هزینة تبلیغات و بازاریابی شرکت‌های بیمه در سال 99 چقدر بود؟ / شرکتهای بیمه با کارایی بالا در تبلیغات کدامند؟+نمودار

مرور عملکرد شرکتهای بیمه در حوزه تبلیغات

با توجه به آنکه آمار مربوط به سال 99 در زمینة هزینه‌های تبلیغات از سوی تعدادی از شرکت‌ها (6 شرکت) اعلام نشده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد جمع این قلم هزینه‌ای در شرکت‌های بیمه خصوصی در سال 99 حدود 1470 میلیارد ریال بوده است که این هزینه‌ها طیف وسیعی از روش‌ها از جمله آگهی تلویزیونی، بیلبورد‌های میدانی و چاپ بروشور و … را در بر می‌گیرد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از بیمه داری نوین تحولات ایجادشده در زمینة کسب و کار، در دهه‌های اخیر فضایی متفاوت در اغلب صنایع به وجود آورده به گونه‌ای فضای حاکم بر صنعت را به صورت کامل نسبت به دهه‌های قبل دگرگون کرده است.

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که بسیاری از صنایع به ویژه صنایع رقابتی در دهه‌های اخیر با آن عجین شده‌اند پدیده تبلیغات و بازاریابی است. موضوعی اجتناب‌ناپذیر که مدیران در بسیاری از صنایع ناچارند برای ماندن در چرخة رقابت بخش اعظم تمرکز خود را بر روی آن قرار دهند. هر چند که بخش عمده‌ای از اهداف تعریف شده برای تبلیغات و بازاریابی برای پیشی گرفتن از رقبا در بازار رقابتی یا معرفی کالای جایگزین صورت می‌پذیرد؛ اما این، تنها هدف تعریف شده برای بروز و ظهور پدیده تبلیغات نیست. در بسیاری از مواقع تبلیغات انجام‌شده نه برای جذب افزودن سهام بازار و جذب مشتریان سایر رقبا، بلکه ترویج و گسترش یک عمل یا یک فرهنگ است که این قسم از تبلیغات عمدتاً از سوی نهادهای غیر انتفاعی یا نهادهای حاکمیتی صورت می‌پذیرد. با این همه، برای ارزیابی کارایی تبلیغات انجام شده و میزان نیل به اهداف تعیین‌شده از این طریق، عموماً معیار معینی مشخص می‌شود.

صنعت بیمه نیز از گزارة فوق استثناء نبوده وبا توجه به ماهیت صنعت در سال‌های اخیر هر دو نوع تبلیغات اشاره شده در بند پیشین ساری و جاری است. از یک سو نهادهایی همچون بیمه مرکزی در تلاش‌اند هزینه‌های تبلیغاتی خود را برای ترویج فرهنگ بیمه صرف کنند و از سوی دیگر شرکت‌های بیمه در تلاش‌اند با توجه به رقابت شدید موجود با استفاده از ابزار تبلیغات، سهم بیشتری از بازار کسب کنند.

از هزینه‌های انجام‌شده از سوی بیمه مرکزی در حوزة تبلیغات و بازاریابی اطلاع دقیقی در دست نیست و تنها می‌توان از مشاهدات میدانی در مورد تبلیغات انجام شده اظهارنظر کرد. در ماه‌های اخیر به سفارش این نهاد، برنامه‌ای تحت عنوان «دور برگردون» از شبکه سه سیما روی آنتن رفت که در آن مزایای بیمه برای مردم تشریح شد؛ همچنین خبرها حاکی از تدارک یک سریال با همین هدف است که بر اساس شنیده‌ها هزینه‌ای حدود 300 میلیارد ریال برای بیمه مرکزی در پی خواهد داشت. همچنین این نهاد نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در قالب تبلیغات بیلبوردی و بروشوری انجام می‌دهد که از میزان هزینه انجام‌شده در آن اطلاع دقیقی در دسترس نیست. با توجه به فقدان اطلاعات کافی در این زمینه قضاوت در مورد کارایی هزینه‌های انجام شده و میزان نیل به اهداف در این زمینه میسر نیست.

با وجود این انتشار اطلاعات شرکت‌های بیمه در سامانه کدال باعث شده در تا بررسی عملکرد شرکت‌ها در این حوزه تا حدودی امکان‌پذیر شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه خصوصی در سال 98 رقمی حدود 1300 میلیارد ریال در حوزه تبلیغات هزینه کرده‌اند. با توجه به آنکه آمار مربوط به سال 99 در زمینة هزینه‌های تبلیغات از سوی تعدادی از شرکت‌ها (6 شرکت) اعلام نشده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد جمع این قلم هزینه‌ای در شرکت‌های بیمه خصوصی در سال 99 حدود 1470 میلیارد ریال بوده است که این هزینه‌ها طیف وسیعی از روش‌ها از جمله آگهی تلویزیونی، بیلبورد‌های میدانی و چاپ بروشور و … را در بر می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود در صورت تکمیل اطلاعات، جمع هزینة تبلیغات و بازاریابی شرکت‌های بیمه به رقم 1800 میلیارد ریال بالغ شود. در این میان شرکت بیمه کوثر با 386 میلیارد ریال بیشترین هزینة تبلیغات را در میان شرکت‌های بیمه‌ای داشته است. با توجه به آنکه اندازه هر شرکت در میزان هزینه‌های انجام‌شده در حوزة بازاریابی تأثیر مستقیم دارد؛ بنابراین بهتر است هزینه‌های انجام شده به نسبتی از درآمدهای حق بیمه در نظر گرفته شود.

برای رسیدن به معیاری برای بررسی کارایی هزینه‌های تبلیغات شرکت‌ها، میزان رشد این قلم هزینه‌ای با میزان رشد حق بیمۀ دریافتی در هر سال مقایسه شده است. بر این اساس در شرکت‌هایی نظیر بیمه سامان، نوین، پاسارگاد، بیمه تجارت نو، حکمت رشد درآمد حق بیمه بیشتر از نرخ رشد هزینه‌های بازاریابی بوده که این موضوع (با در نظر گرفتن ثبات در سایر عوامل تأثیرگذار) نشان از کارایی بالای تبلیغات در این شرکت‌ها دارد.

روند هزینه‌های شرکت‌های بیمه به همراه سهم این قلم هزینه‌ای نسبت به کل درآمد‌ها به تفکیک هر شرکت در ادامه آمده است.





 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  8