه خدمت در بسترهای الکترونیک امکان‌پذیر است.

از طرف دیگر، تمامی مدیران و کارشناسان برای ارزیابی ریسک و تصمیم‌گیری در قراردادها، پروژه‌ها، مناقصه‌ها و مذاکره‌ها نیاز به اطلاعات دارند و چه بهتر که این داده‌ها همراه با تحلیل‌های متفاوت باشد. بنابراین بسیار طبیعی است که یک شرکت بیمه که کار اصلی آن ارائه خدمت است، خود را به سیستم‌های مبتنی بر فناوری تجهیز کند تا از گردونه رقابت در بازار عقب نماند. امروزه واحد فناوری در شرکت‌های بیمه از اهمیت بالایی برخوردار است و یکی از واحدهای کلیدی هر شرکتی محسوب می‌شود و هر روز نیز شاهد دستاوردهای نوین این بخش در صنعت بیمه هستیم.

 

چرا مدیریت فاوا به معاونت فناوری و توسعه زیرساخت ارتقا پیدا کرد؟

با توجه به اینکه در پاسخ به سوال قبلی به ضرورت و جایگاه فناوری اطلاعات پرداختیم، توسعه ساختاری این بخش چندان غیرطبیعی نیست. در واقع این ضرورت باعث شد مدیریت ارشد شرکت در ساختار این واحد تغییرهایی ایجاد کند و به ‌دنبال تقویت هر چه بیشتر این بخش در شرکت باشند. این تغییر ساختاری همان‌طور که از نام‌گذاری جدید مشخص است، با هدف توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت به ‌صورت تخصصی انجام شده است؛ به ‌طوری که در ساختار جدید، یک مدیریت برای خدمت‌های پشتیبانی و جاری در نظر گرفته‌ایم و یک مدیریت تخصصی نرم‌افزار که وظیفه اصلی آن توسعه بخش نرم‌افزار و زیرساخت‌های لازم در بخش‌های فنی شرکت است.

با ایجاد مدیریت زیرساخت، هدف اصلی ما در بخش زیرساخت‌های سخت‌افزاری و ارتباطی توسعه و پشتیبانی از زیرساخت‌های موجود و لازم در سال‌های آینده با توجه به اهداف کلان شرکت است. همچنین با توجه به توسعه خدمت‌های غیرحضوری در این تغییر ساختاری برای مقوله امنیت اطلاعات جایگاه ویژه‌ای دیده شده است تا منابع شرکت حفظ شود و در امنیت کامل باشد.

قطعا به واسطه تغییر ساختاری در این بخش بسیار تخصصی‌تر فعالیت خواهیم کرد و سریع‌تر به اهداف‌مان خواهیم رسید و از سوی دیگر، سرمایه انسانی شرکت در این واحد، همگام با سایر بخش‌ها و مطابق با اهداف‌مان، امکان رشد و توسعه کمی و کیفی را خواهند داشت.

 

شیوع ویروس کرونا چه دشواری‌هایی برای این بخش ایجاد کرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که این اتفاق نه تنها برای ما مشکلی ایجاد نکرد، بلکه به واسطه آن، فروش غیرحضوری و از طریق تارنمای شرکت نیز توسعه یافت. شیوع ویروس کرونا و ابلاغیه‌های بیمه مرکزی جمهوری اسلامی موجب شد تا بیمه کوثر فعالیت‌های برخط شرکت را افزایش دهد که بر اساس این، امکان دورکاری و برگزاری جلسه‌های غیرحضوری در ستاد و استان‌ها برای مدیران و حتی پیمانکاران شرکت فراهم شده است، به طوری که هم‌اکنون خدمت‌رسانی در بخش صدور و تمدید بیمه‌نامه‌های شخص‌ثالث و بدنه اتومبیل، آتش‌سوزی، حوادث انفرادی و درمان مسافرتی بیمه کوثر در سامانه خرید برخط بیمه کوثر عرضه می‌شود و بیمه‌گذاران و هم‌وطنان برای بهره‌مندی از آن می‌توانند به تارنمای شرکت به نشانی www.kins.ir مراجعه کنند.

 

برنامه‌ها و اهداف این معاونت در سال ۹۹ چیست؟

در سال‌ ۹۹ سه برنامه اصلی داریم که اول، توسعه هر چه بیشتر خدمت‌های غیرحضوری، به‌ویژه در بخش اعلام خسارت و تسهیل در خدمت‌رسانی به ذی‌نفعان شرکت است. دومین هدف ما، توسعه برنامه مرکوری است که در سال گذشته به بهره‌برداری رسید. هدف سوم ما نیز، ارتقای زیرساخت سخت‌افزاری تارنمای اصلی شرکت و نسخه پشتیبان آن و همچنین امنیت بخش‌های مختلف است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

30  −  24  =