جزئیات جدید از تسهیلات قانون جهش تولید مسکن اعلام شد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با تشریح جزئیات جدید تسهیلات قانون جهش تولید مسکن، گفت: در یک سال اول امکان احداث یک میلیون واحد مسکونی وجود ندارد، ولی طی چهار سال، ۴ میلیون واحد ساخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، پروانه اصلانی،مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، گفت:‌ متقاضیان نهضت ملی مسکن باید چهار شرط اصلی، تاهل یا سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن را داشته باشند. همچنین بانوان مجرد بالای ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.

او افزود: در آیین‌نامه قانون ساماندهی برای آقایان مجرد، امکان بهره‌مندی از مسکن نهضت ملی برای آنها دیده نشده است، اما در تلاش هستیم تا آن را مصوب و قانونی کنیم. به جهت آنکه امروزه یکی از اهداف دولت این است که ازدواج شکل بگیرد و خانواده تشکیل بشود، می‌تواند تشویقی باشد تا مردان مجرد نیز از این امکان استفاده کنند.

این مقام مسئول در خصوص اجرایی شدن سالانه یک میلیون واحد مسکونی، اعلام کرد: به طور متوسط ۴ میلیون واحد مسکونی، طی چهار سال دولت سیزدهم احداث خواهد شد. عملا در یک سال امکان احداث یک میلیون واحد مسکونی وجود ندارد زیرا دوره زمانی ساخت مسکن، حداقل ۲۴ ماه است. بنابراین ۴ میلیون واحد در چهار سال احداث خواهد شد. برنامه‌ریزی بدین گونه است که در دو سال اول، دو میلیون واحدمسکونی آغاز می‌شود که همه آنها در ادامه چهارسال به واحد مسکونی تبدیل خواهد شد.

اصلانی گفت: برنامه اجرایی طراحی شده در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) هدفمند است و متناسب با دهک درآمدی برای آن تسهیلات دیده شده است. دهک یک تا سوم بیشترین حمایت را از دولت می‌گیرد. هم زمین دولتی، هم سقف تسهیلات بالا و هم نرخ یارانه‌ای پایین از جمله حمایت‌هایی است که به دهک‌های یک تا ۳ می‌شود.

او ادامه داد: سایر آحاد مردم متناسب با جایگاه درآمدی خود از تسهیلات بهره‌مند می‌شوند. حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد سالانه توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد. برای بخش خصوصی مشوق‌ها و جذابیت‌هایی را تعیین کردیم تا در ادامه روند موجود در ساخت مسکن ترغیب شوند و آنها نیز در ادامه روند تولید، باقی بمانند و کمک کنند.

اصلانی گفت: در قانون جهش تولید مسکن برای برنامه‌های حمایتی، زمین باید به شکل اجاره ۹۹ ساله واگذار شود، بدین معنا زمین نهضت ملی مسکن برای دهک‌های یک تا سوم، رایگان است. تنها متقاضیان سالیانه رقم ناچیزی را به دولت می‌دهند. هم‌اکنون در حدود ماهی ۴۰ هزار تومان در بهترین منطقه باشد.

قیمت تمام شده قانون جهش تولید مسکن

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن درباره قیمت تمام شده واحدهای مسکونی گفت: اعلام قیمت ثابت برای اتمام واحدهای مسکونی جهش تولید مسکن امکان پذیر نیست. تلاش کردیم تا حداقل قیمت برای متقاضیان در نظر گرفته شود. در حال حاضر، قراردادهایی که در طرح ملی مسکن امضای شده با ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. در جاهایی از کشور نیز قیمت یک متر مربع ساخت با ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است که در آنها مشمول تبدیل ضرایب سازمان برنامه و بودجه خواهد شد و به ۴ میلیون تومان هم خواهد رسید. در عین‌حال تا زمان تحویل قیمت نهایی خواهد شد.

اصلانی با بیان این‌که تجربه مسکن مهر در قانون جهش تولید مسکن استفاده می‌شود، افزود: زمین‌های نهضت ملی مسکن در جاهایی تامین شده و خواهد شد که حداقل خدمات زیربنایی در آن وجود داشته باشد و به این منظور هم مناطقی که در بافت فرسوده هستند به دلیل آنکه از تمامی امکاناتی زیربنایی و روبنایی برخوردار هستند هدف طرح قانون جهش تولید مسکن هستند.

اصلانی ادامه داد: همچنین چنانچه اراضی واحدهای مسکونی نهضت ملی در کنار مسکن مهر تعبیه شود به دلیل آنکه هم اکنون خدمات زیربنایی و روبنایی دارند طرح کمتر دچار آسیب می‌شود. ضمن آنکه اولین شرط برای تامین زمین، در نظر گرفتن خدمات زیربنایی و روبنایی آن است. به همین منظور حمایت هایی در قانون جهش تولید مسکن و هم در برنامه‌ریزی اجرایی به شکل مشخص در نظر گفته شده است.

او با اشاره به اینکه زمین‌های قانون جهش تولید مسکن احصاء شده است، توضیح داد: برای شهر تهران فقط در شهرهای جدید زمین تامین شده است و فعلا شهر تهران زمینی ندارد تا به عنوان مسکن حمایتی از آن نام ببریم. در شهر استان تهران قانون جهش تولید مسکن در شهرهای جدیدی از جمله پرند، هشتگرد، رباط کریم، پاکدشت و شهر جدید ایوانکی در جنوب شرقی تهران اجرایی می‌شود و در حال حاضر در این مرحله از ثبت‌نام در ۱۰ شهر برای شهر تهران تامین زمین شده است

اصلانی یادآور شد: متقاضیان باید در سایت saman.mrud.ir وارد شوند. بخشی تحت عنوان نهضت ملی مسکن دارد که متقاضیان آن را کلیک کرده و اطلاعات را وارد می‌کنند.

به گفته او، ثبت‌نام تا وقتی که یک میلیون متقاضی احراز شرایط شوند ادامه دارد و مرحله به مرحله، انجام خواهد شد. در این مرحله یک ماه فرصت گذاشته شده است و بعد از یک ماه نیز زمین‌هایی اضافه می‌شود و بعد از موافقت، آقایان مجرد نیز می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند.

وام ۴۵۰ میلیون تومانی برای تهرانی‌ها

این مقام مسئول اظهار کرد: مجموعه پرداختی توسط متقاضیان مسکن در طرح نهضت ملی مسکن از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش وام و بخش دیگر آورده متقاضیان است. در حال حاضر، تسهیلاتی که برای قانون جهش تولید مسکن دیده شده ۲۵۰ میلیون تومان به ازای هر خانوار است. اما وزارت راه پیشنهادی به بانک مرکزی برای افزایش تسهیلات متناسب با دهک‌های درآمدی داده است.

اصلانی افزود: هم‌اکنون تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی برای شهر تهران مناسب نیست به همین دلیل پیشنهاد شده است تا این رقم برای تهران به ۴۵۰ میلیون تومان، در سایر کلانشهرها تا ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها به ۳۵۰ میلیون برسد. بنابراین اگر این اتفاق رقم بخورد حتما آورده متقاضیان متناسب با تسهیلات بانکی متفاوت و مناسب خواهد شد.

به گفته او، چنانچه متقاضیان وام ۲۵۰ میلیون تومانی را دریافت کنند با نرخ سود ۱۸ درصد، باید ماهانه و طی ۲۰ سال، حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. چنانچه پیشنهاد وزارت راه در خصوص افزایش تسهیلات در بانک مرکزی مورد قبول قرار بگیرد متوسط نرخ سود کاهش پیدا می‌کند. پیشنهاد کرده‌ایم تا نرخ سود متناسب با دهک درآمدی تغییر پیدا کند که در این خصوص نرخ سود ۵، ۷ ، ۹ و ۱۲ درصدی را داده‌ایم.

اصلانی ادامه داد: بازپرداخت وام ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹ درصد، حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ماهانه طی ۲۰ سال باید پرداخت شود. این رقم با توجه به اجاره‌هایی که هم اکنون توسط مستاجران پرداخت می‌شود، رقم قابل قبولی است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: در تلاش هستیم تا برای پیشنهادات راهکارهای اجرایی در شرایط کنونی اقتصادی شرایط مسکن دار شدن متقاضیان واقعی را تسهیل کنیم. حتما با همکاران بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و امور دارایی جلساتی را برگزار خواهیم کرد و همه مسئولان به این سمت حرکت می‌کنند تا نرخ سود و قیمت تمام شده برای بخش مسکن کاهش بدهند تا مسکن برای مردم قابل دسترس باشد و فشار را از روی مردم برداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×    =  8