کاهش شاخص کل بورس امروز ۹۹/۱۱/۰۷

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 20 هزار و 947 واحد روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در ساعات ابتدایی امروز با افزایش روبرو شد، اما از میانه بازار روند کاهشی را طی کرد و در پایان معاملات با کاهش 20 هزار و 947 واحد به رقم یک میلیون و 214 هزار و 835 واحد رسید. همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن با کاهش 5565 واحد به رقم 426 هزار و 846 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار به بیش از 4 میلیون و 830 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 8.9 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 1.2 میلیون نوبت معامله و به ارزش 10 هزار و 801 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از 4686 میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، معامله‌گران بیش از 15 هزار و 487 میلیارد تومان امروز داد و ستد کردند.


نقشه امروز معاملات بورس تهران

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند که حکایت از کاهش شاخص‌ها دارد، اما این کاهش زیر 2 درصد بوده است، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی هر کدام 1.7 درصد افت کردند. همچنین شاخص کل و شاخص قیمت در معیار هموزن هر کدام 1.2 درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور با کاهش 1.4 درصدی روبرو شد. شاخص بازار اول بورس 1.6 درصد کاهش یافت، شاخص بازار دوم بورس 1.7 درصد افت کرد.

امروز نمادهایی که قبلا شاخص‌ساز بودند در کاهش شاخص اثرگذار بودند، به گونه‌ای که بیشترین اثر کاهشی را نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس، شستا، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، مخابرات ایران، گل گهر و گسترش نفت و گاز پارسیان داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در بورس تهران شامل پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، شستا، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، پالایش نفت بندرعباس و ایران خودرو بودند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل در پایان معاملات 306 واحد کاهش یافته و به رقم 17 هزار و 895 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس بیش از یک میلیون و 221 هزار میلیارد تومان شد.

معامله گران امروز بیش از 1.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 409 هزار نوبت معامله و به ارزش 4686 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پلیمر آریاساسول، صبا تأمین، ذوب‌آهن، پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون، فولاد هرمزگان و پتروشیمی تندگویان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس ایران شامل سپیدار سیستم آسیا، صنایع چوب خزر، کاسپین، پتروشیمی ارومیه، برق و انرژی پیوند گستر پارس، توسعه مسیر برق گیلان، ذوب‌آهن اصفهان و پلیمر آریاساسول، بوده‌اند.

دیروز مدیرعامل بورس تهران در توئیتی اعلام کرد: طرحی نهایی شده که بر اساس آن قرار شده معاملات حقوقی‌ها و حقیقی‌ها جدا شده تا کمترین اثر تخریبی در بازار داشته باشد، اما امروز واکنش منفی نشان داده و شاخص‌ها عمدتاً قرمزپوش و کاهشی بودند.

این روزها اکثر کارشناسان بورس می‌گویند قیمت سهام موجود بازار به کف قیمت رسیده و اکثر سهام ارزنده شده‌اند و هیچ دلیل بنیادی برای کاهش شاخص ذکر نمی‌شود، اما تصمیمات متفاوت و دخالت در بازار هر روز باعث می‌شود، شاخص به بهانه‌های گوناگون ریزش داشته باشد.

البته سرمایه‌گذاران بورس باید به این نکته توجه کنند که حتماً برای سرمایه گذاری از پس‌اندازهای خود در بازه زمانی بلندمدت 6 ماهه تا حداقل یک ساله استفاده کنند. همچنین در خرید و فروش سهام از افراد مورد اعتماد و متخصص مشورت بگیرند و تحت تأثیر جو روانی و کانال‌های سیگنال فروش قرار نگیرند.

اکثر کارشناسان می‌گویند بازدهی بلندمدت سرمایه گذاری در بورس از بازارهای رقیب مانند سکه، طلا، ارز و حتی ملک بالاتر است.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  34  =  36