سلسله مقالات ریسک نیوز از تجارب عینی یک بیمه گر ایرانی در کانادا (قسمت بیست و نهم)

شرکتهای بیمه کانادائی در دوران کرونا برای افزایش فروش چه راهی را در پیش گرفتند؟

فکر می کردم در شرایط شیوع ویروس کرونا ، شرکت های بیمه فعال در کانادا برای افزایش فروش، درخواست های نمایندگی را تسهیل می کنند تا شبکه فروش شان بزرگ تر شود اما این طور نبود و سخت گیری ها از قبل هم بیشتر شد. ولی در مقابل شرکت ها و کارگزاری های بیمه در رقابتی تنگاتنگ شروع به برگزاری جلسات آنلاین و وبینارهای آموزشی هیجان انگیز و متنوعی همراه با جایزه و بحث و جدل و مشاوره خصوصی پرداختند.

 شرکتهای بیمه کانادائی در دوران کرونا  برای افزایش فروش چه راهی را در پیش گرفتند؟

به گزارش ریسک نیوز از آنجا که یکی از راهبردهای رسانه ریسک نیوز تولید محتوای مطلوب برای صنعت بیمه است و با توجه به اینکه طی سالهای اخیر و با اعمال  تحریم ها ، انتقال دانش به صنعت بیمه ایران با خدشه روبرو گردید در این راستا ریسک نیوز تلاش کرده تا با ارتباط با ایرانیان موفق در کشورهای توسعه یافته ، این خلل را تا حدودی جبران کند.
پیش ازین  مجموعه مقالاتی از کامبیز کیامهر یکی از بیمه گران ایرانی در کانادا منتشر شد ، در این مقالات سلسله وار تلاش گردید  تا ضمن تصویرسازی فضای واقعی صنعت بیمه کانادا ، تجارب موفق بیمه گران این کشور منتقل گردد .

با یک وقفه زمانی  ادامه این سلسله گزارشات را از سر می گیریم.

قسمت بیست و هشتم با عنوان انتقال یک تجربه جدید به بیمه گران ایرانی پیش ازین منتشر شد و قسمت بیست و نهم با نوشتاری از کامبیز کیامهر در ادامه می آید:

از خوانندگان عزیزی که این مجموعه مقالات را در رسانه وزین ریسک نیوز دنبال می کردند بابت وقفه ای که در تداوم آن پیش آمد صمیمانه عذرخواهی می کنم. دلیل اصلی این وقفه اجرای طرح هایی نوآورانه برای توسعه فروش بود و پس از آن هم شیوع بیماری کوید۱۹ و لزوم تغییر رویه های آموزش و فروش به فرآیندهای آنلاین، مزید بر علت شد که درباره هر دو مفصل با شما صحبت خواهم کرد.

اگر خاطرتان باشد،‌ در شماره بیست و هشتم به انواع بیمه های عمر و حوادث گروهی در کانادا و ویژگی های منحصر به فرد آن ها و بررسی تفاوت ها و شباهت های این گروه از بیمه نامه ها در ایران و کانادا پرداختیم. درباره شرایط صدور این بیمه نامه ها، رابطه بین بیمه شده و کارفرما و بیمه گر، نحوه محاسبه و پرداخت سرمایه فوت و پوشش های اضافی آن صحبت کردیم و برایتان گفتم که این بیمه نامه از بیمه نامه های پرطرفدار در کانادا است.

اما اگر اجازه دهید قبل از اینکه بحث محصولات بیمه ای را ادامه دهیم، برایتان از چند مورد اتفاقات جالبی که پس از شیوع بیماری رخ داد برایتان تعریف کنم. برای من بسیار آموزنده بود و امیدوارم که برای شما هم چنین باشد.

بعد از اینکه سازمان بهداشت جهانی در تاریخ ۱۱ مارچ ۲۰۲۰ مطابق با ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۸ بیماری کوید۱۹ را به عنوان شیوع جهانی (Pandemic) معرفی کرد، کشورهای دنیا به تدریج حالت تدافعی جهت محافظت از جان و مال مردم به خود گرفتند. شاید یکی از کشورهای پیش قدم در این راه، کشور کانادا بود که از همان روزهای اول با عزمی جدی برای مدیریت این بحران دست به کار شد. برای من عجیب و البته بسیار خوش آیند بود که نخست وزیر کانادا -  جاستین ترودو -  ماه ها هر روز هفته اول صبح تاکید می کنم هر روز هفته به غیر از بعضی یکشنبه ها- از در محل اقامت خود خارج می شد و در روبروی دوربین های تلویزیونی با مردم صحبت می کرد، از برنامه های حمایتی دولت می گفت، به مردم دلگرمی می داد و پاسخ گوی سوالات بود. جاستین ترودو در آن دوران سخت تقریبا هر روز چندین برنامه حمایتی به ارزش میلیاردها دلار را به مردم و فعالان اقتصادی معرفی کرد و تیم اجرایی دولت با سرعت زیرساخت های اجرایی ثبت درخواست ها و پرداخت کمک های بلاعوض و وام های کم بهره طولانی مدت را شروع کردند.

این کمک ها شامل افزایش حقوق کادر درمان، پرداخت کمک های نقدی بلاعوض به مردمی که کارشان را از دست داده بودند و یا درآمدشان کاهش پیدا کرده بود، پرداخت بلاعوض ۷۵ درصد حقوق پرسنل شرکت های کوچک و بزرگ،‌ پرداخت وام های کم بهره با دوره تنفس یکساله به کسب و کارهای کوچک و بزرگ و خویش فرمایان، پرداخت حقوق به دانش آموان و دانشجویانی که کار تابستانی نداشتند، پرداخت وام های کلان به بنگاه های اقتصادی بزرگ،‌ پرداخت تا ۷۵ درصد کمک بلاعوض برای اجاره محل کسب و کارهای کوچک و بزرگ،‌ کمک هزینه به والدین،  و ده ها مورد دیگر بود که هنوز ادامه دارد و ذکر همه آن ها از حوصله این نوشتار خارج است.

یکی از این بسته های حمایتی، پرداخت وام تا سقف ۶۰ هزار دلار به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط تحت عنوان  Canada Emergency Business Account ( CEBA) به مبلغ ۷۳ میلیارد دلار بود و فعالان بیمه هم مانند سایر صنوف در صورت واجد شرایط بودن توانستند از این بسته حمایتی استفاده کنند و به دور از کاغذبازی و فقط با ثبت آنلاین مدارک بدون ارائه هیچ ضامن و چک و سفته ای، این وام را در حساب بانکی خود دریافت کردند. این وام  تا آخر سال ۲۰۲۱ دوره تنفس دارد و پس از آن با بهره کمی در اقساط سالانه بازپرداخت می شود. اگر کسب و کاری هم موفق شود تا آخر سال ۲۰۲۱،‌ معادل ۴۰ هزار دلار از این وام را تسویه کند،‌ ۲۰ هزار دلار باقی را دولت تقبل کرده و مورد بخشش قرار می گیرد. این گونه حمایت ها کمک کرد تا از طرفی مردم بتوانند در خانه بمانند و نگرانی معاش به حداقل برسد و از طرف دیگر اقتصاد زنده بماند چون به قول جاستین ترودو،‌ بنگاه های اقتصادی باید زنده بمانند تا پس از گذر از این دوران، اقتصاد را مجددا شکوفا کنند و آب رفته به جوی بازگردد.

از دیگر نکات جالبی که در این مدت دیدم و شما هم احتمالا در اخبار خوانده اید این بود که خیلی از شرکت های بیمه اعلام کردند که به دلیل خانه نشینی مردم، آمار حوادث رانندگی کاهش پیدا کرده و بخشی از حق بیمه دریافتی را به بیمه گذاران عودت دادند. مثلا در استان بریتیش کلمبیا که من زندگی می کنم، بیمه خودرو فقط توسط یک سازمان دولتی به نام ICBC صادر می شود و این سازمان ابتدا موافقت کرد که مردم اقساط بیمه نامه خود را ۳ ماه به تعویق بیاندازند و مدتی پیش نیز اعلام کرد که موفق شده ۶۰۰ میلیون دلار صرفه جویی کند و آن را به بیمه گذاران عودت داد که به صورت میانگین سهم هر راننده ۱۹۰ دلار بود و در مقایسه با حق بیمه سالانه،‌ قابل توجه است.

اما در حوزه توسعه فروش بیمه نامه، شرکت های بیمه رویکرد جالبی داشتند. راستش من فکر می کردم در این شرایط شرکت های بیمه برای افزایش فروش، درخواست های نمایندگی را تسهیل می کنند تا شبکه فروش شان بزرگ تر شود اما این طور نبود و سخت گیری ها از قبل هم بیشتر شد. ولی در مقابل شرکت ها و کارگزاری های بیمه در رقابتی تنگاتنگ شروع به برگزاری جلسات آنلاین و وبینارهای آموزشی هیجان انگیز و متنوعی همراه با جایزه و بحث و جدل و مشاوره خصوصی با موضوعات جالبی از معرفی محصولات جدید و مزیت های آن ها برای مردم در شرایط سختی مانند این روزها تا اشتراک تجارب و آخرین روش های بازاریابی و فروش  کردند تا توان فنی نمایندگان را برای موفقیت در این دوران سخت ارتقا دهند.

راستش را بخواهید برای من که سال ها در ایران تجربه فعالیت در صنعت بیمه دارم این رویکرد شرکت های بیمه در سخت گیری جذب نماینده و بعد از آن جدیت در آموزش، مانند مرهمی دلنشین بود. زمانی را در سال های دور به یاد می آورم که در شرکت بیمه ای که کارم را با آن در ایران شروع کردم، با کمترین نظارت و ارزشیابی تقریبا هر کسی که تقاضای نمایندگی داشت را جذب کردند و در نتیجه بدون توجه به کیفیت،‌ تعداد نمایندگان به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد و این رویه اشتباه، مشکلات جدی را در سال های بعد از آن به همراه آورد.

در قسمت های بعدی برایتان از این دوره های آموزشی آنلاین و چند محصول جدید بیمه ای خصوصا محصول پرطرفداری که شرکت Everest Funeral Concierge ارائه می دهد و ۲۵ میلیون مشتری در کانادا و آمریکا دارد، خواهم گفت و بعد از آن بحث ناتمام بیمه های Universal Life (UL) را به سرانجام می رسانیم و سودآوری این بیمه ها در بازارهای مالی سال ۲۰۲۰ آمریکای شمالی را بررسی خواهیم کرد.

شاد و سلامت باشید

خبر پیشنهادی
سلسله مقالات ریسک نیوز از تجارب عینی یک بیمه گر ایرانی در کانادا (قسمت بیست و نهم)

شرکتهای بیمه کانادائی در دوران کرونا برای افزایش فروش چه راهی را در پیش گرفتند؟


این مطلب را به اشتراک بگذارید