فاکتورهای بیمه ای متن کامل سند قرارداد 25 ساله ایران وچین چیست؟+متن کامل قرارداد

با مطالعه سند همکاری 25 ساله ایران و چین ، موارد مورد نظر دولت های ایران و چین در حوزه بازار های مالی و بیمه در ضمیمه سوم این قرارداد خودنمائی می کند./اگرچه در حوزه بانکی مستقیما به ایجاد بانک های مشترک و تاسیس شعبات بانک های ایرانی در مناطق اقتصادی چین اشاره شده اما در خصوص صنعت بیمه اشاره مستقیمی به موارد قابل اجرا نشده است .

به گزارش ریسک نیوز، برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین در حالیکه با بازخوردهای متفاوت و در عین حال انتقادات فراوانی از سوی افکار عمومی مواجه شد؛ اما سرانجام در فروردین 1400 به امضاء طرفین رسید.

امضاء این قرارداد در حالی صورت گرفت که ظریف وزیر خارجه ایران صراحتا اعلام داشته به ثمر نشستن مفاد این قرارداد در گرو احیاء مجدد برجام است چرا که همانطور که چین نگاه به غرب دارد ، ایران هم نمی تواند صرفا با نگاه به شرق برنامه هایش را محقق کند.

با مطالعه سند همکاری 25 ساله ایران و چین ، موارد مورد نظر دولت های ایران و چین در حوزه بازار های مالی و بیمه در ضمیمه سوم این قرارداد خودنمائی می کند..

در ضمیمه سوم این سند قرارداد و در بند الف یعنی اقدامات اجرایی در بخش دوم به همکاری های مالی ، بانکی و بیمه ای اشاره شده است.

بند 2 این ضمیمه اذعان می دارد:

-گسترش  همکاری های مالی ، بانکی و بیمه ای

-تسهیل اجرای توافقات پیشین با موسسات تامین اعتبار چینی

-گشایش شعبات و یا نمایندگی های بانک های  ایرانی  در مناطق ویژه اقتصادی چین و تاسیس بانک مشتریک ایران و چین

– حمایت از همکاری های بیمه ای و پوشش بیمه ای پروژه های بزرگ ملی ایران در چارچوب قوانین و مقررات

همانطور که در بالا اشاره در دو بند این بخش به همکاری های بیمه ای  اشاره شده است اگر چه این مفاد ذکر شده مبهم است و مستقیما اشاره ای به برخی موارد مهم در بیمه گری بخصوص صنعت بیمه اتکائی ندارد اما ظاهرا گنجانده شدن این بخش در مفاد این قرارداد نشان می دهد ایران و چین قرار است در خصوص همکاری ای بیمه ای وارد فاز  تازه ای شوند.

اگرچه در حوزه بانکی مستقیما به ایجاد بانک های مشترک و تاسیس شعبات بانک های ایرانی در مناطق اقتصادی چین اشاره شده اما در خصوص صنعت بیمه اشاره مستقیمی به موارد قابل اجرا نشده است اما می تواند این همکاری های در بخش هایی مانند اتکائی ، تاسیس شرکتهای بیمه و صندوق های مشترک باشد.

دریافت فایل

گفتنی است، ظاهرا غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در برنامه دیدار نوروزی با مدیران عامل صنعت بیمه بدین همکاری اشاره داشته است.

اما نکته قابل تامل در ارتباطات ایران و چین در حوزه بیمه اینجاست که کشور چین در سالهای اخیر با وجود اینکه روابط اقتصادی قابل توجهی با ایران داشته اما در حوزه بیمه ورود پیدا نکرده است و شاهد این مدعا انجاست که در زمان برجام و تب و تاب ورود شرکتهای اروپائی با ایران و انعقاد چند قرارداد اما از حضور چینی ها در صنعت بیمه ایران خبری در دست نبوده است که این امر نشان می دهد برای چینی ها سهامداران اروپائی و امریکائی شان اهمیت بسزائی داشته و ارتباط با صنعت بیمه ایران احتمالا زیر سایه این احتیاط قرار گرفته است.

این گفته  با اظهارت ظریف وزیر امور خارجه ایران بیشتر معنا می یابد که ارتباطات بیمه ای با چینی ها بدون تعاملات دوجانبه با غرب  مثمر ثمر نخواهد بود بخصوص اینکه در حوزه بانکی و بیمه ای ، چینی ها دارای سهامداران قدر اروپائی و امریکائی هستند.

حال باید دید ذیل این سند همکاری ایا شاهد تعاملات  دو جانبه ای بین صنعت بیمه ایران و چین خواهیم بود؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  3  =  6