مردم دیگر نه پول دارند و نه اعتماد/ فقط دولت می‌تواند بورس را نجات دهد

یک کارشناس بازار سرمایه دلیل عدم کارایی تغییر دامنه نوسان بورس را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، محمدحسن قزوینیان با اشاره به سیاست‌های دولت برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، اظهار کرد: اگر دولت و نهادها و سازمان‌های ذی ربط واقعا به دنبال بهبود وضعیت و حمایت از بورس باشند و در این راستا اقداماتی را آغاز کنند، حداقل تا شهریور ماه سال بعد طول می‌کشد تا تغییرات اساسی در وضعیت بازار سرمایه ایجاد شود، اما به نظر نمی‌رسد که از الان به بعد، حمایتی از بورس انجام بگیرد.

وی با اشاره به تغییر دامنه نوسان بازار بورس، گفت: قبلا بازار بورس بین دامنه متقارن مثبت پنج و منفی پنج ( 10 درصد) در حال نوسان بود، اما اکنون این مقدار به منفی دو و مثبت شش (هشت درصد) تغییر کرده است.

وی ادامه داد: این اقدام باعث شده تا بورس از اصلاح و رکود قیمتی به سمت اصلاح و رکود زمانی برود، یعنی به جای این‌که دارایی‌ها روزانه حداکثر با پنج درصد منفی به سطوح حمایتی پایینی برسند، اکنون حتی یک کندل صعودی را هفت کندل نزولی نمی‌تواند پوشش ‌دهد و سطح فروش سهام، نقدینگی و قدرت نقدشوندگی سهام بازار کاهش یافته و به حدی رسیده که اصلا نقدینگی در بورس وجود ندارد. 

قزوینیان افزود: این تغییر دامنه نوسان بورس، فقط در روز اول اجرا، بورس را به رنگ سبز و مثبت رساند اما در باقی روزها، هر روز دو درصد منفی ‌خورد و وارد اصلاح زمانی شد که یک حالت خسته کننده و بی تحرکی را تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به قرارگیری در اسفندماه و دم عید، گفت: معمولا طیف گسترده‌ای از سرمایه گذاران حقیقی در این ماه، به نقدینگی نیاز دارند و طی  روال سال‌های گذشته افراد به فکر فروش سهام خود هستند، اما الان این نقدینگی در بازار وجود ندارد و نمی‌توانند سهام خود را بفروشند.

وی با بیان این‌که وضعیت کنونی بورس به گونه‌ای است که اگر دولت حمایت نکند، نمی‌تواند راه خود را پیدا کند، اظهار کرد: مدت‌هاست که مسئولان فقط شعار حل مشکل بورس را داده، جلسه می گذارند و وعده می‌دهند، اما اگر واقعا قرار بود که یک اتفاقی بیافتد و سیاست‌های مسئولان کارساز باشد، در زمان دامنه نوسان نامتقارن نیز یک اتفاقی می‌افتاد، در حالی که این امر هیچ اثر مثبتی نداشت و حتی با وجود تغییر رئیس سازمان بورس هم هیچگونه حمایتی از این بازار انجام نگرفت.

مشکل اصلی بورس، عدم اعتماد مردم به دولت است

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این‌که مشکل اصلی بورس، عدم اعتماد مردم به دولت و سیاست‌های دولت است، بیان کرد: وقتی کسی نمی‌تواند اعتماد کند تا پول خود را وارد بورس کند، نمی‌توان از بورس انتظار دیگری جز پوشیدن رنگ سرخ را داشت.

وی با بیان این‌که بورس تبدیل به یک کوره پول سوزی شده است، افزود: الان هر شخصی که پول خود را وارد بورس ‌کند، مدتی بعد سرمایه خود را می‌بازد و باید پول خود را هر چه زودتر خارج کند و یا چند سال صبر کند تا ببیند که وضعیت بهبود می‌یابد یا نه. 

وی با تاکید بر این‌که احتمال دارد چند سال طول بکشد تا به سقف قبلی بازگردیم، گفت: سقف قبلی و شاخص‌های بالای یک میلیون و 500 هزار را یک روز خواهیم دید ولی مشخص نیست که این روز چه زمانی خواهد بود، زیرا اعتماد به بورس آنقدر کم شده که حتی اگر دامنه نوسان را بین صفر تا شش درصد هم کنند، باز مردم در وضعیت صفر درصد هم می‌خواهند سهام خود را بفروشند.

مردم فقط می‌خواهند پول خود را از بورس بگیرند و فرار کنند

قزوینیان خاطرنشان کرد: مردم طی هفت ماهه گذشته، آنقدر از بورس دلسرد شده‌اند که می‌خواهند فقط پول خود را بردارند و فرار کنند و یا معمولا همه منتظر هستند تا اندکی وضعیت بهتر شود و سریعا سهام خود را بفروشند و فقط از بورس خارج شوند. 

وی افزود: این وضعیت باعث می‌شود تا سطوح مقاومت‌ بیشتری در پیش روی بازار ایجاد شود، چرا که اگر فردا شاخص به میزان یک میلیون و 200 هزار واحد برسد، کسانی که قبلا در این شاخص سهام خود را خریده بودند، اقدام به فروش می‌کنند. اگر شاخص اندکی نیز بالا رود و به یک میلیون و 300 هزار واحد برسد هم گروه دیگری اقدام به فروش می‌کنند و این روند ادامه خواهد داشت و به همین دلیل، فشار فروش تخلیه نمی‌شود.

پول جدید وارد بورس نمی‌شود

وی با بیان این‌که تغییر دامنه نوسان بورس تنها باعث کاهش نقدینگی بازار شده است، گفت: بورس نیاز به ورود پول هوشمند و جدید دارد، حداقل باید چند روز ارزش مالی معاملات بازار به طور مستمر بالای 15 الی 20 هزار میلیارد تومان باشد تا بتوان امید به بهبود داشت اما متاسفانه این امر عملی نیست، زیرا پول جدید دیگری وارد بورس نمی‌شود و اکنون فقط پول‌های قبلی دست به دست می‌شوند و یا مقداری خارج می‌شود که نشان از بی اعتمادی سرمایه گذاران است.

مردم نه اعتماد دارند و نه پول!

این مدرس بازار سرمایه متذکر شد: مردم دیگر نه اعتماد و نه پول دارند که در بورس سرمایه گذاری کنند، پس اکنون باید دولت از طریق سرمایه گذاران حقوقی زیر بازوان بورس را بگیرد و پول هوشمند و جدید را وارد کند تا بازار تحرک یابد و مردم نیز به مرور وارد شوند.

وی گفت: اولین اقدام برای بهبود وضعیت بازار بورس، ورود سرمایه گذاران حقوقی به بورس است تا رونقی در معاملات ایجاد شود، وگرنه مردمی که تا 80 درصد پول واقعی خود را از دست داده و در این وضع از بورس خارج شده‌اند، با بحران و مشکلات روحی در خانواده خود روبه رو هستند.

وی در خصوص میزان احتمالی حداکثر کاهش شاخص بازار سرمایه، اظهار کرد: احتمال دارد که شاخص مدتی را بین بازه یک میلیون و 50 هزار تا یک میلیون و 300 هزار واحد در نوسان باشد و تا پول جدید وارد نشود هم بالا نرود.

وی با بیان این‌که شاخص یک میلیون و 270 هزار واحد، منطقه مقاومتی مهم است که باید با قدرت آن را بشکند تا امید به روند صعودی آغاز شود، گفت: در طی دو هفته گذشته با کاهش دامنه نوسان، تنها 72 هزار واحد از شاخص کم شده که تنها می‌توانیم امیدوار به حمایت دولت باشیم تا شاخص از یک میلیون و 270 هزار واحد رد شود و سپس به منطقه مقاومتی دیگر حدود شاخص یک میلیون و 370 هزار واحد برسد که اگر بتواند از آن سطح نیز عبور کند، می‌تواند آغاز یک روند صعودی باشد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

13  +    =  22