فرار استارت آپ ها از سایه نظارت!

سوال اصلی این است که چرا استارت آپ هایی که این تخفیفات را می دهند، به دنبال دریافت مجوز از بیمه مرکزی با عنوان کارگزار رسمی بیمه برخط (آنلاین) نیستند؟

به گزارش ریسک نیوز در بهمن ماه 99 پنج استارت آپ از نهاد نظارتی مجوز کارگزاری برخط را دریافت کردند که اساسمی انها نیز رسانه ای شد.

اما در این چند ماه گذشته بواسطه تخفیفاتی که برخی استارت آپ ها که اکثرا فاقد مجوز کارگزاری برخط موضوع مکمل ۲ ایین نامه ۹۲ شورای عالی بیمه می باشند نارضایتی زیادی از سوی شبکه فروش شرکت های بیمه مطرح می شود در همین خصوص سوال اصلی این است که چرا استارت آپ هایی که این تخفیفات را می دهند، به دنبال دریافت مجوز از بیمه مرکزی با عنوان کارگزار رسمی بیمه برخط (آنلاین) نیستند؟

شاید تنها دلیلی که باعث شده است این استارت آپ های بدون مجوز از دریافت مجوز فراری باشند عدم علاقه آنان به تطبیق خود با آیین نامه ۹۲ و مکمل های آن می باشد.

دلیل این عدم تمایل را در نرخ هایی که برای بیمه نامه شخص ثالث که دارای تعرفه حق بیمه ثابت است می توان جستجو کرد.

در حال حاضر استارت آپ های فاقد مجوز همه نوع خدمتی از جمله تخفیف کارواش و… را در کنار فروش بیمه نامه انجام می دهند و این نشانه گسترده بودن فعالیت شان خارج از عرضه بیمه هست.

نکته مهمی که باید به آن اشاره شود مواد ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آیین نامه ۹۲ شورای عالی بیمه " آیین­ نامه کارگزاری (دلالی) رسمی بیمه مستقیم" است که ضمانتی است بر عملکرد کارگزاران رسمی بیمه مستقیم و برخط (آنلاین):

ماده ۱۴- متقاضی پروانه کارگزاری باید با نظر بیمه مرکزی تضمینی به صورت وجه نقد یا اوراق مشارکت بی­نام با قابلیت بازخرید قبل از سررسید یا ضمانتنامه بانکی نزد بیمه مرکزی تودیع نماید. حداقل میزان این تضمین در هر یک از گروه رشته‌های بیمه‌های زندگی یا غیرزندگی برای متقاضی پروانه کارگزاری حقیقی پنجاه میلیون ریال و برای متقاضی پروانه کارگزاری حقوقی یکصد میلیون ریال می‌باشد. بیمه مرکزی می‌تواند مبالغ مذکور را هر سه سال یکبار افزایش دهد.
تضمین مذکور تضمین حقوق و مطالبات بیمه­ گذاران، بیمه­ شدگان یا صاحبان حقوق آنان و یا افراد ذینفع در بیمه­ نامه­ ها با حق رجحان نسبت به سایر بستانکاران کارگزار بیمه می­باشد و در میان آنها حق تقدم با بیمه عمر است.

تبصره ۱- بیمه مرکزی می‌تواند در زمان تمدید هر پروانه کارگزاری، مبالغ تضمین موضوع این ماده را حداکثر معادل ۱ درصد پرتفوی حق­ بیمه سال قبل آن کارگزار بیمه، افزایش دهد.

 تبصره ۲- مدت اعتبار تضمین­­ های مذکور در این ماده باید حداقل معادل دو برابر مدت اعتبار مندرج در پروانه کارگزاری باشد.

ماده ۱۵- متقاضی پروانه کارگزاری  و کارگزار بیمه پس از سپردن تضمین موضوع ماده ۱۴ این آیین­ نامه باید طبق سند رسمی و ضمن عقد خارج لازم به بیمه مرکزی وکالت دهد که بیمه مرکزی بتواند با توجه به مدلول ماده مذکور، بنا به تشخیص خود برای جبران خسارات وارده ناشی از عمد، تقصیر، غفلت، مسامحه و یا قصور کارگزار بیمه و یا بازاریاب ها و یا کارکنان وی از تضمین مذکور استفاده نماید.

ماده ۱۶-   متقاضی پروانه کارگزاری  و کارگزار بیمه مکلف است علاوه بر تضمین مذکور در ماده ۱۴ این آیین‏ نامه، بیمه­ نامه مسئولیت‌ حرفه‌ای فعالیت کارگزاری بیمه را از یکی از مؤسسات بیمه مجاز موضوع بند ۴ ماده ۱ این آیین‌نامه خریداری نماید. موارد تحت پوشش، مدت و حداقل سرمایه بیمه‌نامه مسئولیت مذکور را بیمه مرکزی تعیین خواهد نمود.

در حال حاضر حسب اعلام بیمه مرکزی فقط ۵ کارگزار رسمی بیمه مستقیم برخط به نام های زیر توانسته اند طبق آیین نامه ۹۲ و مکمل های آن مجوز دریافت نمایند:
۱- فروشگاه بیمه ماهان
۲- رایان حامی مهام
۳- پارسیان لوتوس خاورمیانه
۴- آینده نگر تبریز
۵- بیمه شدی

نتیجه گیری

اگر شخصی از استارت آپ های فاقد مجوز که عملا به غیر از ۵ کارگزار مذکور می باشند بیمه نامه بخواهد اخذ کند؛

 " بیمه مرکزی و هیچ شرکت بیمه ای ضمانت اینکه بیمه نامه دریافت کنید را نمی کند و از طرفی ضمانت اینکه اطلاعات تان افشاء نشود را نیز نمی توانند انجان دهند."

پس مراقب باشید و گول تخفیفات استارت آپ های فاقد مجوز را نخوردید و سعی کنید خود را احیانا دچار گرفتاری در محاکم قضایی نکنید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  80  =  85