همکاری دوطرفه غول های فناوری برای تصاحب مدار زمین

شرکت‌های “ورایزن”(Verizon) و “آمازون”(Amazon) برای رقابت با اینترنت ماهواره‌ای شرکت “اسپیس‌ایکس”(SpaceX) موسوم به “استارلینک”(Starlink) قرارداد همکاری امضا کرده‌اند.

به گزارش ریسک نیوز، به نقل از آی‌ای، غول‌های فناوری به فکر تصاحب مدار زمین افتاده‌اند. بر اساس بیانیه مطبوعاتی اخیر شرکت مخابراتی آمریکایی "ورایزن"، این شرکت در پی خواست "جف بزوس" رئیس "آمازون" برای رقابت با پروژه "استارلینک" شرکت "اسپیس‌ایکس"، تلاش مشترک جدیدی را تحت عنوان "پروژه کویپر"(Project Kuiper) برای گسترش چشمگیر شبکه‌های خدمات 5G و 4G LTE در مناطق روستایی و دورافتاده آغاز کرده‌اند.

اما از آنجایی که ثروت "ایلان ماسک" بنیان‌گذار و رئیس "اسپیس‌ایکس" به رشد خیره کننده خود ادامه می‌دهد، پس از ورود "آمازون" و "جف بزوس" به مدار نزدیک زمین احتمالا شاهد یک رقابت جدی خواهیم بود.

در حالی که "آمازون" نیازمند ارسال هزاران ماهواره به مدار زمین بدین منظور است، مجموعه ماهواره‌های آن می‌توانند به رفع مشکل پوشش سراسری شبکه ۵G شرکت "ورایزن" کمک کنند.همانطور که گفته شد این برنامه که به نوعی واکنش "آمازون" به پروژه "استارلینک" است، "پروژه کویپر" نام دارد و نام آن از حلقه اجرام یخی فرانپتونی به جا مانده از زمان شکل گیری منظومه شمسی گرفته شده است.

هدف این پروژه ارسال یک صورت فلکی شامل سه هزار و ۲۳۶ ماهواره به مدار نزدیک زمین(LEO) است و هنگامی که این ماهواره‌ها به آنجا رسیدند، دسترسی به اینترنت را برای مناطق محروم جهان افزایش خواهند داد.

این همکاری جدید، فناوری بی‌سیم "ورایزن" را با ماهواره‌های "کویپر" آمازون ترکیب می‌کند تا پوشش پهنای باند بهبود یافته و راه حل‌های جدید اتصال مشتری محور را ارائه دهد.

شرکت "ورایزن" با تقویت خدمات ۵5 و 4G خود، آن هم بدون نیاز به ایجاد زیرساخت‌های رایج مانند شبکه‌های کابل فیبر نوری، از این معامله سود زیادی می‌برد. این پروژه می‌تواند به این شرکت کمک کند سرانجام به وعده خود در مورد خدمات 5G عمل کند که اولین شرکتی بود که این شبکه را به جهان معرفی کرد، اما از آن زمان تاکنون از شرکت مخابراتی "T-Mobile" عقب افتاده است.

بخشی از مشکل "ورایزن" در راه تحقق وعده خود، تاکید آن بر "mmWave" است که اگرچه فوق العاده سریع است، اما دامنه کوتاهی دارد. از طرف دیگر، شرکت "T-Mobile" طیف باند میانی را به دست آورد که دامنه بیشتری دارد. اما مشکل دیگر "mmWave" برای "ورایزن" این است که مقیاس بندی انبوه آن پرهزینه است، زیرا به تجهیزات بیشتری برای جبران دامنه کاهش یافته نیاز دارد.

"هنس وستبرگ"، مدیر عامل "ورایزن" در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: "پروژه کویپر" انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های منحصر به ‌فردی را برای سیستم ماهواره‌ای مدار نزدیک زمین ارائه می‌کند و ما از چشم‌انداز اضافه کردن یک لایه اتصال مکمل به مشارکت فعلی خود با "آمازون" هیجان‌زده هستیم. ما می‌دانیم که آینده بر پایه نقش پیشروی ما در شبکه 5G ساخته خواهد شد که برای پویایی، دسترسی بی‌سیم ثابت و محاسبات ابری درلحظه طراحی شده است. مهم‌تر از آن، ما معتقدیم که قدرت این فناوری باید برای همه قابل دسترسی باشد. همکاری اعلام شده امروز به ما در این راه کمک خواهد کرد.

اما همه اینها تا زمانی که "آمازون" هزاران ماهواره را به مدار زمین پرتاب کند، در حد حرف است، چرا که برخلاف مجوز کمیسیون فدرال ارتباطات(FCC) به "آمازون" برای فرستادن تقریباً ۳۲۰۰ ماهواره خود به مدار زمین با این شرط که نیمی از آنها باید تا سال ۲۰۲۶ پرتاب شوند، حتی یک ماهواره نیز هنوز پرتاب نشده است.

"آمازون" وعده داده است که دسترسی به پهنای باند آن پس از ارسال ۵۷۸ ماهواره به مدار در دسترس خواهد بود و باقی ماهواره‌های این صورت فلکی نیز تا سال ۲۰۲۹ در مدار قرار خواهند گرفت.

"آمازون" همچنین گفته است که قصد دارد ۱۰ میلیارد دلار در "پروژه کویپر" سرمایه گذاری کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

9  ×  1  =