قابل توجه شورای عالی بیمه : ده نکته کلیدی در بازنگری آیین نامه 75

از آنجا که آیین نامه ۷۵ در بیمه مرکزی در حال بازنگری است ، نکته و نظرات برخی فعالین صنعت بیمه در خصوص آیین نامه تنظیم امور نمایندگی بیمه(آیین نامه ۷۵) بهتر است مورد توجه شورای عالی بیمه قرار بگیرد.

به گزارش ریسک نیوز، حسب شنیده ها آیین نامه ۷۵ در بیمه مرکزی در حال بازنگری است برخی نکته و نظرات به شرح زیر جهت اطلاع اعضای شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی به شرح ذیل ارائه می گردد.

۱- دسترسی به دستورالعمل های آیین نامه ۷۵ جهت اطلاع نمایندگان و عموم در دسترس قرار گیرد. حسب موارد درج شده در مجموعه مراقب بیمه حدود ۵ دستورالعمل و بخشنامه دارد که به غیر از مجموعه مراقب بیمه برای نمایندگان متأسفانه در دسترس نیست.

۲- آیا شرکت بیمه می تواند زمانی که مجوز صدور تمام رشته های بیمه ای را به یک نماینده اعطا کرده است به یکباره نماینده را در یک یا چند رشته بیمه ای محدود کند؟

۳- منظور از گذراندن دوره آموزشی در ماده ۲ آیین نامه ۷۵ جهت تمدید پروانه چیست؟ مگر شخصی که در آزمون آداب و دوره آموزشی شرکت کرده است مجدد برای تمدید پروانه باید دوره آموزشی برود؟

۴- برای اشخاصی که برخلاف ماده ۹ آیین نامه ۷۵ چه قبل یا بعد از اخذ نمایندگی بیمه شاغل باشند یا شاغل شوند. از زمان اشتغال نماینده متخلف تمامی کارمزد و هزينه صدور شخص متخلف باز پس گرفته شود.

۵- تبصره ۱ بند ۵ ماده ۱۱ آیین نامه ۷۵ که ایجاد فساد می کند حذف گردد. یا حداقل در بیمه نامه هایی که از طریق مناقصات برگزار می شود اختیار تغییر نمایندگی برای بیمه گذار فراهم نگردد.

۶- بند ۸ ماده ۱۱ و تبصره ۱ بند ۸ به دلیل ایجاد رانت و فساد حذف گردد.( مکمل ۴ آیین نامه ۷۵)

۷- با توجه به بند ۶ ماده ۱۱ آیین نامه ۷۵، شرکت های بیمه اجازه فروش الکترونیکی بیمه نامه بصورت مستقیم را نداشته باشند و از طریق نرم افزار صدور را بصورت رندومی بین نمایندگان هر شهرستان توزیع نمایند.

۸- در صورت مجوز صدور بیمه نامه اقساط بصورت عمومی برای کلیه نمایندگان و عدم وصول اقساط توسط نمايندگان، شرکت های بیمه همان برخوردی که با شعب خود انجام می دهند با نمایندگان نیز انجام دهند؟

۹- برای اجرای بند الف ماده ۱۹ که طناب داری است بر گردن نمایندگان بیمه مواردی مشخص شود مثلا: بیماری، ازدواج یا مهاجرت. تا تحت هر شرایطی کد نماینده لغو نشود که امنیت شغلی نمایندگان را به خطر نیندازد.

۱۰- حضور نماینده در جلسات کمیته رسیدگی به تخلفات نماینده و هيأت رسیدگی به اختلاف نماینده و شرکت بیمه الزامی شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
1 نظر
  1. شهرام تجزیه‌چی می گوید

    شرکت بیمه باید فقط مجاز به رسیدگی شکایات اشخاص ثالث از نماینده باشد. در صورتی که شرکت مدعی تخلف نماینده باشد لازم است مرجعی غیر از کمیته رسیدگی به تخلفات شرکت بیمه به آن رسیدگی کند.
    در مقابل انحصار شغلی نماینده، شرکت بیمه هم باید تعهداتی داشته باشد از جمله ممنوعیت هر گونه اخلال در روند فروش نماینده مگر به حکم مرجع خارج از شرکت بیمه
    ارزش پورتفو به عنوان قدردانی از زحمات نماینده باید به روشنی در آیین‌نامه تعریف شده و تصمیم‌گیری در مورد آن نباید به شرکت بیمه سپرده شود.
    پرداخت به موقع کارمزد و حق صدور و نیز مالیات بر ارزش افزوده همراه آن‌ها می‌بایست با ضمانت اجرایی قوی در تکالیف شرکت بیمه منظور شود.

ارسال نظر

  ×  8  =  24