افزایش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۰/۰۳/۱۱

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 5 هزار و 438 واحد روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، با وجود اینکه فردا دومین عرضه اولیه مربوط به لیزینگ کارآفرین در بورس تهران انجام می‌شود، اما امروز هم شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روند کاهشی به خود گرفته و در پایان معاملات با کاهش 5 هزار و 438 واحد به رقم یک‌میلیون و 140 هزار و 491 واحد رسید. 

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با کاهش 1628 واحد به رقم 381 هزار و 368 واحد رسید. 

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 4 میلیون و 561 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز بیش از 5.7 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 408 هزار نوبت معامله به ارزش 4 هزار و 175 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

اگر ارزش معاملات فرابورس که بیش از 2 هزار و 715 میلیارد تومان رسید را هم درنظر بگیریم، معامله‌گران امروز بیش از 6 هزار و 800 میلیارد تومان در دو بازار معامله کردند. 

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند، اما میزان کاهش شاخص‌ها زیر یک‌درصد بوده است. 

شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 47 صدم درصد کاهش یافته است. 

شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 43 صدم درصد کاهش یافته است.

شاخص آزاد شناور 44 صدم درصد افت کرد. 


نقشه معاملات بورس

شاخص بازار اول بورس 66 صدم درصد کاهش یافت و شاخص بازار دوم بورس 24 صدم درصد افت کرد. 

امروز نماد پتروشیمی خلیج فارس بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشته و نمادهای بانک ملت، شستا، پالایش نفت بندرعباس، ایران‌خودرو، گسترش نفت و گاز پارسیان و ملی مس به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در بورس را داشته‌اند. 

نمادهای پرتراکنش در بورس شامل غذایی کوروش، پالایش نفت اصفهان، زرماکارون، بهساز کاشانه تهران، سایپا، ایران‌خودرو و معدنی اوپاکانی پارس بودند. 

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل با عقب‌نشینی 48 واحدی به رقم 17 هزار و 677 واحد رسید. 

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 178 هزار میلیارد تومان رسید. 

معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 842 میلیون سهام و اوراق مالی در قالب 223 هزار نوبت معامله و به ارزش 2 هزار و 715 میلیارد تومان داد و ستد کردند. 


وضعیت امروز پالایش یکم

خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم هنوز با گذشت 7 ماه با 29 درصد زیان همراه هستند،‌مقامات دولتی بارها وعده دادند که زیان خریداران پالایش یکم را جبران می‌کنند هنوز وعده‌ها عملی نشده است.

امروز نمادهای پلیمر آریا ساسول و پتروشیمی قائدبصیر بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس را داشته و نمادهای نیروگاه زاگرس کوثر، پتروشیمی تندگویان، بیمه تجارت نو، سنگ‌آهن گوهرزمین و مدیریت انرژی امیدتابان هور به ترتیب بیشتری اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. 

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل توسعه سرب و روی ایرانیان، گسترش صنایع روی ایرانیان، چوب خزر کاسپین، زغال‌سنگ پرورده طبس، توسعه و عمران استان کرمان، پلیمر آریا ساسول و سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات بوده‌اند. 

فردا دومین عرضه اولیه در بورس تهران در نماد ولکار لیزینگ کارآفرین انجام می‌شود. کارشناسان می‌گویند تازه واردان می‌توانند با خرید سهام عرضه اولیه در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

همچنین قرار بود 50 درصد دوم از سود سهام عدالت واریز شود که طبق اطلاعات کسب شده، از این میزان تاکنون 30 درصد واصل شده و احتمالاً همین مقدار برای سهامداران واریز و 20 درصد سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال 98 در حساب شرکت‌های سرمایه‌پذیر باقی می‌ماند.

به هر حال مردم که از سال گذشته به بورس فراخوانده شدند، بعد از ریزش پیاپی شاخص بورس متضرر شدند و انتظار دارند بازار با حمایت دولت تقویت شود، به گونه‌ای که حتی در شعارهای تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری نیز حمایت از بازار بورس و سرمایه‌گذاران به چشم می‌خورد که البته امیدواریم فقط در حرف نباشد، بلکه حمایت واقعی از بازار با قوانین مناسب و نظارت مستمر بر بازار صورت گیرد. 

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  3  =  27