قابل توجه شرکتهای بیمه و موسسات آموزشی بیمه در ایران / دوره های آموزشی نمایندگی بیمه Continuing Education (CE)

سلسله مقالات ریسک نیوز از تجارب عینی یک بیمه گر ایرانی در کانادا (قسمت سی و یکم)

یک نماینده بیمه عمر که بین ۵ تا ۷ سال سابقه از عمر پروانه او می گذرد و محل کار او جزو چند سازمان مورد تایید Insurance Council نباشد، باید در طول سال حداقل ۱۰ ساعت در دوره های آموزشی مورد تائید، شرکت کرده باشد./ در دوره های اموزشی عمومی تر هر نماینده می تواند با هماهنگی قبلی تعدادی مهمان به جلسه دعوت کند. این مهمانان معمولا متقاضیان خرید محصول بیمه ای هستند و با حضور در جلسه، می توانند اطلاعاتی کامل از مدیران ارشد و اساتید فن دریافت کنند

به گزارش ریسک نیوز از آنجا که یکی از راهبردهای رسانه ریسک نیوز تولید محتوای مطلوب برای صنعت بیمه است و با توجه به اینکه طی سالهای اخیر و با اعمال  تحریم ها ، انتقال دانش به صنعت بیمه ایران با خدشه روبرو گردید در این راستا ریسک نیوز تلاش کرده تا با ارتباط با ایرانیان موفق در کشورهای توسعه یافته ، این خلل را تا حدودی جبران کند.
پیش ازین  مجموعه مقالاتی از کامبیز کیامهر یکی از بیمه گران ایرانی در کانادا منتشر شد ، در این مقالات سلسله وار تلاش گردید  تا ضمن تصویرسازی فضای واقعی صنعت بیمه کانادا ، تجارب موفق بیمه گران این کشور منتقل گردد .

قسمت سی ام با عنوان خدمات شرکتهای بیمه کانادایی در حوزه خدمات خاکسپاری و وداع منتشر شد.

قسمت سی و یکم را درادامه می خوانیم.

کامبیز کیامهر در قسمت سی و یکم با ما همراه است :  

چند روز پیش گوشی موبایل از دستم افتاد و آسیب دید. خوشبختانه هنگام خرید، برایش بیمه هم تهیه کرده بودم و برای همین بدون نگرانی با شرکت بیمه تماس گرفتم و مقدمات پذیرش را انجام دادم. بعد از آن هم به واحد خدماتی که معرفی کرده بودند مراجعه کردم و دستگاه را تحویل دادم و عصر همان روز، آن را پس از تعمیر به من بازگرداندند. اگر موبایل من بیمه نداشت، تعمیر دستگاه حدود ۳۰۰ دلار هزینه روی دستم می گذاشت، اما با بیمه فقط حدود ۶۰ دلار بابت سهم بیمه شده (Deductible) پرداخت کردم.

بیمه های تجهیزات الکترونیکی همیشه از حوزه های مورد علاقه من در صنعت بیمه است و حدود ده سال پیش، برندی تخصصی را برای صدور و پشتیبانی از این بیمه نامه ها در بیمه سامان بنیان گذاشته ام که شاید درباره آن شنیده باشید. احتمالا برایتان جالب باشد که بیمه نامه های تجهیزات الکترونیکی فقط در بخش موبایل، فروشی بیش از ۲۲ میلیارد دلار آمریکا در بازارهای بین المللی در سال ۲۰۱۸ داشته است و مطابق بعضی پیش بینی های به عمل آمده ، فروش این بیمه نامه ها با رشدی چشمگیر به بیش از ۳۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید. اگر سایر انواع تجهیزات الکترونیکی شخصی مانند تبلت، لپ تاپ، ساعت هوشمند، هدفون، … را با این بازار اضافه کنیم، حق بیمه تولیدی بسیار فراتر می رود.   

 اما جالب تر اینکه این نوع بیمه نامه در ایران هم بازار بزرگی با جذابیت های مالی و معنوی برای بیمه گران دارد اما آن طور که باید و شاید تا حالا به آن توجهی نشده است. هرچند آمار دقیقی از تعداد دستگاههای روشن موبایل در ایران در دسترس نیست، اما با توجه به ضریب نفوذ ۱۵۰ درصدی که توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور اعلام شده است،‌ می توان نتیجه گرفت که حداقل حدود ۱۰۰ میلیون موبایل در ایران فعال است. با یک حساب سرانگشتی، اگر فقط بخش کوچکی از این دستگاه ها بیمه شوند، چندهزار میلیارد تومان پرتفو قابل تمدید در سال برای شرکت های بیمه تولید می شود. فروختن آن هم راحت است چون مردم هر زمان که از موبایل خود استفاده کنند، ارزش این بیمه نامه را در دستان خود لمس خواهند کرد. از سویی این بیمه نامه اگر جذاب طراحی شود و پشتیبانی خوبی داشته باشد،‌ بهترین وسیله برای بردن نام شرکت بیمه به خانه مردم و نشستن بر دل ها است.

در قسمت های بعدی این نوشتار برایتان از تجربه ده ساله ای که برای طراحی این محصول بیمه ای نوین و اجرای آن در ایران داشتم تعریف خواهم کرد. تلخی ها و شیرینی هایی که ما در این راه تجربه کردیم، برای هر نماینده بیمه ای که رویکردی نوآورانه در سر دارد و به دنبال کارآفرینی در صنعت بیمه است، می تواند آموزنده، الهام بخش و شاید هم بازدارنده باشد.

اما در قسمت قبلی قول داده بودم که درباره دوره های آموزشی متنوعی که برای نمایندگان بیمه برگزار می شود برایتان کمی صحبت کنم. اگر به خاطر بیاورید، گفتم که در دوران خانه نشینی کرونا، این دوره های آموزشی به سمت وبینارها و کلاس های آنلاین رفت و شرکت های بیمه در رقابتی سازنده با هم قرار گرفتند. من هر روز چندین ایمیل از شرکت هایی که محصولات آن ها را می فروشم دریافت می کنم و هر کدام دوره های آموزشی جالبی را پیشنهاد می کنند. اما قبل از اینکه چند دوره آموزشی را که در آن ها شرکت کرده ام را به عنوان نمونه به شما معرفی کنم، توجه شما را به دو موضوع مهم در ارتباط نماینده بیمه با مرجع ناظر (Insurance Council) جلب می کنم:

موضوع اول اینکه اینجا هر سال ما باید برای تمدید پروانه بیمه خود اقدام کنیم و مبلغی بپردازیم. این مبلغ در حال حاضر معادل ۲۲۵ دلار است که باید تا اول ماه جون ( یازدهم خردادماه) پرداخت شود. اگر نماینده ای تا تاریخ مذکور نسبت به پرداخت وجه و تمدید پروانه خود اقدام نکند، تا سوم ماه آگوست ( دوازدهم مردادماه) می تواند با پرداخت ۲۰۰ دلار جریمه این کار را انجام دهد و مجموع پرداختی او ۴۴۵ دلار خواهد بود. اما اگر تا سوم ماه آگوست هم اقدام نکند، پروانه او به صورت خودکار حذف می شود.

اما موضوع دوم به اهمیت آموزش حین کار نمایندگان باز می گردد. اگر به خاطر داشته باشید،‌ قبلا برایتان از امتحانات سخت و چند مرحله ای برای اخذ پروانه نمایندگی بیمه تعریف کرده بودم. اما در صنعت بیمه، کار آموزش پایانی ندارد و نمایندگان موظف هستند تا در طول سال در دوره های آموزشی مختلفی تحت عنوان Continuing Education (CE)  شرکت کنند. تعداد ساعات شرکت در دوره های آموزشی بسته به نوع پروانه، مدت زمان و نوع اشتغال متفاوت است. به عنوان نمونه یک نماینده بیمه عمر که بین ۵ تا ۷ سال سابقه از عمر پروانه او می گذرد و محل کار او جزو چند سازمان مورد تایید Insurance Council نباشد، باید در طول سال حداقل ۱۰ ساعت در دوره های آموزشی مورد تائید، شرکت کرده باشد. نمایندگان باید مدارک و مستندات حضور در این دوره ها را حفظ کنند تا در صورت درخواست ارايه دهند، در غیر این صورت برای ادامه کار با مشکل جدی روبه رو خواهند شد.

حالا اجازه دهید تا کمی برایتان از این دوره ها و جلسات آموزشی و پرسش و پاسخ بگویم. این دوره ها که توسط شرکت های بیمه برگزار می شود، به سه گروه تقسیم می شوند:

 دوره های آموزش تخصصی، دوره های انگیزشی که این دو دوره ویژه نمایندگان است و دوره های عمومی تر که هر نماینده می تواند با هماهنگی قبلی تعدادی مهمان به جلسه دعوت کند. این مهمانان معمولا متقاضیان خرید محصول بیمه ای هستند و با حضور در جلسه، می توانند اطلاعاتی کامل از مدیران ارشد و اساتید فن دریافت کنند و اگر سوالی دارند، از سر منشا بپرسند و با خیالی راحت بیمه نامه خود را تهیه کنند. اینجا فروش بیمه نامه یک کار جمعی است و از بالا تا پایین همه کمک می کنند تا نماینده فروش موفقی انجام دهد.

در قسمت بعدی، برای شما درباره این جلسات و وبینارهای آموزشی آنلاین بیشتر تعریف خواهم کرد و نمونه هایی از محتوای آموزشی این جلسات را با شما به اشتراک خواهم گذاشت.

شاد و سلامت باشید

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

54  +    =  56