سیگنال‌های بازار ارز انتظار تورمی ایجاد کرد؟

با این که این هفته دلار نوسان چندانی را تجربه نکرد اما وعده دلار زیر ۲۰ هزار تومان رئیس کل بانک مرکزی، جنجال بر سر نرخ ارز در بودجه ۱۴۰۰ و روشن شدن سرنوشت ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی اخبار مهم همین هفته برای بازار ارز تلقی می‌شوند که احتمالا در آینده این بازار هم بی‌تاثیر نباشند.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، اسکناس آمریکایی هفته جاری را با نرخ ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان در صرافی‌ملی آغاز کرد و با همین نرخ هم هفته را به پایان رساند. با این حال با وجود وعده دلار ارزان همتی در ابتدای هفته، جنجال بر سر ارز در بودجه ۱۴۰۰ و روشن شدن سرنوشت ارزهای بلوکه شده کشور در پایان هفته، بازار ارز هفته پر هیاهوی را پشت سر گذاشت.

روز یکشنبه عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری ۱۲ بهمن ماه به بررسی عملکرد بانک مرکزی پرداخت. او در بخشی از سخنانش درباره نرخ ارز گفت: « به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم اما انتظارات نرخ ارز تعدیل خواهد شد و به زیر ۲۰ هزار تومان می‌رسد».

این گفته اگرچه واکنش‌های زیاد و البته ضدونقیضی از سوی مردم و فعالان بازار به دنبال داشت اما ظاهرا معامله‌گران سیگنال همتی را چندان جدی نگرفته و حرف‌های او تا امروز تاثیری در روند قیمتی دلار نداشته است.

انتهای هفته هم تهران اولین سیگنال مثبت از واشنگن را در دولت جدید، دریافت کرد: بازگشت بخشی از دلارهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی منتفی شد و قرار است این دلارها صرف پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل شود.

در واقع آزادسازی این دلارها، توافق کره جنوبی و امریکاست و اگرچه در ظاهر خبر چندان خوبی برای بازار ارز به نظر نمی‌رسد اما بیانگر نکته دیگری هم هست. اینکه واشنگتن به آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر چراغ سبز نشان داده و شاید این سرآغازی برای آزادسازی دیگر منابع بلوکه شده ایران در دیگر کشورها باشد.

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

50  −    =  42