بازار شب عید خودرو بی‌رمق شد

اگرچه بازار خودرو در روزهای نخستین سال با نوسانات زیاد و نرخ‌های نجومی روبرو بود اما فعالان این بازار روزهای پایانی سال را با سردی معاملات و کسادی پشت سر می‌گذارند.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، هرچند هر سال با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال شاهد داغ شدن بازار خودرو بودیم و همین مسئله، رشد قیمت ها را به همراه داشت اما امسال گرانی خودرو در بازار و کاهش تقاضای خرید باعث فروکش کردن تب و تاب بازار شده و همین موضوع ثبات قیمت ها و همچنین کاهش جزئی قیمت برخی خودروها را به همراه داشته است. در عین حال، شیوع کرونا و کاهش سفرها نیز بر بازار خودرو مانند بازارهای دیگر اثرگذار بوده است.

این روزها فعالان بازار خودرو از سردی معاملات در این بازار صحبت می کنند و ثبات نرخ دلار و انتظار مردم برای ادامه روند افت قیمت دلار را یکی از مهمترین عوامل کاهش خرید و فروش در بازار می دانند.

* ثبات قیمت ها در بازار نوروزی

بررسی وضعیت بازار خودرو نشان می‌دهد قیمت هر دستگاه سایپا 131 که 20 روز پیش به حدود 107 میلیون تومان رسیده بود امروز حدود 111 میلیون تومان خرید و فروش می شود. همچنین قیمت سمند ال ایکس از 185 میلیون تومان در 20 روز پیش به 186 میلیون تومان طی هفته جاری رسیده است.

پژو 405 نیز بدون تغییر خاصی طی روزهای اخیر، امروز با قیمت 187 میلیون تومان به خریداران عرضه می شود. هر دستگاه پژو پارس نیز بدون تغییر قیمت در بازار با قیمت 217 میلیون تومان خرید و فروش می شود.

در عین حال، قیمت پژو 206 تیپ 2 نیز از 198 میلیون تومان طی 20 روز پیش به 194 میلیون تومان رسیده است. همچنین هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 نیز با افت قیمت 3 میلیون تومانی، با قیمت 260 میلیون تومان به فروش می رسد.

در مورد رانا ال ایکس نیز باید به قیمت 207 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که تغییری نسبت به روزهای گذشته نداشته است. همچنین هر دستگاه تیبا با افزایش قیمت 2 میلیون تومانی نسبت به 20 روز پیش، امروز با قیمت 117 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. قیمت کوئیک دنده‌ای نیز با افت 2 میلیون تومانی طی 20 روز گذشته به 142 میلیون تومان طی روز جاری رسیده است.

قیمت پژو 206 صندوق دار نیز در بازار از 262 میلیون تومان در 2 هفته پیش، امروز به 252 میلیون تومان کاهش یافته و قیمت دنا نیز در بازار 262 میلیون تومان شده است.

* تقاضای کاذب فروکش کرد

هرچند در حال حاضر بازار خودرو نسبت به قبل کمی آرامتر شده و بازار شب عید تب و تاب هر سال را ندارد، اما باید دید قیمت های فعلی تا چه میزان مقاوم خواهند بود و در عین حال، نرخ تورم سال آینده چه تاثیری بر نرخ های نجومی خودرو در بازار خواهد داشت.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد وضعیت قیمت خودروها در بازار به فارس گفته بود: پیش بینی می کنیم قیمت خودرو در بازار تا شب عید تغییر چندانی نداشته باشد و بازار تقریبا باثبات باشد.

به گفته وی، تا شب عید نوسان  چندانی در بازار خودرو نداشته باشیم مگر این که قیمت دلار تغییر قابل توجهی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تقاضای کاذب در بازار خودرو فروکش کرده و خریداران واقعی وارد بازار شده‌اند، گفت: در صورت نوسان نرخ ارز ممکن است قیمت خودرو در بازار نیز یک تا دو درصد نوسان داشته باشد.

از سویی کنترل بازار خودرو به وضعیت عرضه خودروسازان وابستگی کامل دارد و در صورتی که عرضه خودرو کاهش یابد، ممکن است التهاباتی را در بازار شاهد باشیم.

آمار تولید خودرو طی بهمن امسال نشان می دهد تولید انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو و گروه صنعتی سایپا با افت همراه شده به طوری که تولیدات ایران خودرو 1.5 درصد و تولیدات سایپا 2.8 درصد کمتر از بهمن سال گذشته بوده است.

تولید این دو شرکت خودروساز در دی ماه نیز نزولی شده بود به طوری که تولید انواع خودرو در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.7 درصد افت داشت.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  34  =  37