سهامداران از سودسازی مدیران بیمه ای خوشحال نباشند / سودسازان هنوز صاحب پست و مقامند!

در آستانه فصل مجامع آگاه باشید؛

اجازه بدهید به سخنان مدیرعامل محترم بیمه ایران اشاره‌کنم که اذعان داشته اند 70 سال طول می‌کشد تا خسارات شرکت از دفاتر مالی پاک شود. این اتفاق در زمان مدیران قبلی این شرکت رخ‌داده که سال‌های زیادی سود اعلام کرده‌اند و بعد از رفتنشان یک ویرانه تحویل مدیرعامل بعدی داده‌اند و این دور و تسلسل ادامه داشته و همه این بزرگواران هنوز صاحب پست و مقام هستند، به دور از خیانتی که به صنعت بیمه انجام داده‌اند./شرکت‌ها معمولا تعدیل‌های غیرقانونی را در ذخیره خسارات معوقه، لا وصولی‌ها و سایر ذخایر انجام می‌دهند .

به گزارش ریسک نیوز  آغاز فصل خرداد ، شروع ترافیک مجامع شرکتهای بورسی است زمانی که مدیران عامل در تب و تاب برگزاری مجامع و راضی نگاه داشتن سهامداران و نشان داده سودهای واهی هستند.

در ادامه سلسله گزارشات ریسک نیوز در خصوص حفره های دستکاری صورتهای مالی گفتگوئی با دستباز  کارشناس خبره بیمه ای داشتیم، در این گفتگو بدین امر تاکید شده که چگونه سودهای واهی از سوی مدیران شرکت های بیمه را در معرض ورشکستگی خواهد رساند.

گفتنی است ، ریسک نیوز در گزارش بعدی ، بررسی خواهد کرد که کدام یک از شرکتهای بیمه نباید در مجامع خود سود شناسائی کنند.


در ادامه مشروح گفتگو با دستباز ، پیش کسوت بیمه ای می آید:

به نظر شما چگونه شرکتهای بیمه با نشان دادن سودهای پیاپی شرکت را برای آیندگان به معرض ورشکستگی می رسانند؟
در آستانه فصل مجامع  تجربه بنده بیانگر این واقعیت تلخ است که حساب‌سازی و دست‌کاری در ذخیره خسارات معوقه در بسیاری از شرکت‌ها رایج است. حسب عرف و قانون شرکت موظف است عین مبلغی را که بیمه‌گذار به‌عنوان خسارت اعلام می‌کند در دفاتر ثبت و برای ذخیره نگاه دارد حتی هزینه‌های احتمالی مطرح‌شدن این شکایت در محاکم دادگستری.

اجازه بدهید به سخنان مدیرعامل محترم بیمه ایران اشاره‌کنم که اذعان داشته اند 70 سال طول می‌کشد تا خسارات شرکت از دفاتر مالی پاک شود. این اتفاق در زمان مدیران قبلی این شرکت رخ‌داده که سال‌های زیادی سود اعلام کرده‌اند و بعد از رفتنشان یک ویرانه تحویل مدیرعامل بعدی داده‌اند و این دور و تسلسل ادامه داشته و همه این بزرگواران هنوز صاحب پست و مقام هستند، به دور از خیانتی که به صنعت بیمه انجام داده‌اند ،این حتی در مورد شرکتهای تازه تاسیس هم صدق می کند ، شرکت تازه تأسیس را تحویل گرفته‌اند و هرسال سود نشان دادند و در زمان رفتن شرکت ورشکسته میراث به جا مانده از این مدیران دولتی و یا آنان که از راه میان بر  وارد شده‌اند و مدیران ژن خوب هستند. شرکت‌ها معمولا  تعدیل‌های غیرقانونی را در ذخیره خسارات معوقه، لا وصولی‌ها و سایر ذخایر انجام می‌دهند (مسئولان مالی به مراتب آگاهی‌های بیشتری دارند) تا سود نشان دهند و باعث خوشحالی سهامداران شده و جا پای خود را برای سال‌های بعدی محکم نمایند. به وضعیت بسیاری از شرکت‌های بیمه نگاه کنید، اغلب در معرض ورشکستگی قرار دارند. چرا؟ به دلیل پنهان کردن واقعیت‌ها از دید هیات مدیره و صاحبان سهام، در شرکت کسی نیست که این‌گونه موارد را کنترل کند و از بروز فاجعه جلوگیری نماید.

در بسیاری از کشورها پیشرفته‌ای وظیفه به اکچویرهایی سپرده شده که مورد تائید ناظر هستند و گزارش آنان باید ضمیمه حساب سود و زیان باشد تا سهام‌داران و هیات مدیره آن را تائید نمایند.

 این اکچوئرها چه وظایفی دارند؟

کنترل واردات کلیه حساب‌ها و انجام ارزیابی تعهدات شرکت بیمه حسب بیمه، نامه‌های صادره با توجه به نقدینگی، ذخایر شرکت و پوشش‌های اتکایی موجود. در اینجا اشاره‌ای به وظایف اکچویرها در قانون نظارتی سویس می‌کنم که مورد تائید اتحادیه اروپا هم قرارگرفته است. در سال 2015 شرکت‌های بیمه و بیمه اتکایی که تحت نظارت ( (FINMA) یعنی مقامات نظارتی بر بازار مالی به شرح زیر بوده است.

سویس یکی از مهدهای   بیمه در جهان بوده است و امروز در این کشور:

  1. 20 شرکت بیمه عمر وجود دارد
  2. در کناراین شرکت‌ها بیمه عمر 122 شرکت بیمه غیر عمر فعال هستند
  3. در زمینه بیمه اتکایی بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های بیمه آنجا هستند که تعداد آنان 30 شرکت بیمه اتکایی است
  4. تعداد 29 شرکت بیمه اتکایی Captive(شرکت‌هایی هستند که امور بیمه‌ای سهام‌داران خود را انجام می‌دهند) وجود دارد
  5. علاوه بر تعداد بالا 6 گروه بیمه‌ای هم فعال است

سوئیس یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در زمینه بیمه و بیمه اتکایی است. در این شرکت‌ها اکچویر مورد تائید مقام ناظر دارای این وظایف است:

وظایف اکچویر

  1. دادن مشاوره در مورد دقت در ارزیابی ریسک
  2. کفایت پوشش اتکایی
  3. تعیین سیاست‌های سرمایه‌گذاری
  4. آزمون و بررسی وضعیت مالی شرکت در آینده
  5. ارائه و کاربرد مدل‌هایی به‌منظور حل مشکلات پیچیده مالی
  6. ارزیابی وضعیت موجود مالی شرکت و ارائه راه‌حل به‌منظور پیش‌گیری از وقایع خوش‌آیند مالی
  7. تعیین میزان تعداد شرکت در مورد خسارات پرداخت‌نشده، محاسبه حقوق بیمه‌ها عاید نشده، سایر تعهدات شرکت و محاسبه ذخایر فنی و گواهی این موارد

ارزش گذاری قیمت تمام شده تولیدات جدید شرکت

محاسبه ارزش بازخرید بیمه های عمر

تعریف سیاستهای بیمه گری و فعالیت در بازار

بررسی و انجام محاسبات مربوط به اعسارپذیری شرکت

انجام مدیریت استراتژیک در زمینه دارائی ها ومدیریت سرمایه

واکاوی و تجزیه و تحلیل سرمایه گذاری های انجام شده

 ارائه گزارش‌ها لازم به مقامات نظارتی و ارئه پیشنهاد به مقامات ناظر و قانون گذاران

توسعه نرم‌افزارهای موردنیاز و مدیرت Datasets.

 انجام ارزیابی تعهدات و دارایی‌های شرکت بیمه

با توجه به این وظایف که در بخش بیمه‌های عمر، مستمری، بازنشستگی این وظایف با توجه به نوع ماهیت بیمه‌نامه‌های بلندمدت بسیار دقیق‌تر و گسترده‌تر است.

کدام شرکت بیمه قادر است در صورت‌هایی مالی خود دست‌کاری کرده و د ارقام در زمینه خسارات معوقه، سرمایه گذاری و … دخل و تصرف نماید؟

برگردیم به کشور خودمان ایران عزیز که مدیر عامل محترم و معاون مالی و اداری با کمک معاون فنی چیدمان ارقام را طوری انجام می‌دهند که علی‌رغم زیان و زیان انباشته سال‌های قبل سود نشان دهند. این عمل یعنی کشاندن شرکت به پرتگاه اعسار پذیری و ورشکستگی. به عبارتی این‌گونه مدیران به فکر فردای شرکت نیستند و درواقع دم غنیمت است.

ما در صنعت بیمه کدام یک از موارد بالا را به عنوان چک لیست انجام میدهیم؟ مقام ناظر تا چه حد اشراف به عملیات مالی و بیمه گری یک شرکت بیمه که نظارتش را بر عهده دارد انجام میدهد؟ آیا شرکت بیمه ای را می شناسید که بداند تعهداتش در قبال بیمه‌نامه‌های صادره به چه میزان است؟

در خلا این شیوه های کنترلی و نظارتی باید انتظار داشت که در این فصل مدیران آن دسته از شرکت‌های بیمه‌ای که زیان داشته‌اند در پی حساب‌سازی و نشان دادن سود به سهام‌داران خود باشند و در زمان ترک شرکت بیمه یک ویرانه را به مدیر بعدی تحویل دهند صدالبته این دور و تسلسل ادامه خواهد یافت.

آینده این شرکت چه می شود به عبارتی چاره سهامداران چه خواهد بود؟

واکاوی و تجزیه‌وتحلیل در عمل کرد این‌گونه مدیران در شرکت‌های بیمه بیان‌گر این واقعیت تلخ است که پس از رفتن آن‌ها سهامداران یا باید افزایش سرمایه دهند و یا تجدید ارزیابی دارایی‌های خود را انجام دهند که در شرایط بحرانی تجدید ارزیابی نمی‌تواند کمبود نقدینگی موردنیاز را برای انجام تعهدات شرکت بیمه فراهم آورد و صرفاً آن شرکت را از مرحله ورشکستگی خارج می‌کند. این نکته در این است که یک شرکت چند بار می‌تواند تجدید ارزیابی کند و یا ذخایر خود راآزاد کرده و با آن افزایش سرمایه دهد؟ آزادسازی ذخایر یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات صنعت بیمه است زیرا این ذخایر تعهد شرکت بیمه در زمان وقوع خسارت در قبال بیمه گذاران است.

امید است که مقام ناظر که وظیفه اصلیش بر اساس ماده یک قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، حفظ حقوق بیمه گذاران و ذوی الحقوق آن‌هاست نه شرکت‌های بیمه دراین‌باره چاره‌اندیشی نمایند و صنعت بیمه را از این گرداب نجات دهند.

عملکرد بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای بیت شعر را در خاطرم تداعی می‌کند که:

ترسم نرسی به کعبه‌ای اعرابی                                     این ره که تو می‌روی به ترکستان است

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  9  =  1