اثر منفی دلار بر اقتصاد ایران/ بودجه را به نفت گره نزنیم

از سال ۱۳۵۰ که اقتصاد ایران دچار بیماری هلندی شد نفت و دلارهای اضافی وارد اقتصاد شدند و در حال حاضر هم اگر بخواهیم تاثیر دلار را در اقتصاد کم کنیم باید اصلاحات ساختاری بودجه را در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، یک کارشناس حوزه پولی و بانکی با بیان اینکه نباید منابع ارزی نفت را به اقتصاد تزریق کرد، افزود: کشورهایی که دارای منابع طبیعی و خدادادی مانند نفت و گاز هستند، ارزهای حاصل از آن را در اقتصاد و بودجه جاری خود صرف نمی کنند؛ بلکه با استفاده از آنها نسبت به سرمایه گذاری در داخل یا خارج از کشور خود اقدام می کنند. 

یوسف کاووسی تصریح کرد: اما ما متاسفانه بودجه کشور را به نفت و دلار گره زده ایم و به همین دلیل با مشکلات بسیاری ناشی از مسائل ارزی در اقتصاد مواجه هستیم. این در حالی است که کشورهای دیگر تا این میزان به ارزهای خارجی یا دلار بها نمی دهند و آن را در اقتصاد خود پُررنگ نمی کنند.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۵۰ که اقتصاد کشور دچار بیماری هلندی شد نفت و دلارهای اضافی وارد اقتصاد شدند و در حال حاضر هم اگر بخواهیم تاثیر دلار را در اقتصاد کم کنیم باید اصلاحات ساختار بودجه ای را در دستور کار قرار دهیم.

این کارشناس حوزه پولی و بانکی گفت: مدت هاست بر بی اثری دلار در اقتصاد ایران تاکید می شود، اما واقعیت اینگونه نیست. زمانی از دلار به یورو تغییر رویه دادیم اما ضرر بیشتری به همراه داشت چرا که همه معاملات بین المللی با دلار انجام می گیرد و تغییر تبدیل این نرخ هزینه بر بود.

کاووسی افزود: با توجه به این موضوع و همچنین با وجود تحریم های شدید آمریکا و همچنین تحریم خود دلار، اقتصاد ایران در این چرخه مخرب درگیری با نرخ ارز افتاده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران، اقتصادی سیاسی است، ادامه داد: اگر در برجام نگاه تک بعدی نداشتیم و همزمان سعی می کردیم که پیمان های پولی با کشورهای دیگر را هم پیش ببریم حالا با مشکلات کمتری روبرو بودیم.

این کارشناس حوزه پولی و بانکی، تغییرات نرخ ارز در بازار را متاثیر از جو روانی دانست و گفت: دلیل اصلی تحولات در بازار ارز در هفته‌های اخیر را می‌توان نتایج انتخابات آمریکا و تحولات پیرامون تمدید یا رفع تحریم‌ها دانست. اما نباید از این واقعیت هم دور شد که در صورت بازگشت آمریکا به برجام، تنها تحریم های هسته ای لغو خواهد شد، وگرنه تحریم های اولیه و ثانویه و داماتو و … سرجای خود باقی می مانند.

منبع: ایبنا 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  +  1  =