آیا تورم ۴۴ درصدی با واقعیات جامعه همخوانی دارد؟

مدیرکل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران گفت: در کشورهای نفتی نوسانات قیمتی بسیار بالاست و همین موضوع عامل متفاوت شدن احساس مردم از واقعیت است.

سید مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر در توضیح اینکه تورم اعلام شده ۴۴ درصدی چه میزان با واقعیت جامعه همخوانی دارد گفت: طبق آخرین اطلاعات جمع‌آوری شده از استان‌های کشور میزان تورم ماهانه تیرماه ۳.۵ درصد بود که نسبت به ماه قبل یک واحد درصد افزایش داشت و میزان تورم نقطه‌ای که درصد تغییرات شاخص قیمت را در تیرماه ۱۴۰۰ نسبت به تیرماه سال گذشته بیان می‌کند، با ۴ درصد به ۴۳.۶ درصد رسید.

وی افزود: همچنین میزان تورم سالانه ۴۴.۲ درصد بود که ۱.۲ درصد افزایش داشت. گفتنی است که میزان تورم سالانه شهری ۴۳.۷، روستایی ۴۷.۳ و کل کشور ۴۴.۲ درصد بوده است.

مدیرکل دفتر شاخص قیمت‌های مرکز آمار ایران ادامه داد: در کشورهای نفتی نوسانات قیمتی بسیار بالاست و همین موضوع عامل متفاوت شدن احساس مردم از واقعیت است. در کشور ما نیز به دلیل پراکندگی گسترده جغرافیایی و همچنین نوسانات شدید قیمتی، بازه قیمتی یعنی سقف و کف قیمت‌ها بسیار گسترده است و زمانی که ۴۷۵ قلم کالا و ۵۰۰ هزار قیمت را در قالب یک رقم به عنوان نرخ تورم گزارش کنیم این احساس متفاوت خواهد بود.

منبع: صداوسیما

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  9  =  81