افزایش نرخ ارز و سکه در آستانه برگزاری نشست وین

در سومین روز هفته، دلار به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی بازگشت تا امیدواری‌های بازیگران افزایشی در آستانه مذاکرات وین کمی بیشتر شود. عبور دلار از مرز یاد شده برای بازیگران سکه، سیگنالی حیاتی بود که مجوز صعود به محدوده‌های بالاتر را فراهم کرد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، این مجوز در شرایطی برای سکه صادر شد که اونس طلا در بازارهای جهانی رغبتی به رشد قیمت نشان نداده بود و حتی به محدوده ۱۷۲۰دلاری عقبگرد کرده بود. در روزی که اونس طلا نزولی بود و دلار صعودی، سکه به علامت اسکناس آمریکایی توجه کرد و با ۷۰ هزار تومان افزایش به بهای ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. افزایشی که به‌دلیل رشد ۱۵۰ تومانی دلار و رسیدن این ارز به قیمت ۲۵ هزار تومان رخ داد.

عوامل صعودی در بازار ارز

برخی فعالان ارزی اعتقاد دارند، دلیل رشد دلار در روزهای اخیر مربوط به اخباری بوده که به بازار مخابره شده است. از نگاه آنها، مجموع اخبار به‌گونه‌ای بوده که بیشتر معامله‌گران ارزی تصور کرده‌اند در مذاکرات وین اتفاق خاصی رخ نخواهد داد و بهتر است به‌تدریج خریدهای احتیاطی خود را بالاتر ببرند. به‌عنوان مثال، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با پرس تی‌وی تاکید کرده است: هیچ طرح گام‌به‌گامی مطرح نیست و سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران برداشته شدن همه تحریم‌های آمریکاست اعم از آنهایی که ترامپ پس از خروج از برجام مجددا اعمال یا از ابتدا برقرار و همچنین تحریم‌هایی که تحت هر عنوان دیگری اعمال کرد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بدیهی است این رفع تحریم‌ها باید موثر باشد و مورد راستی‌آزمایی توسط ایران قرار گیرد. خطیب‌زاده تاکید کرد: توقف اقدامات جبرانی ایران و بازگرداندن آنها تنها متعاقب برداشته شدن همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی‌ صورت خواهد گرفت.

از نگاه برخی معامله‌گران بازار ارز، صحبت‌های مقام‌های ایرانی به‌طور کلی چنین تصویری را به ذهن بازیگران ارزی متبادر می‌کند که تغییری در سیاست‌های خارجی کشور رخ نداده است. در چنین تصویری، معامله‌گران ارزی تصور می‌کنند که فارغ از بحق بودن خواسته ایران، دشوار است که طرف غربی نیز به یکباره تمام اختلافات خود را کنار بگذارد. همچنین از قول برخی مقام‌های آمریکایی نیز عنوان شده که در مذاکرات وین تحریمی برداشته نخواهد شد. طبیعتا معامله‌گران این گونه صحبت‌ها را نیز در موقعیت خرید و فروش خود لحاظ خواهند کرد. این در حالی است که در ابتدای هفته خوش‌بینی‌های زیادی در بین معامله‌گران در مورد مذاکرات وین ایجاد شده و طی یک روز دلار ۱۱۵۰تومان از ارزش خود را از دست داده بود. روز ۱۱ فروردین دلار در بازار آزاد میان معامله‌گران غیررسمی ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شد و در روز شنبه تا سطح ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان پایین رفت. پس از آن در روزهای یکشنبه و دوشنبه دلار راه افزایشی را در پیش گرفت و به سرعت خود را به کانال ۲۵ هزار تومانی رساند.

اهمیت یک نشانه در بازار سکه

روز یکشنبه، سکه امامی توانست در برابر افت قیمت مقاومت کند و نشان دهد که به راحتی محدوده ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را از دست نمی‌دهد. این مساله برای معامله‌گران اهمیت زیادی داشت و به‌عنوان یک علامت انتظاری صعودی در بازار عمل کرد. با توجه به حفظ این مرز حمایتی، سکه‌بازان در روز دوشنبه با آسودگی بیشتری در موقعیت خرید قرار گرفتند و توانستند با حمایت دلار، فلز گرانبهای داخلی را به محدوده ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان ببرند.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  5  =  1