ثبات بازار ارز وابسته به عملکرد اتاق ارزنیست

یک اقتصاددان با اعتقاد به اینکه ثبات آینده بازار ارزی را نمی‌توان وابسته به عملکرد مرکز مبادلات ارزی دانست بر مکانیزم نظارتی دقیق برای ممانعت از ایجاد رانت تاکید کرد.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از ایسنا،"دکتر علی رنجبرکی" ،با بیان اینکه مرکز مبادلات ارزی در مدت کوتاهی که سپری شده عملکرد نسبتا قابل قبولی داشته است، گفت: این اتاق بر این اساس طراحی شد که بتواند ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی را بر اساس اولویت تامین و از سویی توزیع را ساماندهی و کنترل کند.

وی با اشاره به اینکه نباید ایجاد ثبات ارزی را تابع عملکرد اتاق ارزی بدانیم، افزود: عمده بی‌ثباتی و نابسامانی‌های بازار ارزی در کشور ناشی از سفته‌بازی و احساس ناامنی است که عده‌ای سودجو برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده‌اند و اگر قاطعانه با این سوداگران برخورد نشود نه تنها هیچ راهکاری برای تبدیل بازار نمی‌تواند تاثیرگذار باشد؛ بلکه باید منتظر نوسانات شدیدتری در آینده باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که آیا مرکز مبادلات ارزی می‌تواند جایگزین مناسبتری برای بورس ارز باشد، گفت: بورس این مزیت را دارد که می‌تواند در کنار مبادلات رسمی، مبادلات غیررسمی را نیز در خود جای دهد و کسانی که نیاز واقعی و اساسی به ارز ندارند هم ارز مورد نیاز خود را در بورس تامین کنند؛ در حالی که در مرکز مبادلات ارزی اینگونه نیست و عرضه باید بر اساس اولویت‌بندی و نرخ وابسته به بازار آزاد تعیین شود.

رنجبرکی تاکید کرد: در شرایطی که اکنون در اقتصاد وجود دارد و منابع ارزی کاهش یافته بورس ارز نمی‌تواند کارائی چندانی داشته باشد؛ چرا که به دلیل نامحدود بودن تقاضا در بورس و از سویی کمبود عرضه به طور حتم قیمت ارز افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: اتاق معاملات ارزی راهی برای جیره‌بندی و صرفه‌جویی در ارز است که با وضعیت موجود می‌تواند بهتر از بورس به بازار ارز کمک کند.

رنجبرکی یادآور شد: با وجود فاصله‌ای که میان سه نرخ موجود در بازار ارز وجود دارد باید مقامات اقتصادی با ایجاد مکانیزم‌ کنترلی مدیریت شده از ایجاد رانت جلوگیری کنند و از سویی با تخصیص به موقع ارز به تولیدکنندگان و حمایت از تولید به رشد اقتصاد نیز کمک کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  8  =  48