فروش ۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از هفته آینده

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین از فروش ۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با نرخ سود سالانه ۲۰ درصد از هفته آینده از طریق بانک متبوعش خبر داد.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از ایسنا،بت‌شکن در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنعت و غرفه شرکت لیزینگ اقتصاد نوین اظهار کرد: بانک مرکزی از هفته آینده در فاز اول حدود 25 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به فروش می‌رساند که 5 هزار میلیارد ریال از این اوراق از طریق بانک اقتصاد نوین عرضه خواهد شد.

 

وی گفت: این اوراق قابل بازخرید از طریق بانک‌های عامل با نرخ سود 19 درصد است. همچنین قابلیت معامله در بورس را دارد و تضمین آن بانک مرکزی است و مقاطع پرداخت سود نیز هر سه ماه یکبار است.

 

وی خاطرنشان کرد: از 22 مهرماه 91 به مدت پنج روز این اوراق عرضه می‌شود و بانک اقتصاد نوین به عنوان یکی از بانک‌ها عاملیت فروش اوراق را دارد.

 

 

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین با بیان اینکه بانک‌ها نقش اصلی را در تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بازی می‌کنند، گفت: البته نقش اصلی تنها تامین مالی سرمایه در گردش نیست بلکه حمایت از افزایش سرمایه آنها و تامین مالی بلندمدت برعهده بانک‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه است که بانک‌ها در این راستا حرکت خود را شروع کردند.

 

وی به عنوان یک کارشناس بانکی درباره حمایت از تولید و سرمایه ایرانی در شش ماه گذشته گفت: با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید ملی و حمایت از تولید و سرمایه ایرانی، نقش اصلی بانک‌ها در مقطع فعلی به نوعی تامین برای سرمایه‌ در گردش، واردات کالاهای سرمایه‌ای و قطعات اولیه و حمایت از تولید با انتشار اوراق گواهی مسکوک و مشارکت و گواهی سپرده بوده‌اند.

 

وی گفت: به نظرم تاکنون بانک‌ها نقش خوبی را برای تامین مالی بنگاه‌های ماندگار اقتصادی بازی کرده‌اند و این حرکت می‌تواند تا آخر سال ادامه یابد.

 

 

برنامه‌های حمایتی در بخش صنعت

 

بت‌شکن درباره برنامه‌های حمایتی بانک اقتصاد نوین در بخش صنعت نیز گفت: مهمترین برنامه‌های ما استفاده از عاملیت صندوق توسعه ملی به میزان 700 میلیون دلار برای بنگاه‌های بزرگ و ماندگار کشور بوده است تا موجب افزایش سرمایه کشور‌ و تامین مالی شود.

 

وی افزود: با توجه به اینکه دارایی‌های شرکت‌های تولیدی و بخش صنعت بلندمدت است جهت‌گیری بانک اقتصاد نوین به سمت تامین مالی این شرکت‌ها به جای شرکت‌های بازرگانی است. البته مهمتر از دادن وام کوتاه مدت برای خریداری مواد اولیه، شیوه‌های مختلفی برای تامین مالی بلندمدت شرکت‌ها به ویژه برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات به کار برده‌ایم که مهمتر از آن استفاده از خدمات شرکت سرمایه‌مان است.

 

 

مرکز مبادلات ارز؛مرکزی برای ساماندهی تقاضای ارز

 

وی درباره شایعه دستگیری خود که از سوی یکی از رسانه‌ها منتشر شده بود گفت: همانطور که می‌بینید بنده و دیگر معاونان در خدمت شما هستیم و خبر یک شایعه بوده است و بانک ما نیز در مرکز مبادلات ارزی دو هفته گذشته فعال شده است و در حال حاضر برای کالاهای اساسی ردیف یک و دو مانند قبل ادامه می‌دهد و برای اولویت‌های 3 ، 4 و 5 نیز از چهارشنبه هفته گذشته فعالیت خود را داشته است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

 

 

وی با بیان اینکه مرکز مبادلات ارزی بیشتر با هدف مدیریت تقاضای افسارگسیخته ارز راه‌اندازی شده است، گفت: هدف این مرکز کشف قیمت نیست بلکه ساماندهی مناسب بر تقاضای ارز است.

 

 

وی گفت: در صورتی که بانک مرکزی حجم ارزی که قرار است روزانه اختصاص دهد بیشتر کند، قطعا اثر خیلی مناسب بر برطرف شدن حباب ارز خواهد داشت.

 

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین درباره نحوه ارائه ارز به کسانی که از سوی مرکز مبادلات ارز معرفی می‌شوند، گفت: مهم است که بانک‌ها طرف بانک‌های خارج از کشورشان تا چه اندازه فعال باشند زیرا فعالیت آنها نیز گسترش می‌یابد. مناسبات ما نیز در حال حاضر با ترکیه، چین، کره جنوبی، روسیه، هندوستان، ژاپن و تایوان برقرار است لذا هر گشایش اعتباری که با کارگزاری این کشورها درخواست بیاید همان لحظه کار انجام می‌شود لذا ما مشکلی برای گشایش اعتبار با این کشورها نخواهیم داشت.

 

 

وی درباره کنترل فضای موجود و ایجاد آرامش در مباحث ارزی گفت: مشکلی که اکنون وجود دارد آن است که ارز به نظر می‌رسد که تبدیل به کالاهای سرمایه‌ای شده است و مردم فکر می‌کنند برای حفظ ارزش پولشان بهتر است ارز بخرند که اشکال در اینجاست در حالی که باید سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری واقعی حرکت بدهیم.

 

وی گفت: التهابی که اکنون می‌بینیم ناشی از وجود فشار روانی است که امیدوارم با حرکت‌هایی که دولت و بانک مرکزی انجام داده به سرعت اصلاح پیدا کند.

 

 

وی درباره اخباری مبنی بر اینکه با ارز مرجع کالاهای غیرضروری همچون عروسک و خودرو وارد کشور شده است، گفت: خوشبختانه بانک اقتصاد نوین یک بانک با رویکرد بانکداری شرکتی است و فعالیت‌های اصلی گشایش اعتبار ما برای کالاهای اساسی همچون دارو بوده است و مهمترین مشتریان ما شرکت‌های بزرگ‌ تولیدی کننده دارو و مواد غذایی مثل روغن و شکر هستند و کالاهایی که به عنوان نهادهای اولیه کارخانجات صنعتی بوده است و کمتر جهت‌گیری برای کالاهای بازرگانی داشته‌ایم.

 

وی گفت: یکی از افتخارات بانک اقتصاد نوین آن است که در راستای حمایت از فرمایش مقام معظم رهبری تحت عنوان حمایت از تولید، حرکت بانک به سمت حمایت از شرکت‌های بزرگ تولیدی با محوریت دارو و کالاهای اساسی بوده است و هیچ گشایش اعتباری برای کالاهای غیرضروری نداشته‌ایم.

 

زمان تغییر نرخ ارز مرجع نیست

 

وی درباره افزایش نرخ ارز مرجع از سوی بانک مرکزی و رفع فاصله به وجود آمده بازار غیردولتی گفت: این تحریم عاملی بوده است که دفعه اول که با آن مواجه می‌شویم و به نوعی یک جنگ اقتصادی است و در جنگ باید با تاکتیک‌های مختلفی وارد شویم که پیروز ماجرا باشیم. قطعا بانک مرکزی و مجلس شورای اسلامی با رهنمودهایی که برای دولت خواهند داشت می‌توانند به مساله ارز فائق بیایند و به زودی مشکلات حل خواهد شد.

 

وی افزود: نرخ مدیریت ارز ما به صورت مدیریت شناور است لذا اینکه بخواهند نرخ ارز مرجع را بالاتر اعلام کنند تصمیمی است که با توجه به اثر روی تورم و به ویژه روی کالاهای اساسی و دارو باید با تدبیر گرفته شود و شاید الان مقطع تغییر نرخ ارز مرجع نباشد.

 

وی خاطرنشان کرد: اوراق مشارکتی که قرار است هفته آینده از طریق بانک‌ها به فروش برسد در جذب نقدینگی مازادی که در کشور وجود دارد و به بازارهای مختلف می‌رود، نقش خوبی ایفا خواهد کرد

.

 

وی درباره میزان مطالبات مشکوک الوصول بانک اقتصاد نوین نیز گفت: مطالبات این بانک دو ویژگی دارد. ما یک عدد از سالهای قبل داریم که مدیریت جدید بانک وارث آن است و خود به خود چالش‌های خود را دارد و عددهای بزرگی که برای شرکت‌هایی است که با رکود مواجه هستند. بعضی از آنها با توجه به اینکه بخش تولیدی کشور هستند مماشات کرده و تمدید کرده‌ایم. به فرض آنکه قدرت پرداخت و یا وثیقه خوبی دارد و مطالبات شرکت‌هایی که تولیدی و صنعتی بودند استمحال کردیم.

 

وی افزود: بعضی از شرکت‌ها نیز متاسفانه وارث آنها هستیم حجم مطالباتمان از آنها حدود 20 درصد است اما در طول سه سال گذشته که سعی کردیم با بهداشت اعتباری بهتری تسهیلات بدهیم این نسبت حدود 6 درصد است که نُرم دنیابوده که نرم ایران حدود 17.6 درصد است.

 

وی گفت: رویکرد بانک اقتصاد نوین در سه سال اخیر تغییر کرده و ما به سراغ مشتریان خوب می‌رویم تا اینکه بنشینیم تا بدترین مشتریان ما را انتخاب کنند لذا نسبت ما برای دریافت مطالبات غیرجاری از سال 88 برای مشتریان جدید حدود 6 درصد است.

 

 

بت‌شکن درباره نحوه بانکداری شرکتی اقتصاد نوین نیز توضیح داد: این بانکداری به عنوان یک مشاور امین می‌تواند به شرکت های دیگر حتی مشاوره چگونگی تامین مالی بدهد. به عنوان مثال شاید مناسب باشد که یک گشایش ارزی به یورو انجام ندهد لذا مشاوره می‌دهیم که نوع ارز خود را عوض کند که این موارد جزو برگ برنده بانکداری شرکتی است.

 

وی خاطرنشان کرد که برای خدمات مشاوره‌ای هیچ کارمزدی نمی‌گیریم چرا که بانک به دنبال جذب مشتریان ارزشمند است و به صورت رایگان مشاوره را ارائه می‌دهد.

 

وی افزود: 50 درصد از مانده تسهیلات ما که حدود 140 هزار میلیارد ریال است متعلق به بانکداری شرکتی است. یعنی 50 درصد به شرکت‌های مختلف تولیدی و صنعتی داده‌ایم و 50 درصد به صورت خرد به آحاد مردم داده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه تفاوت بانکداری سنتی با بانکداری شرکتی، انتخاب نوع مشتری و نوع خدمت به آن تعریف می‌شود، گفت: برخورد ما با یک فرد به عنوان فرد حقیقی با برخورد ما با مدیرعامل یا معاونان یک شرکت حقوقی متفاوت است. ما قرار نیست مشتریان بانکداری شرکتی خود را لزوما در شعبه ویزیت کنیم بلکه در فضای مستقل گفت و گو می‌کنیم تا یک برنامه جامع تامین مالی به آن شرکت ارائه دهیم.

 

بت‌شکن اظهار داشت: وقتی یک مشتری به عنوان شرکت از ما تقاضای وام می‌کند ما تنها وام نمی‌دهیم بلکه مشاوره می‌دهیم که بخشی از پول مورد نیاز را به صورت وام و بخشی را به عنوان وام سندیکا می‌دهیم و یا با چند بانک دیگر مذاکره کرده و سندیکای تامین مالی تشکیل می‌دهیم.

 

وی افزود: همچنین اگر یک شرکت وام بلندمدت می‌خواهد وام پنج ساله نمی‌دهیم بلکه آن را به شرکت تامین سرمایه معرفی می‌کنیم تا آن شرکت اوراق مشارکت شرکتی یا گواهی سپرده و یا مسکوک منتشر می‌کند که این تعاریف هیچ کدام در بانکداری سنتی نمی‌گنجند. به عبارتی ما می‌شویم یک مباشر شرکت که راهکارهای جامع تامین مالی را پوشش دهیم نه اینکه فقط وام دهیم.

 

بت‌شکن درباره برداشت بانک مرکزی از حساب‌ بانک‌ها در شب عید نیز توضیح داد: تا آنجا که من می‌دانم هنوز تکلیف هیچ بانکی مشخص نشده است و این ادعایی بوده که مابه‌التفاوتی از بانک‌ها مطالبه کرده و حساب‌ها را ترمز کردند. تاکنون چندین‌بار با بانک مرکزی استدلال‌های خرد را گفته‌ایم و آنها نیز قسمت‌هایی از آنان را پذیرفته‌اند و همچنان در حال رسیدگی هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: برداشتی از حساب‌های ما انجام نشده است، رابطه ما با بانک مرکزی آن است که یک رابطه دو طرفه است و حساب ما به همان میزان بدهکار شده است و حساب ما نزد بانک مرکزی به میزان مابه‌التفاوت بدهکار شده است، نه اینکه واقعا پولی برداشت کرده‌اند بلکه حساب‌ها فعلا بدهکار شده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  ×  1  =