عدم واگذاری به خارج تهدیدی برای صنعت بیمه ایران / راهکار وزیر اقتصاد چیست؟

با نگاهی به آتش سوزی اخیر در استان مرکزی

در حال حاضر کل سرمایه شرکتهای بیمه جمعا 30 هزار میلیارد تومان است که اگر به هر دلیلی بلایای طبیعی حوادث غیر مترقبه رخ دهد و میزان خسارت بیش از توان شرکتهای بیمه باشد ، کل سرمایه بیمه گران هم کفاف ایفاء تعهدات را نخواهد داد و چه بسا اقتصاد کشور دستخوش تلاطمی سخت شود.

به گزارش ریسک نیوز وزیر اقتصاد در دیداری که با مدیران صنعت بیمه داشته است برخی تکالیف را به بیمه گران یادآور شده است .

اما هنوز چند روزی از مطالبات وزیر اقتصاد از صنعت بیمه نگذشته بود که  آتش‌سوزی  در کارخانه طبیعت سبز پارس کهن ،شرکت تولیدکننده موادغذایی در زرندیه رخ داد .

برآوردهای اولیه حکایت از بروز خسارت پنج هزار میلیارد تومانی  در این مجموعه کارخانجات دارد.

باید تاکید کرد این اولین اتفاق نبوده و قطعا اخرین هم نخواهد بود در اینجا شاید بتوان این هشدار را به وزیر اقتصاد داد که با وجود قطع روابط صنعت بیمه با خارج بدلیل تنش های بین المللی اگر حوادثی ازین دست در مقیاس بزرگ تر رخ دهد صنعت بیمه و چه بسا اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، حادثه پلاسکو و پتروشیمی بوعلی تنها دو نمونه ازین موارد بوده است .

در حال حاضر کل سرمایه شرکتهای بیمه جمعا 30 هزار میلیارد تومان است که اگر به هر دلیلی حوادث غیر مترقبه طبیعی و غیر طبیعی رخ دهد و میزان خسارت بیش از توان شرکتهای بیمه باشد ، کل سرمایه بیمه گران هم کفاف ایفاء تعهدات را نخواهد داد و چه بسا اقتصاد کشور دستخوش تلاطمی سخت شود. .

گفتنی است راهکارهای بیمه گران طی سالهای اخیر از جمله ایجاد صندوق تحریم و راهکارهای کنسرسیومی بوده که قطعا هیچکدام منجر به انتقال ریسک به خارج نمی شود چرا که ماهیت  بیمه های اتکائی در واگذاری ریسک ها به خارج نهفته است و اگر قرار باشد ریسک در داخل فقط دست بدست شود هیچ تاثیری در توزیع بهینه ریسک نخواهد داشت.

در حادثه زرندیه استان مرکزی چند شرکت  در کنسرسیوم حضور داشتند که بیمه دانا بیشترین سهم را داشته است .

در همین زمینه مدیر عامل بیمه اتکائی امین اعلام کرد:

میزان سهم شرکت بیمه اتکایی امین از حادثه شرکت طبیعت سبز پارس کهن را رقمی در حدود 100 میلیارد تومان پیش بینی کرد و افزود: بیمه اتکایی امین قراردادهای دیگری در این زمینه دارد و مقدار زیادی از این خسارت از قرارداد مازاد خسارت این شرکت قطعا جبران می شود.

به گفته وی، قرارداد شرکت تولیدکننده مواد غذایی طبیعت زرندیه با بیمه دانا است و  در صورت صلاحدید به منظور تسریع در فرآیند پرداخت خسارت بیمه اتکایی امین آمادگی پرداخت سهم خود از خسارت علی الحساب را دارد.

براساس این گزارش این اتفاق اگرچه در مقیاس بزرگی رخ نداده و بیمه گران توانائی ایفاء تعهدات را دارند اما می تواند در بدو ورود  وزیر جدید اقتصاد هشداری باشد که وزارت اقتصاد میزان توانمندی شرکتهای بیمه در زمان رخدادهای سهمگین را بسنجدو حداقل در بهره گیری از ظرفیت اتکائی کشورهایی که با ایران روابط دیپلماتیک دارند بهره گیرد اگرچه کار در اینجا هم برای ایران سخت خواهد بود چرا که حتی کشورهای دوست مانند چین و روسیه نیز طی سالهای تحریم  همکاری چندانی در این زمینه  با ایران نداشتند. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×  1  =