رکوردهای قیمت بالاتری در بازار طلا شکسته خواهد شد

طلا سال ۲۰۲۰ را با رشد قیمت ۲۵ درصدی به پایان برد که بزرگترین رشد قیمت سالانه این فلز ارزشمند در یک دهه گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، علاوه بر عملکرد درخشانی که طلا در سال ۲۰۲۰ به ثبت رساند، رکورد بالای جدید ۲۰۵۰ دلار را در اوت تجربه کرد. اما پس از آن اونس طلا در پایین مرز ۱۹۰۰ دلار تحکیم شد و سال ۲۰۲۰ را نزدیک این قیمت به پایان برد. برخی از تحلیلگران بر این باورند که فضا برای صعود طلا به رکوردهای بالاتر در سال ۲۰۲۱ فراهم خواهد شد.

پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکو متالز در این باره اظهار کرد: اگر جهش تورمی اتفاق بیافتد، تا زمانی که بانکهای مرکزی سیاست پولی را تحکیم نکنند احتمال صعود اونس طلا به ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار وجود دارد.

بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر رشد قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ نظیر اقدامات محرک مالی، سیاستهای پولی تسهیل، ارزش ضعیفتر دلار آمریکا، نگرانیهای تورمی و نگرانی از سقوط ارزش پول همچنان به قوت خود باقی مانده اند.

ونیو یائو، استراتژیست ارشد کالا در شرکت ING در این باره به کیتکونیوز گفت: طلا موفق شد با تقاضایی که برای خرید دارایی امن در بحبوحه ابهامات سال ۲۰۲۰ به وجود آمد، در رکورد بالایی معامله شود و کاهش بازدهی اوراق قرضه و ارزش ضعیفتر دلار آمریکا به بازار این فلز ارزشمند رونق بیشتری بخشید. اگرچه خوش بینی بالایی به واکسن کووید ۱۹ وجود دارد اما ما همچنان بر این باوریم که قیمت طلا در بحبوحه رشد انتظارات تورمی و بازده واقعی منفی در سال ۲۰۲۱ بالاتر خواهد رفت.

طلا در معاملات هفته گذشته از افت ارزش دلار که نزدیک به پایینترین حد در دو سال و نیم اخیر معامله شد، پشتیبانی یافت.

به گفته جیم ویکاف، تحلیلگر ارشد کیتکو، خریداران نیروی کافی برای حفظ روند صعودی کوتاه مدت طلا نشان می دهند. نخستین مقاومت طلا در سطح ۱۹۰۴ دلار و ۹۰ سنت و مقاومت دوم در سطح ۱۹۱۲ دلار قرار دارد که بالاترین رکورد دسامبر است. نخستین حمایت در سطح ۱۸۸۹ دلار و ۱۰ سنت و سطح حمایت بعدی در ۱۸۷۳ دلار دیده می شود.

رشد موارد ابتلا به کووید ۱۹ و روند کندتر از حد انتظار واکسیناسیون هم باعث شده طلا همچنان تقاضای خرید داشته باشد. تاکنون تنها ۲.۸ میلیون آمریکایی واکسینه شده اند که بسیار کمتر از هدف ۲۰ میلیون نفر تا پایان سال ۲۰۲۰ بوده است. همچنین آمار قربانیان کووید ۱۹ در سراسر جهان از مرز ۱.۸ میلیون نفر عبور کرده و آمریکا ۳۴۰ هزار قربانی را گزارش کرده است.

تحلیلگران در هفته جاری منتظر نتیجه انتخابات جورجیا هستند تا مشخص شود سنای آمریکا در کنترل چه گروهی خواهد بود و چه میزان تدابیر محرک مالی را در سال ۲۰۲۱ انتظار داشته باشند. جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا که ۲۰ ژانویه قدرت را تحویل می گیرد، روز دوشنبه به آتلانتا می رود تا به کمپین کمک کند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در این باره گفت: سنای جورجیا یک علامت سوال بزرگ مانده است. تا زمانی که نتیجه انتخابات معلوم نشود، نمی توان روی میزان تدابیر محرک مالی حساب باز کرد. اما حتی اگر جمهوریخواهان اکثریت کرسیهای سنا را تصاحب کنند، نیاز به اقدامات محرک مالی وجود دارد زیرا همه ایالتها در تنگنای اقتصادی قرار دارند.

به گفته ونیو یائو، مسیر قیمت طلا در کوتاه مدت به میزان تدابیر محرک مالی آمریکا و همچنین کارآمدی توزیع واکسن بستگی خواهد داشت.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت بلو لاین فیوچرز به کیتکونیوز گفت: عامل مهم دیگر در هفته جاری عملکرد بازارها در پنج روز نخست معاملات خواهد بود. هفته نخست اغلب نشان می دهد که در ادامه سال اوضاع به چه نحوی پیش می رود. سرمایه گذاران اغلب می گویند سیاست سرمایه گذاری بهتری نسبت به سال گذشته خواهند داشت. اگر مردم طلا را دارایی بهتری در سال ۲۰۲۱ ببینند، میزان بیشتری از سرمایه های خود را به بازار این فلز وارد خواهند کرد. با این حال استرایبل پیش بینی می کند عمده حرکت قیمت مثبت طلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ اتفاق خواهد بود و اونس طلا در سه ماهه اول و سه ماهه دوم به ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰ دلار می رسد و سپس به سمت ۲۱۰۰ دلار صعود کرده و با توجه به این که تا پایان سال چه میزان پول چاپ می شود، تا پایان ۲۰۲۱ ممکن است تا مرز ۲۲۵۰ دلار پیشروی کند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، در هفته جاری جزییات نشست کمیته بازار آزاد فدرال بانک مرکزی آمریکا در  دسامبر روز چهارشنبه منتشر می شود و سرمایه گذاران برای ارزیابی روند آتی سیاست پولی به ارزیابی این گزارش خواهند پرداخت. همچنین شاخص مدیران خرید بخش تولید موسسه ISM، آمار اشتغال ADP و سفارشهای کارخانه از دیگر گزارشهای اقتصادی خواهند بود که هفته جاری منتشر می شوند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  ×  6  =