روش جدید رفع سوءاثر از سوابق چک‌ برگشتی

بانک مرکزی روش جدید رفع سوءاثر از سوابق چک‌های برگشتی را سختگیرانه‌تر از دستورالعمل قبلی اعلام کرد.

به گزارش ریسک نیوز،به گزارش پارسی بانک در دستورالعمل جدید بانک مرکزی در مورد رفع سوءاثر از سوابق چک‌های برگشتی اشاره شده که در صورت اقدام نکردن مشتری نسبت به رفع سوء اثر از چک برگشتی از طریق سایر روش‌ها، سابقه هر چک برگشتی صرفا پس از انقضای مدت هفت سال از تاریخ صدور گواهی نامه عدم پرداخت آن، به صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء اثر می‌شود.

طبق این گزارش بانک مرکزی، دستورالعمل جدید مربوط به چک‌های برگشتی موضوع مرور زمان جهت رفع سوء‌اثر از سوابق چک‌های برگشتی را سختگیرانه‌تر از دستورالعمل قبلی در دستور کار داشته است. به نحوی که اگر شخصی حتی یک برگ چک برگشتی داشته باشد و نسبت به رفع سوء‌اثر از طریق سایر روش‌ها اقدام نکند، تا مدت هفت سال دارای سوء سابقه در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی خواهد بود و محرومیت‌های مربوط به‌ آن در خصوص شخص مزبور اعلام خواهد شد.

طبق این دستورالعمل، محرومیت‌های هر برگ چک برگشتی به طور مستقل مدنظر قرار خواهد گرفت و معیار محاسبه هفت سال توقف، از تاریخ آخرین چک، مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

در دستورالعمل‌های قبلی بانک مرکزی، علاوه بر سایر شیوه‌های رفع سوء اثر از سوابق چک‌های برگشتی، این امکان برای اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم بود تا بدون ارائه مدرک مثبته و فقط بر مبنای مانده تعداد چک‌های برگشتی و با مرور زمان، از خدمات بانکی نظیر افتتاح حساب جاری جدید و دریافت دسته چک جدید بهره‌مند شوند.

طبق مفاد مقررات مزبور، مدت نگه‌داری سوابق افراد دارای سابقه یک چک برگشتی در بانک اطلاعاتی شش ماه، دو فقره چک به مدت یک سال، سه فقره چک به مدت دو سال، چهار تا 12 فقره چک به مدت سه سال، 13 تا 20 فقره به مدت چهار سال، 21 تا 50 فقره به مدت هشت سال، 51 تا 100 فقره به مدت 10 سال و 101 فقره و بیشتر به مدت 15 سال بود. اما در دستورالعمل جدید این موضوع تغییر یافته است و محرومیت‌های هر برگ چک برگشتی به طور مستقل مدنظر قرار خواهد گرفت و معیار محاسبه هفت سال توقف، از تاریخ آخرین چک، مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  66  =  71