کرونا قیمت مواد غذایی در جهان را به بالاترین میزان در 6 سال گذشته رساند

در ماه نوامبر شاهد افزایش قابل توجه مواد غذایی اساسی در جهان و رسیدن آن به بالاترین میزان در 6 سال گذشته بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو گزارش داد: در ماه نوامبر و به خاطر تداوم روند شیوع ویروس کرونا قیمت مواد غذایی اساسی در جهان به بالاترین میزان در 6 سال گذشته رسیده است.

شاخص قیمت مواد غذایی اساسی در این ماه بیشترین رشد ماهانه از سال 2012 تا کنون را به ثبت رسانده است. این شاخص ماه گذشته میلادی به 105 واحد رسید و این در حالی است که در ماه اکتبر 101 واحد بود و تنها در یک ماه 3.5 درصد رشد کرده است. 

این شاخص در برگیرنده تغییرات قیمتی مواد غذایی اساسی شامل غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر است که حالا به بالاترین میزان از دسامبر سال 2014 تا کنون رسیده است.

بنا به گزارش فائو، قیمت روغن گیاهی بیشترین افزایش را درجهان در میان موادغذایی داشته و نسبت به ماه اکتبر در ماه نوامبر 14.5درصد رشد کرده است که دلیل اصلی آن رشد قیمت روغن پالم است.

قیمت غلات هم در این مدت 2.5 درصد رشد کرده و نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.چشم‌انداز کاهش برداشت گندم در آرژانتین باعث شده تا قیمت این محصول در بازار جهانی رشد کند و قیمت ذرت هم به خاطر پیش‌بینی برداشت کمتر در آمریکا و اوکراین در بازار افزایش داشته است. 

برخلاف این دو محصول قیمت برنج تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثابت بوده است. قیمت گوشت و مواد لبنی نیز در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل از آن 0.9 درصد رشد کرده است و این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته قیمت گوشت در جهان 13.7 درصد پایین آمده بود.

نگرانی از کاهش احتمالی تولید شکر در جهان به خاطر پایین آمدن تولید نیشکر در اروپا، روسیه و تایلند در بازار جهانی افزایش یافته و 3.3 درصد بالا رفته است.

شاخص قیمت مواد لبنی نیز 0.9 درصد رشد کرده و به بالاترین میزان در 18 ماه گذشته رسیده است که بیشترین رشد را قیمت کره و پنیر داشته است.

فائو گزارش داده که شیوع کرونا یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت مواد غذایی در جهان و افزایش نابرابری بر تغذیه بوده است. چرا که افزایش قیمت‌ها مزید بر علت پایین آمدن دسترسی افرادی که درآمد آنها به خاطر کرونا کاهش یافته، بوده است.

به خاطر کرونا بسیاری از شرکت‌ها در پی کاهش شدید درآمدهای خود و اعمال محدودیت‌های کرونایی در بسیاری از نقاط جهان کارمندان خود را تعدیل کرده و میلیون‌ها نفر در جهان یا بیکار شده‌اند یا بخش قابل توجهی از درآمد خود را از دست داده‌اند. پیش‌تر نیز ملل متحد گزارش داده بود که اپیدمی کرونا باعث می‌شود که حدود 130 میلیون نفر به جمعیت فقیر در جهان افزوده شود.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در گزارش خود گفته شیوع کرونا در حال تشدید و بدتر کردن اوضاع شکننده‌ای است که به خاطر تنش‌های موجود، آفات، آسیب‌های ناشی از تغییرات آب و هوایی نظیر توفان‌های اخیر در آمریکای مرکزی و سیل‌هایی که در آفریقا شاهد هستیم، پیش‌تر ایجاد شده بود.

بنا به اعلام فائو، 45 کشور که 34 آن از آفریقا هستند به کمک‌های بیشتری برای تأمین غذای کافی برای خود نیاز دارند.

فائو می‌گوید:‌در حالی در مدت مشابه سال گذشته قیمت گوشت کاهش داشته که قیمت گوشت گوساله و گوسفند در آن زمان افزایش داشته است.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

6  ×    =  42