خودروهای ارزان بازار را بشناسید

این روز‌ها بازار خودرویی در دنیا به ویژه در قشر جوان و نوجوان علاقه فراوانی به خرید خودرو‌های کوچک شهری از بین ۸ تا ۹ گروه خودرویی نشان می‌دهند.

 به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، با افزایش قیمت بنزین و رکود اقتصادی فعلی، بسیاری از رانندگان خودرو در حال بررسی تغییر حداقل یکی از وسایل نقلیه خود به چیزی کوچکتر هستند که مسافت پیموده شده بنزین کمتری را استفاده کند، این امر به ویژه اگر راننده برای رفت و آمد طولانی کار کند، بیشتر صدق می‌کند.

اتومبیل‌های کوچکتر که غالباً از آن‌ها به عنوان خودرو‌های ساب کامپکت یاد می‌شود، هم مزایا و هم معایبی دارند.  مزایای یک ماشین کوچک این است که اغلب هزینه آن کمتر از وسایل نقلیه بزرگتر است، پارک کردن و مانور آسان‌تر است، یک تجربه رانندگی سرگرم کننده و متفاوت ارائه می دهد و محبوبیت برای فروش مجدد دارد و بعضی اوقات قابل اعتمادتر هستند، زیرا اساسی‌تر ساخته شده و بیشتر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند

از طرفی معایب یک ماشین کوچک را اینگونه می توان برشمرد که اسب بخار کمتر دارد، بنابراین می‌توانید زمان طولانی تری را برای رسیدن به سرعت بیشتر طی کنید و در تپه‌های بزرگ و زمین‌های پر از دست انداز سرعت کمتری خواهد داشت. ممکن است به اندازه اتومبیل‌های بزرگتر یک سواری نرم فراهم نکند،  در صورت تصادفات رانندگی ممکن است خطرناک‌تر باشد، علاوه بر این فضای کمتری برای رانندگان، مسافران و بار دارد.

گزارش -
ممکن است نسبت به ظاهر خود در یک وسیله نقلیه کوچک احساس خودآگاهی داشته باشید، به خصوص وقتی ماشین‌های بزرگتر از کنار شما رد می‌شوند. حال گویا یکی از خودروسازان در کشور اقدام به طراحی یک خودرو کوچک سایز کرده است که می تواند قدمی در خصوص ساخت این خودروها باشد.

فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو چندی پیش از رونمایی خودروی کوچک اقتصادی ایران‌خودرو در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: در مرحله طراحی مفهومی خودرو بوده که با حمایت‌های لازم در بازه زمانی حداکثر یک سال محصول را به تولید می‌رسد. این محصول خانوادگی و اقتصادی و کیفیت، ایمنی و استاندارد آن همتراز خودرو‌های جهانی است.

کارشناسان خودرویی نیز معتقدند ساخت خودروهای کوچک سایز می تواند تحولی در صنعت خودرو ایجاد کند.

گزارش -

محسنات خودرو‌های کوچک شهری چیست؟

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به محسنات خودرو‌های کوچک شهری، گفت: این روز‌ها بازار خودرویی در دنیا به ویژه در قشر جوان و نوجوان علاقه فراوانی به خرید خودرو‌های کوچک شهری از بین ۸ تا ۹ گروه خودرویی نشان می‌دهند.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: می‌توان این استقبال بازار را در چهار دلیل خلاصه کرد: قیمت اقتصادی، فضای کوچکتر برای پارک کردن در شهر‌های پرجمعیت، پیشرانه کوچکتر (که کم مصرف‌تر است) و البته آلایندگی پایین‌تر که این آیتم آخر در کشور‌های اروپایی سبب می‌شود تا مالک مالیات جاده‌ای یا Road tax کمتری پرداخت کند.

فرزانه ادامه داد: این سایز خودرو‌ها تقریبا بعد از جنگ جهانی دوم وارد بازار دنیا شدند و برندهایی، چون سوزوکی، ب ام و و رنو و بعد‌ها مرسدس بنز و تویوتا، میتسوبیشی، هیوندای و کیا و… عموم برند‌ها روی به تولید آن‌ها آوردند و نام city car، mini car، smart car، super mini و… به خود گرفتند. تعریف این خودرو‌ها در صنعت مهندسی اتومبیل در ابعاد کوچک آن‌ها و پیشرانه ۳ تا ۴ سیلندر جمع و جور با گنجایش زیر یک لیتر در مدل‌های بنزینی خلاصه می‌شود.

او گفت: در بازار کشورمان نیز این کلاس خودرو‌ها در نمونه‌های وارداتی (در مقیاس بسیار کوچک تر) و داخلی (در مقایسه بسیار بزرگتر) مورد توجه قرار گرفته اند. مدل‌های وارداتی، چون فیات ۵۰۰، اسمارت fortwo، هیوندای i۱۰، کیا پیکانتو، آلفارومئو میتو، مزدا ۲، میتسوبیشی میراژ، ام جی ۳ و در گونه‌های داخلی مدل‌های مختلف تیبا، کوییک، ساینا، ام وی ام و… قابل ذکر هستند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: البته نمونه‌های وارداتی متاسفانه به دلیل افزایش قیمت ارز و تعریف تعرفه، در یک پروسه زمانی حدود ۵ سال قیمتشان ازحدود ۱۰۰ میلیون تومان به چند صد میلیون و حتی قیمت‌های میلیاردی مثل معدود نمونه‌های اسمارت رسیده و اشاره به این نکته می‌تواند جالب باشد که هیچ کدام از خودرو‌های وارداتی مذکور در بازار دنیا در این رده خودرویی، قیمتی قرار نداشته و عملا اتومبیل‌هایی اقتصادی هستند.

فرزانه گفت: مالیات این خودرو‌ها نیز در اروپا پایین‌تر از سایرین است، چون هم پیشرانه کوچکتر دارند و هم آلایندگی یا میزان تولید دی اکسید کربنشان کم است و آسیب کمتری به محیط زیست می‌زنند. البته در حدود یک دهه اخیر تاکنون نمونه‌های هایبرید و تمام الکتریک خودرو‌های کوچک شهری هم به بازار دنیا معرفی شده اند که می‌توان به مدل‌های متنوعی، چون رنو تویینگو، ب ام و i۳، میتسوبیشی i-MiEV، تویوتا آیگو، سئات Mii، فولکس واگن e-up، اسمارت EQ fortwo و.. اشاره کرد.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: در مورد بازار کشورمان باید اضافه کرد، ما نیازمند طراحی و تولید مدل‌های متنوع از پیشرانه‌های ۳ سیلندر هستیم. زیرا افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش آلودگی هوا، ترافیک و تغییر فرهنگ زندگی عملا خانواده‌های ایرانی را به سمت استفاده از خودرو‌های کوچکتر و کم مصرف‌تر و ارزانتر برده و این اعتقاد وجود دارد بازار آینده خودروی کشور در دست خودروسازانی خواهد بود که خودرو‌های کوچک شهری متنوع‌تر با قیمت رقابتی و مصرف سوخت پایین تری عرضه می‌کنند.

گزارش -

فرزانه گفت: از طرفی این اعتقاد وجود دارد اگر مالیات بر خودرو در کشورمان همانند کشور‌های توسعه یافته اروپایی بر پایه میزان دی اکسید کربن و گنجایش موتور تعریف شود، دیگر عامل مهمی خواهد بود که درصد قابل توجهی از مصرف کنندگان را به سمت خرید خودرو‌های کوچک شهری سوق خواهد داد.

امیرحسن کاکایی کارشناس حوزه خودرو، در خصوص تولید خودرو‌های سایز کوچک گفت: ما در سال‌های اخیر ماتیز و ام وی ‌ام ۱۱۰ را داشتیم که علی رغم مصرف و استحکام مناسب با استقبال چندانی رو به رو نمی‌شد.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه افراد ساکن کشور‌های گوناگون، متناسب با شرایط محیطی متفاوت، سلیقه‌های متفاوتی دارند برای مثال در شهر‌های اروپایی با توجه به قیمت بالای بنزین و شرایط محیطی تمایل افراد به خودرو‌های کوچک و کم مصرف بیشتر است، گفت: اما در کشوری مثل امریکا اغلب افراد از خودرو‌های سایز بزرگ استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: در کشور ما حالت بینابینی در این حوزه وجود دارد که موجب شده است تا خودرویی مثل ماتیز با کاهش استقبال مواجه شود؛ برای رفت و آمد در شهری مثل تهران خود به خود پای شما به بزرگراه‌ها کشیده می‌شود و استفاده از خودرو‌های کوچک ممکن است موجب شود احساس ایمنی نکنید.

کاکایی با اشاره به بالابودن قیمت خودرو در ایران گفت: مکانیزمی که برای بازار خودرو طراحی شده است موجب شده تا تمایل مردم برای خرید خودرو تحت تأثیر قرار بگیرد؛ برای مثال خودرویی مثل ۲۰۶ که در اروپا به صورت هاچبک مصرف می‌شود در ایران به صندوق دار تبدیل شده و علی‌رغم اختلاف قیمت معنی داری که وجود دارد با استقبال رو به رو می‌شود، چون که خانواده‌ای که توان خرید خودرو بزرگتر را ندارد سراغ نسخه صندوق دار این محصول برود.

گزارش -

البته قدم‌های بسیار خوبی در خصوص همکاری با رنو فرانسه جهت مونتاژ Kwid کوئید در سال‌های گذشته در کشورمان برداشته شد، اما این پروژه نهایی نشد. چنانچه روزی خودروسازان جهانی تصمیم برای بازگشت به بازار ایران بگیرند تولید مشترک محصولاتی، چون سوزوکی جیمنی، فیات پاندا در کنار رنو کوئید و حتی فورد K می‌تواند جانی تازه به بازارخودروی کشور بدهد.

با تمام این صحبت ها، در کشورمان علاقه به ماشین های کوچک بسیار زیاد است، به طور مثال خانم ها که نمی توانند موتور سواری کنند، مجبورند ماشین سوار شوند و اگر بتوان برای آنها ماشین های کوچک که هم جای کمی می گیرد، هم مصرف بنزین کمتری دارند و در مقابل رانندگی راحت تری را فراهم می کند، ساخت می تواند رضایت را ایجاد کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  51  =  54