بازی خوانی سه تغییر رئیس کل در روزهای پایانی سال /سلیمانی در آستانه 1400 به دنبال چیست؟

تغییر سه مدیر کل در روزهای پایانی سال 99 این سوال را ایجاد می کند که علت این تغییرات ناگهانی یا از شاید هم از پیش تعیین شده چه می تواند باشد آیا این تغییرات هدفمند انجام شده یا دلایل دیگری در میان است.
برای رسیدن به پاسخ این سوالات نگاهی به کارنامه مدیر کل های تغییر یافته خالی از لطف نیست

 

به گزارش ریسک نیوز در روزهای پایانی سال 99  غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی ، دست به تغییراتی  زده به طوریکه مهرداد رضایی به عنوان مدیرکل نظارت بر بیمه های زندگی معرفی شده است او پیش از این مدير كل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای بیمه بود.

محمد جواد آقاجری به عنوان مدير كل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای معرفی شده،  او پیش از این مديركل نظارت بر شركتهاي بيمه و هماهنگي امور استانهای بیمه مرکزی بود.

و امیر صفری که پیش ازین مدیر کل نظارت بر بیمه های زندگی بوده به عنوان مديركل نظارت بر شركتهاي بيمه و هماهنگي امور استانها منصوب شده است.

اما این تغییرات این سوال را ایجاد می کند که علت این تغییرات ناگهانی یا از شاید هم از پیش تعیید شده در روزهای پایان سال چه می تواند باشد آیا این تغییرات هدفمند انجام شده یا دلایل دیگری در میان است.

برای رسیدن به پاسخ این سوالات نگاهی به کارنامه مدیر کل های تغییر یافته خالی از لطف نیست.

بررسی عملکرد شش ساله مهرداد رضائی در جایگاه مدیر کل نظارت بر بیمه های زندگی نشان می دهد سامان بخشی شبکه فروش از فعالیت های مهم وی بوده که در راستای استراتژی کلان نهاد نظارتی صورت پذیرفته است.

توسعه فعالیتهای هیات حل اختلاف از دیگر اقدامات دوره مورد بررسی است که مستندات نشان می دهد طی این مدت پرونده های ارجاعی با کارشناسی و بدون شکسته شدن رای در دیوان عدالت اداری بررسی شده است.

از طرف دیگر سامان دهی و انتظام بخشی  کارگزاران و ارزیابان خسارت و مهم تر از همه اینها  تدوین و تصویب آیین نامه 92/2 معروف به کارگزاران برخط در زمان مدیریت وی به سرانجام رسید.

سامان دهی موسسات اموزشی و ایجاد ازمون دانش و اطلاعات بیمه ای معروف به آداب از دیگر اقدامات وی می باشد.

در کنار این فعالیت ها تدوین آیین نامه جدید شبکه فروش نمایندگی با اتکا بر مطالعه تطبیقی بر وضعیت شبکه نمایندگی شش کشور از اقدامات مدير كلی نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای در دوران رضائی است که  به هیات عامل ارسال شده و به زودی در دستور کار شورای عالی بیمه  قرار می گیرد و پیش بینی می شود تغییرات قابل ملاحظه ای ایجاد شود.

حال باید دید محمد جواد آقاجری که پیش ازین مديركل نظارت بر شركتهاي بيمه و هماهنگي امور استانهای بیمه مرکزی بوده قرار است چه اقدامات تکمیلی انجام دهد  با توجه به اینکه حیطه فعالیت اقاجری بیشتر در حوزه شرکتهای بیمه بوده و نه حوزه شبکه فروش.

و اما اگر نگاهی به مدیری کل نظارت بر بیمه های زندگی در بیمه مرکزی در زمان امیر صفری بیندازیم شاید گریزی به دوره قبل از ورود صفری قابل توجه باشد.

پیش از ورود صفری و در در دوره مدیر کل قبلی(تقی لو) برخی اقدامات کلیدی در حوزه مدیر کلی نظارت بر بیمه های زندگی صورت گرفت از جمله تدوین شناسنامة تحلیلی شرکت‌های بیمه، طراحی و پیاده‌سازی مدل نظارت بیمه‌های زندگی، تدوین و پیاده‌سازی مدل اصلاح‌شدة ارزیابی کفایت ذخایر بیمه‌های زندگی، نظارت مبتنی بر سامانة پیش‌هشدار شرکت‌های جنرال و تخصصی زندگی، گزارش تحلیل دوره‌ای وضعیت بیمه‌های زندگی در صنعت بیمه و رصد وضعیت تفکیک حساب‌های زندگی از غیر زندگی و … اشاره کرد.

این اقدامات در حالی است که پس از ورود صفری که از پژوهشکده بیمه رهسپار این اداره کل شده بود، عملا اطلاع دقیقی از اقدامات موثر نیست و مشخص نیست که ایا صفری اقدامات مدیر کل قبلی را استمرار بخشیده یا خیر؟

در این راستا باید دید ایا هدف سلیمانی از این تغییر و قرار گرفتن مهرداد رضائی در جایگاه مدیر کل نظارت بر بیمه های زندگی گامی جهت ایجاد تغییرات بنیادین و توسعه این واحد بوده است؟

اما از طرفی رضائی سالهاست که در حوزه شبکه فروش فعالیت دارد و در کارنامه شش ساله خود اقدامات متعددی در این حوزه به انجام رسانده در این راستا آیا تغییر این مهره، تاثیرات منفی بر حوزه شبکه فروش نخواهد  داشت؟

به هر روی باید منتظر گذشت زمان بود و دید که ایا این مهره چینی رئیس کل بیمه مرکزی در روزهای پایانی سال 99 چه دستاوردی می تواند داشته باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
2 نظرات
  1. علی می گوید

    شکی نیست معاون نظارت بیمه مرکزی به دلیل روزهای باقی مانده از فعالیت خود در بیمه مرکزی و به حهت جلب نظر مدیران عامل شرکتهای بیمه برای عضویت در هیئت مدیره انها دست به این تعغیرات زد مهرداد رضایی طی 6 سال گذشته با نظارت دقیق به عملکرد شبکه فروش موجب کاهش تخلفات گردیده بود و با توجه به حضور ایشان در هیئت حل اختلاف نسبت به صدور احکامی اقدام نمود که خوشایند مدیران عامل شرکت های بیمه بود و ان رعایت عدالت و حق بود هرچند شرکتهای بیمه توجهی به احکام صادره نداشتند اما در سالهای اخیر شاهد احکامی بودیم که مغایر با سلیقه مدیران عامل و حتی معاون نظارت بود . حال در روزهای پایانی باید دید ایا اقای اقاجری برای برقراری عدالت به این صندلی تکیه زده است یا صرفا برای جلب نظر دستورات معاون نظارت و مدیران صنعت بیمه .امیدواریم با شناختی که داریم شاهد عدالت و توجه خاص ایشان به شبکه فروش باشیم . هرچند با حضور معاون نظارت فعلی بسیار بعید است

  2. م. ر می گوید

    سلام
    مرسی
    نویسنده خوش ذوق این متن وزین، معرفی بفرمایید

ارسال نظر

9  ×    =  18