افزایش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند فزاینده با رشد 11 هزار و 583 واحد روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، شاخص کل بازار در بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت به گونه‌ای که در پایان معاملات با افزایش 11 هزار و 583 واحد به رقم 1 میلیون و 437 هزار و 30 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با رشد 1246 واحد به رقم 420 هزار و 796 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 774 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از 7.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 973 هزار فقره معامله و به ارزش 6677 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات در فرابورس هم به بیش از 22 هزار و 167 میلیارد تومان رسید که با این حساب ارزش معاملات دو بازار از 28 هزار و 884 میلیارد تومان فراتر رفت.

امروز همه شاخص‌های بورس مثبت بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 81 صدم درصد تقویت شدند. این دو شاخص با معیار هموزن 3 دهم درصد رشد کرد، شاخص آزاد شناور 49 صدم درصد افزایش یافت، شاخص بازار اول بورس 89 صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 72 صدم درصد افزایش یافت.

امروز نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی پردیس، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پتروشیمی جم، پتروشیمی نوری و پتروشیمی پارس به ترتیب بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با افزایش 100 واحدی به رقم 20 هزار و 960 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 170 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه بورس هم به بیش از 370 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از 3 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 529 هزار فقره معامله و به ارزش 22 هزار و 169 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز نمادهای آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، صنعتی مینو، پتروشیمی تندگویان و پالایش نفت لاوان بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشته و نمادهای بیمه پاسارگاد و پالایش نفت شیراز بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

هر واحد سرمایه‌گذاری پالایشی یکم بعد از 13 ماه به جای سود ،‌با 21 درصد زیان همراه است،‌قیمت آن از 10 هزار تومان شهریور سال قبل به 7950 تومان رسیده است. بارها مقامات دولت قول دادند که خریداران پالایشی سود می‌برند و زیان آنها با سهام جایزه جبران می‌شود، حتی مصوبه سران سه قوه هم گرفته شد،‌اما دریغ از یک جو عمل! و مصوبه در حد حرف باقی ماند.

با توجه به اینکه دولت نتوانست از کلیت بازار سرمایه حمایت کند، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران خرد از بازار سرمایه خارج شده و پول‌های خود را در رمزارزها سرمایه گذاری کردند، در حالی که بازار رمزارزها به هیچ وجه در اختیار ایران نیست و ریسک بسیار بالایی دارد، به طوری که گفته می‌‌شود روزانه حدود یک سوم معاملات بورس در رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌شود و این خطر بسیار بزرگی است که باید متولیان امر برای آن چاره بیندیشند.

مقامات شرکت توسعه مدیریت بورس اعلام کردند در کشورهای پیشرفته در ازای هر نماد بورسی سه صندوق قرار دارد و سرمایه گذاران خرد به سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها هدایت می‌شوند و به این ترتیب میزان ریسک آنها کاهش پیدا می‌کند، اما در کشور ما اعتمادی به صندوق‌ها نیست، به گونه‌ای که سرمایه گذاری در صندوق‌ها تنها 4 درصد و سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها 96 درصد است، بنابراین باید با اعتماد سازی مردم نسبت به سرمایه گذاری در صندوق‌ها، سرمایه گذاران حقیقی و خرد به سمت سرمایه گذاری غیرمستقیم یعنی سرمایه گذاری در صندوق‌ها هدایت شوند.

به هر حال با توجه به اینکه دولت قصد دارد سهام عدالت به جاماندگان اختصاص دهد، در آینده تعداد بیشتری از مردم وارد بازار سرمایه می‌شوند و هم اکنون 70 درصد از جمعیت کشور در بورس حضور دارند، بنابراین باید متولیان امر به این نکته توجه کنند که قوانین بازار سرمایه را متناسب شرایط جدید تغییر دهند و از سرمایه‌گذاری مردم در بورس حمایت کنند، زیرا برای دستیابی به هدف ایجاد یک میلیون شغل نیاز به سرمایه‌گذاری چندین هزار میلیاردی در اقتصاد است که یکی از محل های تامین مالی برای این سرمایه‌گذاری بازار سرمایه است.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

37  −  33  =