ادغام رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل در یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه دنیا

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه دنیا دو پست رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل را با هم ادغام خواهد کرد. اقدامی بر خلاف روند فعلی در آمریکا و با بالا بردن ریسک تمرکز قدرت. /شما درباره کیفیت رعایت حاکمیت شرکتی در شرکتتان چه نظری دارید؟ آیا در شرکت دموکراتی کار می‌کنید یا موضوع حاکمیت شرکتی در شرکت شما صرفا در حد یک آیین‌نامه نهاد ناظر است؟

به گزارش ریسک نیوز علی سلطانی کارشناس بیمه در لینکدین نوشت :

یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه دنیا دو پست رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل را با هم ادغام خواهد کرد. اقدامی بر خلاف روند فعلی در آمریکا و با بالا بردن ریسک تمرکز قدرت.

در آمریکا 60% شرکت‌های اس اند پی این دو پست را از هم تفکیک کرده‌اند؛ رقمی که در شرکت‌های اروپایی بالای %90 است. مطالعات مهم و قابل‌اعتنایی در روانشناسی اجتماعی و مالی شرکتی انجام شده که نشان می‌دهند نقش یک رئیس هیئت‌مدیره مقتدر در برابر یک مدیرعامل پرنفوذ در جلوگیری از سواستفاده از قدرت اهمیت زیادی دارد.
یکی از ریسک‌های مهم سهام‌داران در موضوع حاکمیت شرکتی، وفاداری نابجای اعضای هیئت‌مدیره به مدیرعامل است که در قلب تمامی رسوایی‌های مالی مرتبط با حاکمیت شرکتی در دو دهه گذشته قرار داشته است.

در حالی که تا سی سال پیش 75% شرکت‌ها بر اساس توصیه مدیرعامل، اعضای هیئت‌مدیره خود را انتخاب می‌کردند؛ اما بالا رفتن ریسک 《وفاداری نابجا》و عملکرد هیئت‌مدیره‌هایی که وام‌دار مدیرعامل هستند، این حدنصاب را در سال‌های اخیر به شدت کاهش داده است.

نوبلیست اقتصاد پل میلگرام با اشاره به مفهوم 《مقام پرنفوذ》 نشان داده است که انسان به شکل عجیبی استانداردهای اخلاقی و شخصی خود را اگر این استانداردها در تضاد با مقام پرنفوذ قرار گیرد قربانی می‌کند.

مشهورترین نمونه مدیرعامل انرون است که سالها به سواستفاده از جایگاه و موقعیتش در سکوت هیئت‌مدیره و حسابرسان شرکت ادامه داد و یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های یک برند تجاری را رقم زد.

در بازار آمریکا سرمایه‌‌ گذاران اکتیوست و نهادهای مستقل کیفیت رعایت حاکمیت شرکتی را به شدت زیر نظر دارند. مثلا یاهو فایننس به رعایت شاخص‌های حاکمیت شرکتی در شرکت‌ها امتیاز می‌دهد و آنها را رتبه‌بندی می‌کند.

یکی از چک‌لیست‌های این رتبه‌بندی این است که آیا مدرک مشخصی از ابرازنظر اعضای هیئت‌مدیره مستقل از مدیرعامل وجود دارد؟ (مثلا شواهدی از قصد مدیرعامل برای انجام پروژه‌ای و مخالفت هیئت‌مدیره با آن).
شما درباره کیفیت رعایت حاکمیت شرکتی در شرکتتان چه نظری دارید؟ آیا در شرکت دموکراتی کار می‌کنید یا موضوع حاکمیت شرکتی در شرکت شما صرفا در حد یک آیین‌نامه نهاد ناظر است؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  31  =  39