بورس چشم به دلار و کابینه دولت جدید دوخته است

کارشناسان معتقدند اگر تحولات کشور افغانستان سبب افزایش نرخ ارز در ایران شود، یک کف حمایتی برای شرکت‌های صادرات محور ایجاد می شود.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، در هفته گذشته تنها بازار دو روز کاری را تجربه کرد و در همین دو روز کاری شاخص کل به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسید. با توجه به تعطیلی روز شنبه، در این هفته بازار چهار روز کاری را تجربه خواهد کرد. چهار روزی که به گفته بسیاری از کارشناسان با توجه به نزدیک شدن شاخص کل به مقاومت خود و تحولات مهم و اثرگذار در منطقه هفته مهمی برای بازار می‌توان تلقی شود.

در این رابطه و وضعیت بازار در این هفته با کارشناسان بازار سرمایه به گفت و گو نشستیم؛

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پیش بینی شرایط بازار در هفته آتی بیان کرد: در رابطه با شاخص کل در هفته آینده باید گفت شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد یک مقاومت مهمی را در پیش دارد. اگر بخواهیم بررسی انجام دهیم باید بگویم که در این محدوده‌ها شاخص کل باید، یک مقداری استراحت داشته باشد و بعد مجدد قدرت گیرد و به روند خود ادامه دهد. از لحاظ اندیکاتور‌ها بازار در وضعیت اشباع خرید قرار دارد و ممکن است بسیاری از سرمایه گذاران در این محدوده با فروش سهام‌هایی که تاکنون رشد داشته‌اند، سیو سود داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: با توجه به اینکه شنبه این هفته تعطیل بود و اگر تعطیلات تمدید نشود، شروع بازار یکشنبه خواهد بود، انتظار می‌رود در هفته آتی بازار در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد هفته را سپری کند و یک مقدار شاخص به عبارتی درجا بزند. در رابطه با شاخص هم وزن نیز باید گفت این شاخص نسبت به شاخص کل یک گام عقب است، ولی اگر نگاه به گذشته بازار داشته باشیم، متوجه می‌شویم که شاخص هم وزن رشد بیشتری را در زمان صعود بازار از شاخص کل تجربه کرده است.

رشد سریع‌تر شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل در هفته کاری پیش رو

آسایش در ادامه گفت: از شاخص هم وزن این انتظار می رود که از این به بعد رشد سریع تری داشته باشد، اما بعد از اینکه بتواند مقاومت خود را بشکند. مقاومت پیش روی شاخص هم وزن حدودا ۴۴۰ هزار واحد است، که اگر این مقاومت را بتواند بشکند روند رشد آن سریع‌تر خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود که شاخص هم وزن در این هفته نسبت به شاخص کل رشد بیشتری داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صنایع پیشتاز هفته پیش رو بازار اظهار کرد: صنعت خودرو از جمله صنایعی است که در هفته آینده می‌تواند رشد خوبی را تجربه کند و جز صنایع پیشتاز بازار باشد. شاخص صنعت خودرو در پیش روی خود نیز مقاومتی را ندارد و می‌تواند این رشد و پیشتازی را تجربه کند. صنعت فرآورده‌های نفتی و پالایشگاهی نیز می‌توانند در این هفته ۵ درصدی رشد داشته باشند و به عنوان لیدر‌های بازار شناخته شوند و به دنبال آن نیز سایر شرکت کوچک و تک سهم‌ها نیز می‌توانند یک رشد خوب را تجربه کنند.

آسایش در ادامه اظهار کرد: یکی از دلایلی که در هفته پیش رو می‌توان صنعت خودرو را لیدر قرار گیرد، بحث رشد کمتر این صنعت نسبت به دیگر صنعت‌های شاخص ساز بوده است. در رابطه با صنعت پالایشگاهی نیز بحث افزایش نرخ دلار را می‌توان به عنوان عاملی مهم برای پیشتازی این صنعت نام برد.

افزایش نرخ دلار از عوامل مهم تاثیر گذار بر روند بازار

او در رابطه با عوامل تاثیر گذار در کلیت بازار گفت: به طور کل پول‌های پارک شده چندین هفته است که به صورت گام به گام وارد بازار می‌شوند و ترس از بازار تا حدودی کاهش پیدا کرده است. این موضوع را از افزایش حجم معاملات می‌توانیم دریافت کنیم. مورد بعدی که بر کلیت بازار تاثیر گذار خواهد بود، بحث افزایش نرخ دلار است. نکته بعد که لازم است به آن اشاره شود ورود به شهریور ماه و زمان انتشار گزارش‌های ۶ ماهه است که می‌تواند بر بازار در هفته پیش رو تاثیر گذار باشد.

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پیش بینی شرایط بازار در هفته آتی بیان کرد: در رابطه با شرایط شاخص هم وزن در هفته آینده باید گفت که این شاخص رو به رشد خواهد بود و شاخص کل نیز در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد در نوسان خواهد بود.

تحولات منطقه عاملی مهم و تاثیر گذار برای نرخ ارز و بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تحولاتی که در کشور افغانستان در حال رخ دادن است و اثرگذاری آن بر قیمت ارز در داخل کشور ما و همچنین روند رسیدگی به رای اعتماد نمایندگان مجلس به کابینه پیشنهادی رئیس جمهور دولت سیزدهم، از جمله اتفاقات مهمی است که می‌تواند بر روی بازار سرمایه اثر گذار باشد. قاعدتا اگر تحولات کشور افغانستان سبب افزایش نرخ ارز در ایران شود به نظر می‌رسد که یک کف حمایتی برای شرکت‌های صادرات محور که عمدتا شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز هستند، ایجاد شود. بحث انتخاب رئیس کل بانک مرکزی نیز موردی است که در هفته آینده بر روند بازار تاثیر گذار خواهد بود.

او در ادامه بیان کرد: گروه بانکی و خودرویی جز صنایع پیشتاز در هفته آینده خواهند بود و به نظر نکته قابل تامل هفته آینده افزایش حجم معاملات خواهد بود و به نظر می‌رسد که روزانه به بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز برسد که نشان از پویای و افزایش ورود نقدینگی به بازار خواهد بود.

با توجه به اظهارات کارشناسان بازار سرمایه، شاخص کل در هفته های پیش رو با یکی از مقاومت های مهم خود درگیر خواهد بود که عبور از این مقاومت برای آینده بازار سرمایه بسیار مهم است؛ همچنین واکنش نرخ ارز به تحولات رخ داده در منطقه نیز از جمله مواردی است که برای هفته پیش روی بازار بسیار اهمیت دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

37  +    =  41