اجرای طرح جدید در بورس برای حمایت از سهامداران خرد

مدیرعامل شرکت بورس تهران از طرح جداسازی بازارهای معاملاتی خبر داده است، طرحی که به نظر میرسد با هدف منع اثر سهام داران بزرگ گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران از تصویب طرح جداسازی بازارهای معاملاتی یا "مارکت ایمپکت" با هدف جلوگیری از تاثیر رفتار معاملاتی سهامداران بزرگ بر سهام داران خرد خبر داد که به زودی اجرا می‌شود. وی در خصوص تصویب تغییر و اصلاح بهینه طرح مارکت ایمپکت در جلسه هیات مدیره شرکت بورس در حساب توییتر خود نوشت: طرح جداسازی بازارهای معاملاتی در بورس تهران نهایی شد و به زودی با همکاری سایر ارکان بازار سرمایه بصورت یکپارچه اجرا می شود. هدف این طرح جلوگیری از تاثیر رفتار معاملاتی سهامداران بزرگ بر سهامداران خرد است. در این طرح حدنصاب تفکیک معاملات نهادها در دو بازار عادی و بلوکی بصورت ادواری بازبینی می‌شود و طی بازه های زمانی مشخص، اثر بخشی این ساز و کار ارتقاء خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، احتمالا مارکت ایمپکت به دنبال این است که حد نصابی را برای هر نماد تعیین کند و بر اساس تاریخچه هر سهم، اجازه ندهد که خریداران و فروشندگان بالاتر از حد نصاب مشخصی معامله کنند. به عنوان مثال اگر حد نصاب سهام یک شرکت ۱۵ میلیون سهم باشد، مفهوم آن این است که هر شخصی بخواهد بالاتر از ۱۵ میلیون سهم معامله کند باید در بازار بلوک یا بازار دارک معاملات خود را انجام دهد.

فرض کنید که یک سهامدار می خواهد ۳۰ الی ۴۰ میلیون سهم بفروشد، اگر حد نصاب نرمال سهم ۳ میلیون باشد، سهامدار عمده فقط می تواند ۳ میلیون سهم بفروشد و مابقی آن راهم می تواند در بازار بلوکی معامله کند.

البته هنوز جزییات بیشتری از این طرح ارائه نشده و باید دید نظر کارشناسان در اینمورد و تاثیرات اجرای این طرح روی بازار چیست.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

34  −    =  30