کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۳۹۹/۱۲/۱۱

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند ریزشی با کاهش 3944 واحد دیگر همراه شد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، بورس اوراق بهادار تهران که این روزها روی دور ریزش قرار گرفته است، امروز هم در یک روند کاهش شاخص کل در نهایت با کاهش 3944 واحد به رقم یک میلیون 181 هزار و 659 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم وزن با کاهش 974 واحدی به رقم 431 هزار و 416 واحد رسید.

ارزش روز بازار که مرکب از ارزش شرکت‌های حاضر در بورس است، به بیش از 4 میلیون و 722 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 4.1 میلیارد سهام و حق‌تقدم اوراق مالی در قالب 743 هزار نوبت معامله و به ارزش 5 هزار و 494 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نقشه امروز معاملات بورس تهران

همچنین اگر ارزش معاملات امروز فرابورس که به بیش از 19 هزار و889 واحد رسید را در نظر بگیریم، معامله‌گران امروز در دو بازار بورس اوراق و فرابورس بیش از 25 هزار و 383 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس گرچه قرمز بودند اما میزان کاهش زیر نیم درصد بوده است بگونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ـ ارزشی 0.33 درصد کاهش یافتند.

همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 0.23 درصد کاهش یافتند، شاخص آزاد شناور 0.33 درصد،‌شاخص بازار اول بورس 0.34درصد و شاخص بازار دوم 0.32 درصد کاهش یافتند.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، کانی اپال و فولاد کاوه جنوب کیش جور دیگران را کشیده و بیشترین اثر افزایشی در شاخص را داشتند و برعکس نمادهای ملی مس، شستا و ایران‌خودرو بیشترین اثر ریزشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل شستا، پالایش نفت اصفهان، ملی‌مس، پتروشیمی بوعلی،‌فولاد مبارکه، پالایش نفت بندرعباس و بانک تجارت بوده‌اند.


پالایش یکم

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز 4 واحد افزایش یافته و به رقم 16 هزار و 925 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 159 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 955 میلیون ورقه سهام در قالب 471 هزار نوبت معامله و به ارزش 19 هزار و 901 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس،‌ پتروشیمی غدیر،  سرمایه‌گذاری و عمران استان کرمان، فولاد ارفع بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند. نمادهای ذوب‌آهن و توسعه ملی مهر آیندگان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

نمادهای پرتراکنش در فرابورس ایران شامل ذغال‌سنگ پروده طبس، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، پلیمر آریاساسول، رایان هم‌افزا، توسعه مسیر برق گیلان، توسعه و عمران استان کرمان و پتروشیمی تندگویان بوده‌اند.

سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس نیاز به مطالعه،‌مشاوره،‌تحقیق دارد و باید از محل پس‌انداز‌هایی صورت گیرد که نیاز فوری به آن نیست زیرا سرمایه‌گذاری در بورس حتما باید در یک چشم‌انداز 6 ماهه تا یکساله صورت گیرد و کسانی که با مطالعه و تحقیق و با صبر و حوصله در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، پاداش آن را دریافت می‌کنند.

از طرفی بر اساس اعلام وزارت اقتصاد 20 اسفند ماه برگزاری برزگ‌ترین انتخابات سراسری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به صورت همزمان در کشور روی می‌دهد که لازم است سهامداران عدالت ابتدا در سامانه سجام سامانه جامع اطلاعات مشتریان نام‌نویسی کنند و به صورت الکترونیکی در این انتخابات شرکت کنند تا اعضای کارآمد، حرفه‌ای و امین را برای مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انتخاب کنند.

به هر حال لشکر 30 میلیون نفری سهامداران عدالت که در روش مدیریت غیرمستقیم و مدیریت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مانده‌اند تعیین‌کننده سرنوشت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهند بود. بنابراین هر چه سهامداران عدالت بیشتر در این مجمع شرکت کنند، می‌توان انتظار داشت افراد با صلاحیت‌تر و حرفه‌ای‌تر به عنوان مدیران این شرکت‌ها انتخاب شوند.

البته این نکته قابل ذکر است که با ریزش شاخص بورس در ماه‌های اخیر سهام اکثر شرکت‌های بورسی ارزنده شده و بنابراین با رفتار همراه با هیجان سرمایه‌گذاران حقیقی و فروش سهام در اختیار همراه با ضرر در عمل با این رفتار کمک می‌کنند به کسانی که سهام ارزان را جمع‌آوری کرده و در آینده در سرنوشت شرکت‌های بورسی از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی دخالت می‌کنند، در حالی که نظر قانون‌گذار این است که این مدیریت به صورت مشارکتی و توسط عامه سهامداران به منصه ظهور برسد.

به نظر می‌رسد،‌الگوی مدیریت شرکتهای سرمایه‌گذاری در بورس بر اساس الگوی جدید حاکمیت شرکتی و شرکتهای سهامی عام تعاونی باشد،‌که البته هنوز این الگو هنوز توفیق خاصی از خود نشان نداده است، اما با مشارکت تعداد زیادتری سهامدار عدالت که دارایی شان هم یکسان است،‌ می‌توان الگوی شرکت تعاونی سهامی عام را اجرا کرد.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

34  −    =  28