بیمه تکافل نیازمند همکاری شرکت های عمومی و خصوصی

در نهمین کنفرانس جهانی بیمه تکافل مطرح شد:

شرایط و چگونگی رشد بیمه تکافل در دنیای عرب با حضور متخصصان این صنعت در نهمین کنفرانس سالانه جهانی تکافل (WTC) بررسی شد

به گزارش ریسک نیوز به نقل از  سایت تخصصی صنعت بیمه ، در این کنفرانس دو روزه که با حضور کارشناسان زبده و مدیران حرفه ای برگزار شد، از مشارکت های شرکت های دولتی و عمومی به عنوان اهرمی برای ساخت و تکمیل صنعت مالیه اسلامی نام برده شد.

"عبدالله محمد الاوار" مدیرکل مرکز توسعه اقتصاد اسلامی در دوبی (DIEDC)، در مراسم افتتاحیه این اجلاس به عنوان یکی از سخنران کلیدی، گفت: تکافل یکی از بخش های کلیدی در صنعت مالیه اسلامی است و برای استفاده از پتانسیل های این صنعت باید راههای جامعی ارائه و اجرا شود.

او ادامه داد: در حال حاضر بیمه تکافل رشد بالای در کشورهای اسلامی داشته اشت و توانسته جایگزین بیمه های سنتی شود. هرچند که صنعت تکافل شاهد پیشرفت چشمگیری بوده است اما توسعه قوانین و چارچوب های نظارتی به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است و در بازار تکافل، ما شاهد مسائل مختلف هستیم.

این کارشناس بیمه در ادامه افزود: در اکثر کشورهای اسلامی، بازار تکافل به دلیل رقابت های داخلی و بین المللی رشد داشته است اما بیشتر شرکت ها سطح کمی از ریسک ها و تهدیدهای موجود را پوشش می دهند.

شرکت ‌های بیمه تکافل در کشور‌های مسلمان ‌نشین رشد قابل توجهی در جذب مشتری و تولید حق بیمه داشته‌ اند. اولین شرکت بیمه اسلامی در کشور سودان مجوز فعالیت خود را در سال 1979 دریافت کرد که از آن می ‌توان به عنوان نخستین شرکت بیمه تکافل یاد کرد. پس از آن شرکت ‌های بیمه تکافل در کشور‌های مسلمان‌ نشین مالزی و هند و همچنین کشور‌های حاشیه خلیج ‌فارس تاسیس شده ‌اند. در این میان کشور مالزی توسعه ‌یافته ‌ترین بازار تکافل با چارچوب مقرراتی پیشرفته را دارد که باعث رشد آن شده و به عنوان قطب فعالیت‌ های اقتصادی در مالیه اسلامی عمل می ‌کند.

"باسل هینداوی" یکی از اعضای کمیته بیمه "منا" و عضو سابق در کمیسیون بیمه اردن، نیز به عنوان دیگر سخنران این کنفرانس دو روزه، گفت: برای اجرای موثر این نوع از بیمه، ما باید در این صنعت بر توسعه بیمه های پزشکی بیشتر از گذشته تمرکز کنیم.

او ادامه داد که سهامداران باید مدل های جدید تجاری را درک کنند و در فکر توسعه بازار باشند؛ در این میان بیمه تکافل خانواده و معرفی محصولات شخصی بسیار حاذ اهمیت است.

او همچنین خواستار به وجود آمدن استانداردی بین المللی برای بیمه تکافل شد و گفت: یکی از اصلی ترین کمبودها و چالش ها در این صنعت نبود اتحاد است. اکنون تفاسیر مختلفی درباره مسائل شرعی وجود دارد و این مسئله مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

صنعت تکافل یا بیمه اسلامی ویژگی ‌هایی دارد که این صنعت را از صنعت بیمه‌ های بازرگانی، رایج متمایز می‌ کند. برای مثال عملیات تکافل در مقایسه با عملیات بیمه ‌های بازرگانی رایج از شفافیت مالی برخوردار بوده و همچنین خلاف بیمه‌ های رایج، تکافل شوندگان در مازاد پذیره‌ نویسی و سود سرمایه‌ گذاری‌ تکافل نیز سهیم هستند.

طبق این گزارش، در این کنفرانس دو روزه حاضران مسائل دیگری مانند پیشرفت بیمه تکافل اتکایی، استراتژی های جایگزین برای توزیع محصولات، بهبود دارایی مدیران و سیاست های سرمایه گذاری را نیز بررسی کردند.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  ×    =  40