تلاش دستوری برای کاهش سهم شرکت دولتی بیمه ایران هنر است؟

بیمه مرکزی به جای تلاش برای کاهش سهم شرکت دولتی بیمه ایران که سرمایه عظیمی از نیروی انسانی را در اختیار دارد بهتر است به فکر توسعه بخش خصوصی باشد چرا که قطعا با اتکاء بر یک بخش خصوصی قوی و حرفه ای میتوان انتظار داشت تعادل مورد نظر ایجاد شود. قرار نیست با ضعیف کردن بخش دولتی و تلاش دستوری برای کاهش سهم بازار، انتظار ایجاد تعادل را داشته باشیم.

به گزارش ریسک نیوز، رئیس کل بیمه مرکزی در مجمع عمومی عادی سالیانه بیمه مرکزی به مواردی اشاره کرده از جمله: تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی، افزایش چشمگیر سرمایه شرکت های بیمه، افزایش ضریب رضایتمندی مردم، تلاش برای کاهش سهم شرکت دولتی بیمه ایران در بازار بیمه، ارتقای سطح  اداره کل مدیریت ریسک به مرکز و همچنین توسعه مرکز فاوا و کسب عنوان نخست دولت الکترونیک در بین تمامی دستگاه های اجرایی.

همانطور که واضح است، رئیس کل بیمه مرکزی در برشمردن اقدامات بیمه مرکزی به تلاش برای کاهش سهم شرکت دولتی بیمه ایران در بازار بیمه اشاره کرده است.

تلاش برای کاهش سهم شرکت دولتی بیمه ایران قطعا حاوی نکات ظریفی است که پرداختن بدان ضرورت دارد و سوالاتی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند.

زمانیکه شرکتهای خصوصی پا به عرصه فعالیت نهادند و خصوصی سازی در صنعت بیمه شدت گرفت ، قرار بود، بیمه ایران در عین پرداختن به فعالیتهای خود با پشتوانه بیش از هشتاد سال بیمه گری، در عرصه های نوآوری و ورود به بازار های جدید وارد عمل شود و قدم در راه رقابت غیر فنی با شرکتهای بیمه خصوصی نگذارد.

اما نکته مهم این است که آیا این ماموریت می تواند با تکلیف و وادار کردن بیمه ایران به کاهش سهم بازار محقق شود؟

بدون شک برند بیمه ایران سالهاست که در خاطر بیمه گذاران حک شده و قطعا بیمه ایران نقش قابل توجهی در ایجاد احساس امنیت و آرامش خاطر در اقشار جامعه داشته است این پشتوانه  چندین ساله می تواند ارزشی برای کل صنعت بیمه باشد اما ازین مساله که گذر کنیم تعادل سهم بازار بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی و حرکت در مسیری که شرکتهای بیمه خصوصی کمتر می توانند در ان مسیر گام بردارند و ورود به بازار های بکر و جدید ، فرایندی نیست که با حرکتهای تکلیفی و تمرکز صرف بر کاهش سهم بازار محقق شود.

ضمن اینکه بیمه ایران سرمایه عظیمی از نیروی انسانی چه در صف و چه در ستاد دارد که این سرمایه بزرگ نباید در سیاستگدازی ها نادیده گرفته شود.

از طرف دیگر در بازار بیمه ایران یک شرکت بیمه دولتی و 32 شرکت بیمه خصوصی داریم و قاعدتا باید شرایط بازار رقابتی حاکم باشد بنابراین در بازار رقابتی هر نوعی تلاش تکلیفی برای افزایش و یا کاهش سهم یک شرکت نمی تواند با قواعد بازار رقابتی همسو باشد.

به نظر می رسد،بیمه مرکزی به جای تلاش برای کاهش سهم شرکت دولتی بیمه ایران که سرمایه عظیمی از نیروی انسانی را در اختیار دارد بهتر است به فکر توسعه بخش خصوصی باشد چرا که قطعا با اتکاء بر یک بخش خصوصی قوی و حرفه ای میتوان انتظار تعادل مورد نظر را داشت. قرار نیست با ضعیف کردن بخش دولتی و تلاش دستوری برای کاهش سهم بازار، انتظار ایجاد تعادل را داشته باشیم.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  +  3  =