تقویت امیدواری به تداوم کاهش قیمت ارز

تدوام روند آهسته و آرام کاهش قیمت ارز از ابتدای اسفندماه، با وجود خبرهای منفی سیاسی و دیپلماتیک که در روزهای گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد تمهیدات بازارساز برای مدیریت بازار موفق بوده است. این شرایط امیدها را برای کاهش قیمت ارز تقویت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، تدوام بی‌تفاوتی بازار ارز به تحولات سیاسی در سومین هفته از ماه اسفند هم ادامه داشت و این مساله موجب شد در ادامه روند کاهشی بسیار آرامی که از ابتدای این ماه آغاز شده بود، قیمت دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی و بهای یورو را نیز به کانال ۲۹ هزار تومانی کاهش پیدا کند.

آرامش دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی

معاملات ارز بازار آزاد در روز ابتدایی هفته‌ای که گذشت در همان محدوده قیمتی پنجشنبه پیشین کار خود را آغاز کرد و دلار با قیمت ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان و یورو نیز در قیمت ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شدند،  اما تنها ساعاتی بعد از شروع کار بازار، هر دو ارز عمده بین‌المللی سدهای کانال‌های خود را شکسته و به کانال پایین‌تر سقوط کردند. با وجود این کاهش قابل توجه در روز ابتدایی هفته، در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه نوسانات دلار و یورو روند مشخصی نداشت و دلار در محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افت و خیز نشان داد و یورو نیز در محدوده ۲۹ هزار تومان تا ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان این نوسانات را تجربه کرد.

روند قیمت‌گذاری ارز در صرافی‌های بانکی هم در هفته‌ای که گذشت مسیر مشخصی را طی نکرد و به استثنای روز یکشنبه که برای ساعاتی قیمت فروش دلار به کانال ۲۳ هزار تومان و یورو نیز به کانال ۲۸ هزار تومان ورود پیدا کردند. در سایر روزهای هفته فروش دلار در محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان نوسان داشت. این محدوده برای یورو از ۲۹ هزار و ۲۵۰ تومان تا ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان ثبت شد.

تسلط بازارساز بر تحولات بازار ارز

به اعتقاد تحلیلگران بازار ارز، تحولات این هفته بازار، مشابه هفته پیشین نشان‌دهنده تداوم قرار گرفتن این بازار در حالت موسوم به استراحت است. به همین دلیل در این هفته نیز شاهد بودیم که تحولات سیاسی و خبرهای منفی در سطح بین‌الملل سرانجام نتوانست انرژی لازم برای بازگشت دلار به کانال ۲۵ هزار تومان را فراهم سازد.

برآوردهای صورت گرفته توسط فعالان بازار ارز حکایت از آن دارد که بازار ارز در روزهای پایانی سال همچنان روند کاهشی را تجربه خواهد کرد. این کارشناسان معتقدند حتی ممکن است این روند کاهشی تا حدی ادامه پیدا کند که بهای دلار کانال ۲۲ هزار تومانی را هم تجربه کند. البته نسبت به پایدار ماندن قیمت دلار در این محدوده باید در انتظار اخبار سیاسی، به خصوص در موضوع احیای برجام و پیوستن ایران به FATF در رزهای ابتدایی سال ۱۴۰۰ ماند.

یادداشت رییس کل بانک مرکزی در این هفته یکی از مهمترین شاخصه‌هایی است که کارشناسان بازار را به تداوم کاهش قیمت ارز امیدوار کرده است. همتی در این یادداشت اعلام کرد که از اول بهمن ماه تاکنون ۳.۳ میلیارد دلار صرفاً در سامانه نیما تأمین ارز شده و این علاوه بر تأمین ارز خود بانک مرکزی و رقم قابل توجه واردات در مقابل صادرات در این مدت بوده است. همتی همچنین تاکید کرد که در آخرین روز معاملاتی این هفته (چهارشنبه) میزان عرضه ارز در سامانه نیما  ۶ برابر معاملات بوده است.

نشانه دیگری که از توان بازارساز در مدیرت بازار حکایت دارد، خبر گشاده‌دستی بانک مرکزی در تخصیص دلار با قیمت ۴۲۰۰ است. بر همین اساس بانک مرکزی در این هفته اعلام کرد به جای ۸ میلیارد دلار توافق شده برای تخصیص ارز به کالاهای اساسی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ این بانک ۱۰ میلیارد دلار تخصیص داده است. یعنی دو میلیارد دلار بیش از آنچه در ابتدا توافق شده بود. تخصیص این رقم در شرایط کنونی یک دلیل دارد منابع ارزی و تصور سیاست‌گذار از آینده متفاوت از ابتدای سال است که تخصیص ارز توافق شده در ابتدای سال ۲۵ درصد افزوده است.

با توجه به واقعیات فوق، به نظر می‌رسد دولت و بانک مرکزی مطابق با وعده‌هایی که در گذشته اعلام کرده‌اند، مصمم هستند تا همچنان روند نزولی را در بازار حفظ کنند. به همین دلیل در شرایطی که در این هفته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، نسبت به کارشکنی مسئولان دولت آمریکا در روند آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران در بانک‌های کره جنوبی اعتراض شدیدی را مطرح کرد، اما بازار ارز آرامش خود تداوم بخشید و روند کاهشی خود را ادامه داد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  34  =  35