قوه قضاییه؛ فعل یا ترک فعل!/ سوءاستفاده سودجویان از تاخیر در اعلام مبلغ دیه

برخی اشخاص سودجو نیز هستند که با آگاهی از اینکه دیه حسب سنوات گذشته نسبت به سال قبل رشد داشته جهت دریافت حداقل ۵۰٪ علی الحساب دیه موضوع ماده ۳۴ قانون شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ به شرکت های بيمه مراجعه نمی کنند و منتظر افزایش دیه می مانند تا بتوانند از این طريق مبلغ بیشتری دریافت کنند.

به گزارش ریسک نیوز قانون بیمه شخص ثالث و دیه مواردی هستند که بین صنعت بیمه و قوه قضاییه ارتباط برقرار کرده اند .
تا پایان سال ۵ ماه بیشتر باقی نمانده است و اکثر آراء دادگاه ها در فواصل زمانی پایان سال صادر می شود و برخی نیز به دلیل مواردی از جمله طول درمان زیاندیده و… به سال بعد موکول می شود.
در این میان برخی اشخاص سودجو نیز هستند که با آگاهی از اینکه دیه حسب سنوات گذشته نسبت به سال قبل رشد داشته جهت دریافت حداقل ۵۰٪ علی الحساب دیه موضوع ماده ۳۴ قانون شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ به شرکت های بيمه مراجعه نمی کنند و منتظر افزایش دیه می مانند تا بتوانند از این طريق مبلغ بیشتری دریافت کنند.
در ماده ۵۲ قانون شخص ثالث مصوب سال ۱۳۹۵ قانونگذار قوه قضاییه را مکلف کرده است تا پایان ۱۵ اسفند هر سال میزان ریالی دیه را تعیین و ابلاغ کند.
از سال ۱۳۹۵ تاکنون که این ماده قانونی توسط قوه قضاییه که خود مجری عدالت است رعایت نشده است.
امید است با تغییرات پیش آمده در قوه قضاییه که شعار خدمت در دستور کارشان می باشد عمل به تکلیف قانونی توسط قوه قضاییه به فراموشی سپرده نشود و  این تابو ترک فعل شکسته شود.
"ماده ۵۲ ـ قوه‌قضائیه مکلف است تا پایان پانزدهم اسفند هر سال میزان ریالی دیه موضوع ماده (۵۴۹) قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲/۰۲/۰۱ را تعیین و برای اجراء از ابتدای سال بعد اعلام کند."

باید منتظر ماند و دید که قوه‌قضاییه اقدام به فعل یا ترک فعل می کند!!!

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
1 نظر
  1. کارشناس بیمه می گوید

    پرداخت 50 درصد علی الحساب در صورت مطالبه زیان دیده است( ماده 34 قانون بیمه شخص ثالث) و نمی توان زیان دیده را به اجبار به پرداخت علی الحساب کرد . ولی اصل مشکل زمانی است که رای دادگاه صادر شده و به طرفین حادثه ابلاغ می شود ولی به شرکت بیمه ابلاغ نمی شود و با مراجعه طرفین حادثه به شرکت بیمه پس از افزایش نرخ دیه ، دوایر اجرای احکام شرکت بیمه را به پرداخت دیه به صورت یوم الادا مجبور میکنند

ارسال نظر

9  ×  1  =