کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۰/۰۱/۱۴

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 11 هزار و 648 واحد روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، بورس اوراق بهادار تهران امروز هم‌زمان با ریزش قیمت دلار در بازار، شاخص کل بورس نیز رو به کاهش بود، به گونه‌ای که در پایان معاملات امروز با ریزش 11 هزار و 648 واحد به رقم یک‌میلیون و 282 هزار و 874 واحد رسید. 

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن امروز با کاهش 1534 واحد به رقم 441 هزار و 114 واحد رسید. 

ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 126 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 1.8 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 291 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 295 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 


نقشه معاملات امروز بورس تهران

اگر ارزش روز معاملات فرابورس ایران که امروز به بیش از یک‌میلیون و 839 هزار میلیارد تومان رسید، را درنظر بگیریم، ارزش معاملات امروز بورس و فرابورس به ایران به 5 هزار و 134 میلیارد تومان رسید. 

امروز همه شاخص‌های بورس قرمزپوش بودند اما میزان کاهش شاخص‌ها زیر یک‌درصد بوده است. 

شاخص کل و شاخص قیمت با کاهش 9 دهم درصد روبه‌رو شد. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 35 صدم درصد کاهش یافتند. 

شاخص آزاد شناور 73 صدم درصد کاهش یافت. 

شاخص بازار اول بورس 99 صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 79 صدم درصد افت کرد.


روند یکساله شاخص بورس تهران

امروز نمادهای مهم بورسی به جای تقویت شاخص در کاهش آن مؤثر بودند که به ترتیب می‌توان به نمادهای شرکت فولاد مبارکه،‌ ملی‌ مس، شستا، پتروشیمی خلیج فارس، چادرملو، پالایش نفت اصفهان و پتروشیمی پارس بوده‌اند.

نمادهای پرتراکنش در بورس امروز شامل دارویی برکت، اپال کانی پارس، سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی‌ماشین‌سازی اراک، کشتیرانی جمهوری اسلامی، تأمین سرمایه امین و لعاب ایران بوده‌اند. 

در فرابورس ایران هم امروز شاخض کل در پایان معاملات 119 واحد افت کرد و به رقم 18 هزار و 3 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 232 هزار میلیارد تومان رسید. 

امروز معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 810 میلیون سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 137 هزار فقره معامله و به ارزش 1839 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 


وضعیت امروز پالایش یکم

واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم که در روز اول به قیمت 10 هزار تومان به مردم فروخته شد، امروز به جای سود، با 23 درصد زیان همراه است.

امروز نمادهای آریا ساسول، بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس، صبا تأمین، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی مارون و فولاد هرمزگان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. 

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل یارانه هم‌افزا، برق و انرژی پیوندگستر پارس، پلیمر آریا ساسول، مادیران، توسعه مسیر برق گیلان، بیمه معلم و بیمه پاسارگاد بوده‌اند. 

به گزارش فارس، امروز همچنین در بازار ارز قیمت دلار رو به کاهش بود و هم‌زمان شاخص بورس هم کاهش یافت. 

در حال حاضر بازار سرمایه ایران با حضور حدود 60 میلیون ایرانی معادل 75 درصد جمعیت کشور به یکی از مردمی‌ترین بازارهای بورس در ایران تبدیل شده است که لازم است قوانین بورس به تناسب حضور این تعداد از افراد و به نفع سرمایه‌گذاران خرد تغییر پیدا کند تا در حین حفظ حرفه‌گری بازار به این طریق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را و افزایش پس‌انداز ملی را تقویت کنند.

همچنین تاکنون 130 شرکت بورسی سود سهام خود را به صورت متمرکز از طریق شماره حساب‌های شبا در سامانه سجام واریز کرده‌اند. 

امروز همچنین مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قول داده است، امسال سامانه پس از معاملات یا اصطلاحاً پست‌ترید جدید در بازار سرمایه راه‌اندازی شود.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

75  −    =  70