الو اداره برق: بله. بیمه گر تون کیه: فعلا نداریم!!!

واقعیت قطعی های مکرر برق و خسارت زیان دیدگان؛

در حالیکه مدیر دفتر راهبری فروش انرژی شرکت توزیع برق تهران و سخنگوی صنعت برق طی دو روز گذشته در خبرگزاری ها و رسانه ملی از پرداخت خسارت حوادث ناشی از قطعی برق خبر داده و بر ثبت نام زیان دیدگان در پرتال الکترونیکی فوق جهت پرداخت خسارت تاکید کرده؛ اما پیگیری های ریسک نیوز ازواقعیت دیگری حکایت دارد.

به گزارش ریسک نیوز، طی قطعی های مکرر برق در دو روز گذشته و احتمال خسارت به لوازم الکترونیک و برقی، "احمدرضا مقصودی" مدیر دفتر راهبری فروش انرژی و وصول مطالبات شرکت  توزیع برق نیروی تهران  از اختصاص نشانی اینترنتی bime.tavanir.org.ir  توسط شرکت توانیر به منظور ثبت حوادث ناشی از برق توسط مشترکان، خبر داد و گفت: یکی از هزینه هایی که با مبلغ اندک در هر دوره بر روی قبوض مشترکان خانگی و تجاری، درج می شود، حق بیمه حوادث ناشی از برق است و تمامی مشترکان می توانند در صورت وقوع حوادثی که مرتبط با شبکه های توزیع برق شهری نبوده و مربوط به تاسیسات داخلی ملک آنان است با مراجعه به نشانی اینترنتی مزبور، ثبت درخواست و بارگذاری مدارک مورد نیاز و طی کردن مراحل پیش بینی شده، از خدمات بیمه ای تخصیص داده شده توسط شرکت بیمه گر، بهره مند شوند.

اما واقعیت چیست؟

در حالیکه مدیر دفتر راهبری فروش انرژی شرکت توزیع برق تهران و سخنگوی صنعت برق طی دو روز گذشته در خبرگزاری ها و رسانه ملی از پرداخت خسارت حوادث ناشی از قطعی برق خبر داده و بر ثبت نام زیان دیدگان در پرتال الکترونیکی فوق جهت پرداخت خسارت تاکید کرده؛ اما پیگیری های ریسک نیوز ازواقعیت دیگری حکایت دارد.
بر اساس پیگیری های انجام شده قرارداد شرکت توزیع برق در سال 99 با بیمه کوثر منعقد شده بود و بر اساس مفاد این قرارداد تا سقف 12 میلیون تومان خسارات پرداخت می گردید.

اما نکته حائز توجه این است که این قرارداد اتمام یافته و بر اساس روال معمول برگزاری مناقصه ، انتخاب بیمه گر جدید و به دنبال آن انعقاد قرارداد، در ماه اول نیمه دوم سال یعنی مهرماه صورت می پذیرد.
در این راستا سوال اساسی آن است که با وجود این باگ زمانی و وقفه شش ماهه ، تکلیف زیان دیدگان که در پی قطعی های مکرر برق دچار اسیب شده اند، چه خواهد بود؟
البته باید اذعان داشت ، بر اساس آیین نامه اجرائی مربوط به سقف و نحوه برگزاری مناقصه جهت خسارات مالی و جانی مشترکان شهری روساتی و سکونت گاهی عشایر که اتفاقا به تازگی  و در تاریخ 25 اردیبهشت 1400 به تصویب هیات وزیران رسیده تاکید شده است که با توجه به انعقاد قرارداد در مهرماه اما هر گونه خسارتی که از ابتدای سال تا پایان نیمه اول سال ایجاد شود پرداخت می شود.

دریافت فایل

از طرفی در آیین نامه اجرائی فوق آمده است که تا دو ماه پرداخت خسارت ها  به طول می انجامد و سوال اینجاست که تکلیف زیاندیدگان در این وقفه شش ماه و دوره دوماهه پرداخت خسارات چه خواهد بود؟

از سوی دیگر آیا با توجه به افزایش تورم ،جهش صعودی قیمت دلار و متعاقب ان بالا رفتن قیمت لوازم برقی همچنان  سقف پرداخت خسارت مانند سال گذشته خواهد بود؟ (۱۲ میلیون تومان)

بر اساس اعلام معاون هماهنگی توزیع شرکت مادر تخصصی تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران – در گفت‌وگو با ایسنا در سال 99 هزینه آسیب به تجهیزات تا سقف ۱۲ میلیون تومان، فوت ناشی از اختلال در شبکه برق ۴۵۰ میلیون تومان، نقص عضو ۳۰۳ میلیون تومان، آتش سوزی ۴۱۷ میلیون تومان و هزینه پزشکی ۳۲۲ میلیون تومان اعلام شده که نهایتا از مهرماه و پس از تعیین بیمه گذار پرداخت خسارات صورت می‌گیرد

به هر روی به نظر می رسد، با توجه به نگرانی مشترکان برق از قطعی مکرر برق در روزهای اخیر و افزایش احتمال خسارت به لوازم برقی ابهامات این قرارداد زیاد است و این نوع اطلاع رسانی های مکرر نمی تواند منجر به اطمینان خاطر مشترکان شود چرا که هنوز قرارداد جدید با شرکت بیمه گر در پی برگزاری مناقصه منعقد نشده و معلوم نیست چرا برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد به نیمه دوم سال محول شده است؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
1 نظر
  1. شهرام تجزیه‌چی می گوید

    سلام
    سقف خسارت مالی ۱۲ میلیون تومان، بیشتر به یه شوخی شبیهه. این روزا قیمت کدوم یکی از لوازم خونگی زیر ۱۲ میلیونه؟ رایانه‌های خونگی و لپتاپا رو که اصلا با این قیمتا نمی‌شه حتی بهشون فکر کرد.

ارسال نظر

  +  5  =  15